کد خبر: ۱۴۰۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸

آیت‌الله صانعی: بی‌احترامی به خانواده امام و یاران امام، ظلم به امام است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آیت‌الله العظمی صانعی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم الحرام ۱۴۳۳ و در پایان درس خارج فقه خویش با بیان اینکه حادثه عاشورا تا ابد زنده خواهد ماند گفت: «یکی از اسرار زنده ماندن داستان کربلا این است که آن کسی که عزاداری می‌کند با گریه‌اش و با زبان و عملش می‌گوید من با ظلم، ظالم و اعمال ظالمانه مخالفم.»

وی افزود: «آن کسی که عزاداری می‌کند می‌خواهد بگوید که ظالم و کمک کننده به او و شخصی که راضی به عمل آنهاست هر سه در این امر شریکند.»

وی با بیان اینکه براساس روایات، رضایت دادن به ظلم ظالم سبب شرکت انسان در ظلم می‌شود فرمودند: «این دیوانگی است که انسان به خاطر دیگران به جهنم برود. او ریاست کند، او بخورد و ببرد و ظلم کند و ما به صِرفِ رضایت در این امر همراه او جهنمی شویم.»
 
آیت‌الله صانعی افزود: «به دلیل اهمیت این مسأله است که ائمه علیهم السلام می‌فرمایند: توبه ظلم به جامعه و به مردم، استغفرالله گفتن نیست، بلکه باید برود و صاحبان حق و مردمی را که به آنها ظلم کرده، راضی نماید.»
وی در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان اینکه اسلام دین علم، آگاهی و منطق است به سیره امام حسین علیه السلام در این خصوص اشاره کردند و فرمودند: «در نهضت عاشورا امام علیه السلام از آغاز حرکت تا زمان شهادت به مردم، هم آگاهی داد و هم آزادی؛ هیچ وقت نعوذبالله نخواست مردم را تخدیر کند و از آنان سوء استفاده نماید شب عاشورا هم خطاب به یارانش فرمود: این‌ها با من سر جنگ دارند نه با شما، لذا هرکه می‌خواهد برود، برود. درواقع امام با آزادی عملی که به اصحابش می‌دهد، هزاران درس انسانیت، کرامت و حقوق بشر را به جامعه بشری می‌آموزد.»

آیت‌الله العظمی صانعی در فراز دیگری از سخنان خویش، گفت‌وگوی با مخالف را منطق ابی عبدالله علیه السلام عنوان کردند و فرمودند: «حرکت امام حسین علیه السلام برای جنگ و خون‌ریزی نبوده، از اول با منطق و استدلال و گفت‌وگو، حرکتش را آغاز کرد و روز آخر هم با منطق و استدلال با دشمن سخن گفت که آیا من حرامی را حلال کرده‌ام یا حلالی را حرام ساخته‌ام، پس چرا ریختن خون مرا مباح می‌دانید؟ که آنان به امام پاسخ دادند: بغضاً لابیک (به واسطه بغضی که از پدر شما علی علیه السلام در دل داریم با تو می‌جنگیم‌).»

آیت‌الله صانعی افزود: «امروز هم عده‌ای با یاران و دوستان امام سلام الله علیه دشمنی می‌کنند، ولی باطنشان بغضاً للامام است البته خود امام هم به بعضی‌ها فرمودند که بعد از من به شما ظلم خواهد شد.»

ایشان افزود: «امروز از بین بردن اهداف، بی‌احترامی به خانواده امام و یاران امام، ظلم به امام است. فوری نگویید جعفر کذّاب! واقعاً خانواده و یاران امام؛ جعفر کذّاب، شمر ذی الجوشن و مفسد فی الارض هستند؟ متوجه باشید که یک امضا، یک قلم زدن و یک قدم برداشتن اگر کمک به ظلم به جامعه و مردم باشد، خدا از آن نمی گذرد و توبه آن هم گفتن استغفر الله نیست.»

به گزارش جماران، وی درپایان سخنان خود با توصیه به شاگردان خویش به توسل به امام حسین علیه السلام و بیان این که امام حسین علیه السلام هیچ کس را ناامید نمی کند، این گونه دعا فرمودند: «خدایا، به مقام ابی عبدالله به بزرگواری ابی عبدالله قسمت می‌دهیم در این ماه محرم، از همه انسان‌ها، مسلمانان، شیعیان و مخصوصاً گرفتاران بند و زندان و حبس، رفع گرفتاری بفرما. خدایا، نکند که ما جزء راضیان به ظلم ظالمین باشیم، خدایا، توفیق بده که نه راضی، نه معین و نه ظالم باشیم. خدایا قلوب ما را به کرامت و بزرگواری ابی عبدالله آشنا بگردان.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین