کد خبر: ۱۳۹۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سفر تیم بازرسان آژانس به ایران پس از بررسی اعلام می‌شود

هیچ مواد یا فعالیت هسته‌‌ای در پارچین وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی‌اصغر سلطانیه درباره پاسخ ایران به اعلام آمادگی آژانس برای اعزام تیمی از بازرسان به ایران گفت: با توجه به این که ایران پیش از نشست شورای حکام از معاون مدیرکل آژانس برای گفت‌وگو درباره ابهامات آژانس دعوت کرده بود و این دعوت از سوی مدیرکل آژانس رد شد، نیاز است این درخواست مجددا بررسی شود. 

علی اصغر سلطانیه ـ نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پروژه‌های تصویب شده در کمیته‌های همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: خوشبختانه با وجود فشار آمریکا و اتحادیه اروپا با تمامی پروژه‌های فنی پیشنهادی ایران در کمیته همکاری‌های فنی آژانس موافقت شد و این پروژه‌ها در نشست شورای حکام به تصویب رسید. 

او تعداد این پروژه‌ها را ۸ پروژه اصلی درباره کاربردهای مختلف انرژی هسته‌یی در زمینه صنعت، پزشکی، ایمنی هسته‌یی و نیروگاه اتمی بوشهر عنوان کرد. 

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته آمریکا تلاش کرده است که کمیته همکاری‌های فنی آژانس را به ابزاری سیاسی در جهت منافع خود تبدیل کند که این مساله با اعتراض کشورهای عضو از جمله کشورهای عضو گروه ۷۷ مواجه شده است و این کشورها هرگونه برخورد سیاسی در این کمیته را که به برهم زدن فضای تخصصی، فنی و علمی آن آسیب رساند، رد می‌کنند. 

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که ایران درباره اعزام تیمی از بازرسان آژانس به سرپرستی هرمن ناکارتس ـ معاون مدیرکل آژانس ـ به تهران چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟ اظهار کرد: ایران پیش از نشست نوامبر شورای حکام در نامه‌ای از معاون مدیرکل و هیاتی از بازرسان برای تشکیل جلسه و گفت‌وگو در رابطه با سوالات و ابهامات آژانس دعوت کرد که به تهران سفر کنند اما این موضوع با مخالفت مدیرکل آژانس مواجه شد و آمانو اعلام کرد که این سفر بعد از نشست شورای حکام انجام شود. 

سلطانیه ادامه داد: با توجه به این که دعوت ایران از تیم بازرسان آژانس به پیش از نشست اخیر فصلی شورای حکام باز می‌گردد از این رو اعلام آمادگی مدیرکل برای اعزام تیم بازرسان آژانس باید مورد بررسی مجدد از سوی ایران قرار گیرد که پس از بررسی نتیجه اعلام خواهد شد. 

این دیپلمات کشورمان در وین در پاسخ به این که چرا آژانس درباره موضوع بازرسی‌ها از سایت پارچین یک‌بار دیگر اظهار نظر و سوال کرده است در حالی که موضوع پارچین در چارچوب مدالیته حل و فصل مسائل میان ایران و آژانس از سوی مدیرکل وقت این نهاد تخصصی بین‌المللی بسته شده است؟ گفت: همان‌طور که در سخنرانی در نشست اخیر شورای حکام گفتم در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از سایت پارچین دو بار بازدید صورت گرفت و بازرسان آژانس به اختیار خود و با توجه به اطلاعاتی که دریافت کرده بودند از چند نقطه در این سایت بازدید کردند. 

او با استناد به گزارش محمد البرادعی ـ مدیرکل وقت آژانس ـ خاطرنشان کرد: بازرسان در آن مقطع از چهار نقطه در سایت پارچین بازدید کردند که یکی از آن چهار نقطه (مخزن انفجاری) همان محلی است که در حال حاضر مدیرکل آژانس در گزارش خود درباره ایران به آن اشاره کرده است و مشخص شد که مدیرکل اشتباه بزرگی را انجام داده است چرا که این موضوع پس از بازرسی‌ها و بررسی‌های صورت گرفته بر روی آن عملا از سوی آژانس بسته شد و به طور رسمی این موضوع اعلام شد. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که این مساله در گزارش‌های پیشین آژانس به صراحت بیان شده است مطالب مندرج در ضمیمه گزارش مدیرکل آژانس بی‌اساس است و هیچ مواد هسته‌یی و یا فعالیت هسته‌یی در این منطقه وجود ندارد. 

سلطانیه در ادامه به نقل قولی از اولی هاینونن ـ معاون محمد البرادعی در امور پادمان‌ها ـ در زمان بازدید از سایت پارچین اشاره کرد و گفت: هاینونن در پایان روز دوم بازرسی از ایران اعلام کرد که "پارچین به تاریخ پیوسته است و موضوع بسته شده است" و این مساله به اطلاع همه اعضا در شورای حکام رسیده است. 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به بیانیه نماینده آمریکا در نشست شورای حکام مبنی بر این که "وقت آن رسیده که ایران بیدار شود و با واقعیت روبه‌رو شود"، گفت: مردم ایران ۳۰ سال پیش از خواب بیدار شدند و آمریکا را از ایران خارج کرده و به دخالت‌ها و حضور فیزیکی این کشور برای همیشه پایان دادند. مردم ایران بیدار هستند و برایشان مسجل است که نمی‌توانند به کشورهای غربی متکی باشند. از این‌رو است که آن‌ها با وجود تحریم‌ها موفق شدند در زمینه انرژی هسته‌یی دستاوردهای بی‌سابقه‌ای را به دست آورند و این آمریکاست که باید از خواب بیدار شود و با واقعیت ایران که امروز کشوری دارای تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌یی است مواجه شود. 

سلطانیه گفت: ایران کشوری متعهد به تمامی مسوولیت‌های بین‌المللی‌اش است و هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. 

او هم‌چنین به بیانیه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه مذاکراتی این سه کشور و رفتاری که آن‌ها دور از تعهدات‌شان نسبت به ایران داشتند باید بگویم که رفتار این کشورها در ارتباط با ایران نقطه تاریکی در پیشینه این سه کشور است که در اذهان مردم ایران جای گرفته است. 

نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این سه کشور اروپایی باید نوع تعامل و رویکردشان را نسبت به ایران تغییر دهند. 

سلطانیه با اشاره به عبارات تهدیدآمیز در بیانیه سه کشور اروپایی تاکید کرد: این عبارات مخرب و غیرسازنده است. 

وی گفت: آن‌ها نباید در تعامل با ایران از زبان روز استفاده کنند در صورتی که مودبانه و متمدنانه با ایران سخن بگویند ایران هم تلاش خواهد کرد تا از خود انعطاف نشان دهد. زبان چماق و هویج و یا مذاکره و تحریم هم‌زمان نشات گرفته از تفکر استعماری است که مورد قبول ما نیست. 

نماینده ایران در آژانس هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی، بررسی تجدیدنظر در تعامل ایران با آژانس را دستور کار قرار داده است، نظر شما چیست؟ اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی نهادی مستقل است و بنده در این باره نمی‌توانم اظهارنظر کنم. 

او هم‌چنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری متعهد به ان‌پی‌تی، بازرسی‌های معمول در چارچوب توافق‌نامه پادمان جامع را ادامه می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین