کد خبر: ۱۳۹۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۹

شکوری‌راد: اصلاح‌طلبان اپوزوسیون نظام نیستند، اپوزوسیون دولت هستند

اصلاح‌طلبان در حال حاضر برای انتخابات برنامه‌ای ندارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ علی شکوری‌راد، گفت: اصلاح‌طلبان اپوزوسیون نظام نیستند، بلکه اپوزوسیون دولت هستند.‌‌ آن نظامی که در قانون اساسی ما ذکر شده، اگر به معنای واقعی برقرار باشد، تمام اصلاح‌طلبان در درون آن نظام هستند. ما اصلاح‌طلبان مدعی حفظ و احیای نظام هستیم، بنابراین ما اصلاح‌طلبان در حقیقت پوزوسیون نظام هستیم و آن کسانی که امروز بر سر کار هستند با توجه به عملکردشان که صدای حامیان گذشته‌اشان را هم درآورده، اپوزوسیون نظام هستند. ما اصلاح‌طلبان اصلا با هیچ‌کدام از ساختارهای موجود قانون اساسی مشکل نداریم. معتقدیم اگر همین ساختارهای موجود قانون اساسی اصلاح روش کنند می‌توانند همه مردم را با هر سلیقه‌ای راضی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و گوی تفصیلی با ایلنا، به سئوالات موجود در مورد نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی فعلی کشور، تحولات سیاسی در منطقه و کشورهای غربی و.. پاسخ داد.
 
چند ماه دیگر انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، تحلیل شما از این انتخابات با توجه به وضعیت فعلی چیست و همین طور شرایط اصلاح‌طلبان برای شرکت در این انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر چه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات حجم بیشتری از اخبار رسانه‌ها به این موضوع اختصاص می‌یابد، ولی برای ما با توجه به شرایطی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته رخ داد انتخابات دیگر موضوع نیست و اگر حتی انتخابات بخواهد برای ما موضوع باشد، باید شروط حداقلی که آقای سیدمحمد خاتمی گفتند تحقق پیدا کند، تا انتخابات برای ما به یک موضوع جدی و قابل بحث تبدیل شود و قطعاً تا محقق‌شدن آن شروط فعالیتی برای انتخابات نخواهیم داشت.

چقدر امکان محقق شدن دغدغه‌های سیدمحمد خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو وجود دارد؟

امکان محقق‌شدن آن شروط در اختیار ما نیست که بخواهیم قدمی در آن راستا برداریم؛ آقای خاتمی ایثارگرانه قدم بزرگی برداشت تا بتواند شرایط را تغییر دهد، ولی به نظر می‌رسد برخی هیچ توجهی به این نکته ندارند که چگونه می‌توانند مشکلاتی که کشور گرفتار آن شده را پشت سر بگذارند. هیچ علامتی از اینکه این شروط دلسوزانه آقای خاتمی محقق شود، دیده نمی‌شود، اما معنای این حرف این نیست که هیچ تحولی امکان‌پذیر نیست. برخی تحولات در اختیار ماست و برخی در اختیار ما نیستند.

با تمام این بحث‌ها اصلاح‌طلبان در انتخابات چند ماه آینده مجلس چه کار خواهند کرد؟

ما در حال حاضر برای انتخابات برنامه‌ای نداریم.

برخی از اصول‌گرایان دغدغه‌های آقای خاتمی را مخالف مصلحت نظام می‌دانند و با این مساله که در شرایط فعلی شرط گذاشتن برای نظام همنوا با بیگانگان شدن و یا سازش با آن‌هاست، دغدغه‌های ایشان را رد می‌کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر ما بنایمان بر این بود که برخلاف روال طبیعی و قانونی قدرت را به دست بیاوریم، راه‌های بسیار نزدیک‌تری وجود داشت. ما به عنوان اصلاح‌طلبان اگر بنای سازشکاری داشتیم، می‌توانستیم به برخی از خواسته‌هایی که برای مخالفین ما خواسته است اما برای ما خواسته نیست، برسیم.

چقدر احتمال می‌دهید که بالاخره شرایط حضور اصلاح‌طلبان برای انتخابات فراهم شود؟

احتمال اینکه برخی بخواهند به‌یک‌باره و در یک مقطع زمانی خاص قبل از انتخابات، فضا را باز کنند وجود دارد. اما این شرایط برای ما شرایط مطلوبی نیست، به‌خاطر اینکه شرایط اگر بخواهد درست شود، باید اصلاحات سیاسی همراه با مقدمات و مؤخرات آن اعمال شود. ما از اینکه به ناگهان و در فضای کوتاه قبل از انتخابات فضا باز شود، خیری برای کشور نمی‌بینیم. به این دلیل که یک هیجان سیاسی زودگذر هیچ حاصلی برای کسی نخواهد داشت. اگر واقعاً می‌خواستند فضا را باز کنند، باید از چند ماه قبل شروع می‌کردند و حتی الان هم دیر شده است و فرصتی وجود ندارد که در رویه‌ای که دارند تجدید‌نظر کنند. به اعتقاد من هرچه زمان می‌گذرد این فرصت کمتر می‌شود.

آقای شکوری‌راد! با توجه به اینکه آینده نظام جدا از آینده اصلاح‌طلبان نیست نظرتان درخصوص تهدیدهای اخیر کشور از سوی آمریکا چیست؟

برای ما که در حال حاضر خارج از قدرت هستیم و اختیاری برای دفع شر از کشور نداریم، این تهدیدات را نگران‌کننده می‌دانیم و معتقدیم برای دفاع از تمامیت ارضی کشور اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب نداریم. اما وقتی شما بهانه کافی به دست آمریکا می‌دهی، تا یک اجماع جهانی علیه کشور ما را ایجاد کند، یعنی شما خدمت به آمریکا کردی و این مشخص است. در حال حاضر در شرایطی هستیم که اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته و دلیل آن خامی در سیاست خارجی، خامی در برخورد با ملت خودمان و خامی در برخورد با کشورهای دیگر است، البته اخیراً یک دوگانگی در سیاست خارجی به وجود آمده است. ولی به طور کلی اگر انتخابات با مشارکت همه طیف‌ها و با حضور گسترده مردم باشد، آمریکا هم نمی‌تواند زیاده‌خواهی در قبال ایران داشته باشد.

سال‌هاست که برخی از مخالفان اصلاح‌طلبان، سیاست‌های این جریان سیاسی را در راستای سیاست‌های آمریکا و بیگانگان معرفی می‌کردند، حال نظر شما در این خصوص چیست؟

این مسئله چیزی است که عده‌ای مرتب آن را موضوع می‌کنند. مناسباتی که در جنگ سرد وجود داشت و در دوران انقلاب‌ها وجود داشت، دیگر بهم خورده است. بنده هم معتقدم کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا در گذشته زیاده خواهی‌هایی کردند و الان هم، بعضاً زیاده ‌خواهی می‌کنند. ولی الان دیگر موضوع این نیست، یعنی آینده روابط بین کشور‌ها، بر اساس روابط دوران جنگ سرد و یا دوران انقلاب‌ها نیست.

امروز گفتمان اصلاح‌طلبی در تمام دنیا در حال رشد است. برای مثال بنده جنبش وال استریت را یک جنبش واقعی می‌دانم؛ یعنی یک جنبش واقعی از طرف طبقات ضعیف‌تر آمریکا علیه جنبش مرفه آمریکاست؛ اما تفاوت حکومت آمریکا با ما این است که آن‌ها به جای اینکه بیایند به جنبش وال استریت تهمت براندازی بزنند و بگویند این جنبش، یک جنبش براندازانه نسبت به حکومت آمریکاست، می‌گویند این جنبش، یک جنبش اصلاح‌طلبانه است و در راستای آن هم حرکت می‌کنند، یعنی شما می‌بینید که حکومت آمریکا هیچ تقابلی با این جنبش اصلاح‌طلبانه ندارد، اگر چه در ایران به ظاهر شادمانی می‌کنند که این جنبش علیه حکومت آمریکاست، اما در واقع این جنبش به کمک دولت آمریکا می‌آید و دوام و بقای آن را تضمین می‌کند، چون اصلاح‌طلبانه است. اما در داخل کشور ما جنبش‌های اصلاح‌طلبانه انگ براندازی می‌خورند و مسئولان خود را از فیض وجود این جنبش‌ها محروم می‌کنند. هم آن جنبش‌ها را عقیم می‌گذارد و هم اینکه امکان اصلاح خودش را از بین می‌برد.

همه کشورهای جهان باید متناسب با خواست مردم خود و شرایط جهانی اصلاح شوند. اینکه آمریکا در جهان زیاده‌خواهی می‌کند را منکر نیستیم اما امروز موضوع این نیست. بلکه امروز ملت‌های جهان به وسیله شبکه‌های اجتماعی با هم در ارتباط هستند و به همین دلیل دیر یا زود، دولت‌ها ناگزیر خواهند بود، تابعی از خواست ملت‌های خودشان باشند، چون در ‌‌نهایت‌‌ همان ملت‌ها با‌‌ همان حق رأی اثر گذار خواهند بود و این مردم هستند که آینده را رقم خواهند زد.

به نظر شما شرایط فعلی برای اصلاح‌طلبان به سمت اصلاح‌شدن می‌رود؟

اصلاح‌طلبان اپوزوسیون نظام نیستند، بلکه اپوزوسیون دولت هستند.‌‌ آن نظامی که در قانون اساسی ما ذکر شده، اگر به معنای واقعی برقرار باشد، تمام اصلاح‌طلبان در درون آن نظام هستند. ما اصلاح‌طلبان مدعی حفظ و احیای نظام هستیم. بنابراین ما اصلاح‌طلبان در حقیقت پوزوسیون نظام هستیم و آن کسانی که امروز بر سر کار هستند با توجه به عملکردشان که صدای حامیان گذشته‌اشان را هم درآورده، اپوزوسیون نظام هستند. ما اصلاح‌طلبان اصلاً با هیچ‌کدام از ساختارهای موجود قانون اساسی مشکل نداریم. معتقدیم که همین ساختارهای موجود قانون اساسی اگر اصلاح روش کنند می‌تواند همه مردم راضی باشند. معتقدم با همین قانون اساسی می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که همه با هر فکری راضی باشند.

برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس عنوان می‌کنند که در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ شما هم می‌فرمایید، شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم نیست؛ چگونه این دو باهم جمع می‌شوند؟

اصلاح‌طلبی یک دایره بسته نیست، بلکه یک شرایط حداقلی دارد که اگر کسی داشت می‌شود گفت اصلاح‌طلب است. اگر کسی گفت اصلاح‌طلب است، ما هم قبول می‌کنیم و نمی‌توانیم او را از دایره اصلاح‌طلبی خارج کنیم، اما طبیعی است که عمل سیاسی توأم با تصمیم سیاسی است. ما معتقدیم که اصلاح‌طلبان اگر شرایطی که آقای خاتمی گفتند، تحقق پیدا نکند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این شرایط هم تحقق پیدا نکرده است. بنابراین آنچه ما ادعا می‌کنیم به اندازه خودمان است؛ ما نمی‌گوییم اگر کسی خود را اصلاح‌طلب می‌نامد و می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، اصلاح‌طلب نیست. با این حال ما به کسی دستور نمی‌دهیم که در انتخابات کاندیدا بشود یا نه؛ چون نه ما در جایگاهی هستیم که به کسی دستور دهیم، و نه او دستور ما را می‌شنود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین