کد خبر: ۱۴۰۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷

وجه‌تمایز زعفران اصلی از تقلبی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس اقتصادی: عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران در گفت‌وگویی خبری با بیان اینکه میزان تولید زعفران کشور در سال گذشته ۱۵۰ تن بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ درصد کاهش تولید داشته باشیم، گفت: ایران همچنان بزرگ‌ترین تولید‌کننده زعفران در دنیا است.

به گزاش آفتاب، فرهاد سحرخیز، با اشاره به رقابت این محصول در دنیا اظهار داشت: صادرات زعفران در کشور ما ۱۵ سال است که بطور جدی و حرفه‌ای دنبال می‌شود اما اسپانیا در حدود ۱۰۰ سال است که این موضوع را دنبال می‌کند و بزرگترین و جدی‌ترین رقیب ما محسوب می‌شود اما کشورهای دیگری نظیر یونان، ایتالیا، مراکش و هند از دیگر رقبای ما هستند و در حال حاضر در کشورهای اسپانیا، بخشی از کشمیر هند، یونان و بخش کوچکی از ایتالیا و مراکش زعفران کشت می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران با بیان اینکه افغانستان به عنوان رقیب آینده کشور ایران در زمینه زعفران است، تصریح کرد: نگرانی از اینکه در آینده افغانستان به دلیل اقلیم مشابه و کارگران افغانی که در ایران کارآزموده شده‌اند و بتوانند گوی سبقت را از ایران ببرند، وجود دارد و حتی شرکت‌های آمریکایی از تولید زعفران در افغانستان حمایت می‌کنند.

سحرخیز گفت: ۷۵ درصد زعفران کشورمان تقریبا به ۵ قاره جهان صادر می‌شود و ۲۵ درصد در داخل استفاده می‌شود که ایران از لحاظ سرانه مصرف مقام نخست را در دنیا دارد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی تولیدی زعفران سحرخیز همچنین در زمینه میزان تولید زعفران اعلام کرد: در سال‌های ۸۵-۸۰ تولید زعفران حداکثر ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن بود اما خشکسالی‌ها باعث شد که در سال‌های گذشته میزان برداشت و تولید زعفران کاهش یابد.

وی ادامه داد: کشوری مانند امارات متحده عربی سالانه ۵۰ تن زعفران از کشور ما وارد می‌کند و با اضافه‌کردن زعفران‌های نامرغوب و حتی تقلبی با ظرفیت ۱۰۰ تن به کشورهای دیگر صادر می‌کند و کشورهایی مانند اسپانیا هم همین کار را انجام می‌دهند.

عضو فراکسیون صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی گفت: میزان تولید کشور اسپانیا حداکثر ۲ تن، ایتالیا حداکثر یک تن و یونان حدود ۳ تن است اما با بازاریابی‌ مناسب، ارزش افزوده و ارزآوری بیشتری نسبت به ما دارند.

وی با بیان اینکه در کشور ما بیشتر تمایل به سمت صادرات فله‌ای زعفران است، اعلام کرد: ۷۰ درصد زعفران به صورت فله‌ای صادرات می‌شود.

سحرخیز گفت: تعیین عوارض ۵ درصدی برای بسته‌های زعفران که بیش از ۳۰ گرم وزن داشتند و فله‌ای محسوب می‌شوند از دیگر اقداماتی بود که توانست تا حدودی به حل این مسئله کمک کند.

مدیرعامل شرکت زعفران سحرخیز افزود: در حالی که هیچ کشوری جز ایران زعفران سالم و بسته‌بندی ندارد و ما بهترین زعفران و سالم‌ترین را صادر می‌کنیم اما قیمت پایین زعفران اسپانیا به نسبت زعفران ایران توانسته این کشور را به عنوان رقیب جدی ما در بازار جهانی مطرح کند.

وی با بیان اینکه ۳ سال پیش در جزیره ساردینای ایتالیا، ۳ کشور اسپانیا، ایتالیا و یونان قراردادی را مبنی بر جلوگیری از ورود زعفران بسته‌بندی شده ایران به اتحادیه اروپا امضا کردند، گفت: کشور اسپانیا در حدود ۲ تن تولید زعفران دارد اما با خرید زعفران ایرانی و پس از بسته‌بندی اقدام به صادرات آن که به میزان ۱۵۰ تن است، می‌نماید.

عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران خراسان رضوی اضافه کرد: تنها ۱۰ درصد مصرف‌کنندگان زعفران به دنبال مُهر استاندارد و زعفران خالص و مرغوب هستند و البته در این میان برخی با استفاده از رنگ‌های تقلبی، زعفران‌های تقلبی را وارد بازار می‌کنند و از آنجایی که صنعت زعفران آسیب‌پذیر است، این امر اثرات نامطلوبی را به دنبال دارد. برخی مصرف‌کنندگان در ایران به دنبال زعفران استاندارد نیستند به طوری که حتی نانوایی‌ها نیز اقدام به فروش زعفران می‌کنند در حالیکه در حال حاضر تنها ۱۰ واحد صنعتی در بالاترین سطح کیفی و استاندارد در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اقدام به تولید زعفران استاندارد می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان رطوبت وجه‌تمایز زعفران اصلی از تقلبی است. زعفران‌های تقلبی چون معمولاً از رطوبت بیشتری برخوردار هستند عمدتاً معطرند در صورتی که رطوبت زعفران علاوه بر اینکه وزن زعفران را موقتاً افزایش می‌دهد، زمینه را برای رشد آلودگی میکروبی بیشتر فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت زعفران سحرخیز همچنین اظهار داشت: ظرفیت صنعت بسته‌بندی واحدهای زعفران بیش از دو برابر کل تولید است، به طوری که ۴۰۰ تن ظرفیت کارخانجات کشور است اما تولید زعفران ۱۵۰ تن است و با وجود ایجاد ظرفیت ۴۰۰ تنی بسته‌بندی متاسفانه ۷۰ درصد زعفران کماکان فله‌ای صادر و سبب از دست رفتن ۲۰ درصدی ارزش افزوده این محصول می‌شود و زمانی‌که به کشور مقصد می‌رسد و از آنجا به کشور ثالثی صادر می‌شود ارزش افزوده ای تا ۷۰ درصد برای کشور واسط و ثانی ایجاد می‌کند.

سحرخیز گفت: در حال حاضر ۵۰ واحد بسته‌بندی استاندارد در کشور است که از این تعداد ۱۰ واحد به صورت صنعتی و در شرایط کاملاً مناسب جهت تولید محصولات غذایی و با پیاده‌سازی بالاترین سطوح استانداردهای ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین