کد خبر: ۱۳۹۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
کارشناس حوزه آموزش اعلام کرد:

نگرانی از شکل‌گیری رانت تحصیلی در آموزش و پرورش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کار‌شناس حوزه آموزش و پرورش نسبت به شکل‌گیری رانت تحصیلی در آموزش و پرورش هشدار داد.

"شیرزاد عبداللهی" در مورد امضاء تفاهم‌نامه میان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت معلم گفت: «براساس یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، دانشگاه تربیت معلم، زمینه ادامه تحصیل تعدادی از کارکنان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را در دوره دکتری فراهم می‌آورد.»

مدیران آموزش و پرورش این امتیاز را به نفع خود مصادره نکنند 

وی اظهار اميدواری كرد افرادی که برای استفاده از این امتیاز معرفی می‌شوند، از میان اعضای هیات علمی پژوهشگاه و ۴۵ هزار دبیر دارای فوق لیسانس شاغل در مدارس انتخاب شوند و مدیران آموزش و پرورش و کادر اداری این امتیاز را به نفع خود مصادره نکنند.

عبداللهی افزود: «ظاهراً دانشگاه تربیت معلم از پژوهشگاه خواسته است که اسامی واجدان شرایط برای تحصیل در دوره دکتری این دانشگاه را ارسال کند که متاسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی مدیران آموزش و پرورش با آگاهی از این موضوع رزومه‌های خود را در پاکت‌های در بسته و با پیک اداری به پژوهشگاه ارسال کرده‌اند.»

رئیس پژوهشگاه باید از حقوق کادر علمی برای ادامه تحصیل دفاع کند
این کار‌شناس آموزش و پرورش با نقل قولی از "مجید قدمی" ریئس پژوهشگاه که هر گونه شرایط ويژه ادامه تحصیل برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش را به شدت تکذیب کرده است، گفت: «قابل قبول نیست که آقای قدمی از وجود این توافقنامه بی‌خبر باشد ضمن اینکه وي به عنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات باید از حقوق کادر علمی برای ادامه تحصیل دفاع کند و نگذارد افرادی که واجد شرایط نیستند با استفاده از رانت قدرت، جای اعضای هیات علمی و کادر آموزشی مدارس را بگیرند.»

وی در ارتباط با نقشه ادغام پژوهشگاه در سیستم اداری افزود: «انتظار این است که رئیس پژوهشگاه، از استقلال این نهاد تحقیقاتی، علمی، حقوق هیات علمی و کار‌شناسان این مجموعه کار‌شناسی دفاع کند و مانع از دست رفتن موجودیت آن بشود.»

هدف احتمالی تامین کادر علمی برای دانشگاه فرهنگیان است
عبداللهی در ادامه هدف اصلی اما اعلام نشده این تفاهم‌نامه را "احتمالاً" تامین کادر علمی برای دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: «برای تحقق این هدف از دانشگاه تربیت معلم به عنوان محلل و از پژوهشگاه به عنوان کارگزار و پوشش موجه استفاده می‌شود و در واقع می‌خواهند هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را تامین کنند.»

این کار‌شناس آموزش و پرورش با بيان اینکه برخی داوطلبان تحصیلات تکمیلی در آستانه بازنشستگی هستند، تصریح کرد: «به نظر می‌رسد برخی از مدیران وزارت آموزش و پرورش علاقه‌مندند بعد از تحصیل در دوره دکتری دانشگاه تربیت معلم که بدون آزمون ورودی خواهد بود، به عنوان هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته شوند.»

وی با تاکید بر اینکه افراد معرفی شده به دانشگاه تربیت معلم، "دانشجوی پولی" محسوب و خارج از ضوابط رسمی وزارت علوم پذیرش می‌شوند، گفت: «در مورد چگونگی تامین هزینه تحصیل این افراد در دانشگاه تربیت معلم پیشنهاد شده است که این افراد با سپردن تعهد خدمت بعد از اخذ مدرک، بار مالی را به عهده آموزش و پرورش بگذارند.»

ورود وزارت آموزش و پرورش به حوزه آموزش عالی مفاسد زیادی را درپی خواهد داشت 

وی با پیش بینی اینکه ورود وزارت آموزش و پرورش به حوزه آموزش عالی مفاسد زیادی را درپی خواهد داشت و احتمالاً به رواج مدرک گرایی می‌انجامد، افزود: «حوزه کاری این وزارتخانه، تعلیم و تربیت کودکان ۶ سال تا جوانان ۱۸ سال است و وزارت آموزش و پرورش نباید در حیطه آموزش عالی دخالت کند و اصولاً صلاحیت ورود به این حوزه را ندارد.»

کار‌شناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش نه تنها توانایی اداره دانشگاه فرهنگیان را ندارد بلکه تاسیس دانشگاه اصلاً در حوزه وظایف ذاتی این وزارتخانه قرار ندارد، افزود: «به نظر می‌رسد دانشگاه فرهنگیان تبدیل به کارخانه‌ای می‌شود که کار اصلی آن تولید مدرک بدون رعایت موازین و استانداردهای علمی باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین