آفتابنیوز : آفتاب: افت کیفیت و اختلال در سرویس اینترنت پرسرعت بیسیم در برخی مناظق و شهرهای کشور موجب نارضایتی مشترکانی شده که به دلیل عدم موفقیت سیستمهای پرسرعت ADSL برای دسترسی به اینترنت پرسرعت به فناوری وایمکس روی آوردهاند.
هم اکنون "وایمکس" به یکی از پرطرفدارترین فناوریهای موجود در جهان برای توسعه اینترنت پرسرعت تبدیل شده به گونهای که بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانستهاند پوشش کاملی را برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطهای که باشند فراهم کنند.
در کشور ما که امکانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستمهای ADSL نیز موفقیت چندانی نداشتهاند دسترسی از طریق وایمکس میتواند به یکی از اساسیترین ابزار مورد نیاز شهروندان برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیرشدن آن تبدیل شود.
آمارهای ارائه شده نشان میدهد که شرکتهای دارای پروانه ارائه خدمات ارتباطات بیسیم مبتنی بر فناوری وایمکس از ابتدای سال تاکنون در تعداد مشترکان ۱۳۱٫۵ درصد و در مقدار پهنای باند فروخته شده ۱۸۲٫۵ درصد رشد داشتهاند و شمار مشترکان این فناوری طی ۸ ماه اخیر از ۵۰٬۰۰۰ به ۲۷۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافته است.
مشترکان: وایمکسمان در حد دایلآپ است با وجود آنکه طی ۸ ماه گذشته شمار مشترکان وایمکس با جهش رشد بیش از ۵ برابری روبرو شده اما کاربران این فناوری در هفتههای اخیر رضایت چندانی از این فناوری نداشته و معتقدند که دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق وایمکس با افت محسوسی روبهرو است.
این در حالی است که تا قبل از واگذاری امتیاز بهرهبرداری از فناوری وایمکس در کشور گفته میشد اشکالاتی که در توسعه اینترنت پرسرعت با سیم (ADSL) در ایران وجود داشته در سیستمهای وایمکس وجود نخواهد داشت و مشترکان به واقع میتوانند اینترنت پرسرعت را بدون اختلال تجربه کنند.
اما هم اکنون و با وجودی که اپراتورهای وایمکس ایرانسل و مبین نت موفق شدهاند در موعد مقرر این سرویس را در کشور راهاندازی کنند وجود برخی نارساییها طی چند هفته اخیر سبب شده مشترکان این فناوری رضایت نسبی گذشته را از داشتن این سرویس از دست دهند.
کاربران وایمکس مبین نت و ایرانسل هم اکنون از افت شدید سرعت اینترنت خود گلهمندند چرا که به راحتی نمیتوانند وارد صفحات وب شوند و معتقدند که سرعت اینترنت پرسرعتشان در حد اینترنت دایلآپ است!
این مشکل در نقاط مختلف کشور وجود دارد و در تهران نیز مشترکان مناطق شمال و غرب تهران این اختلال و کندی سرعت را بیشتر احساس میکنند.
با این حال پیگیری خبرنگار مهر از اپراتورهای ارائه دهنده وایمکس ، سازمان
تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان تنها نهاد ناظر بر سرویسهای ارتباطی در کشور و نیز شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی برقراری زیرساختهای ارتباطی در کشور راه به جایی نبرد و تمامی این شرکتها اعلام کردند که مشکلی در زمینه دسترسی پرسرعت به اینترنت از طریق وایمکس وجود ندارد.
اما با این وجود کارشناسان حجم پهنای باند اینترنت دریافتی از سوی اپراتورها را با توجه به افزایش تعداد مشترکان این سرویس متناسب نمیدانند و معتقدند که ممکن است بخشی از اختلالات به وجود آمده و افت کیفیت مربوط به این موضوع باشد چرا که در رابطه با ارائه سرویس ADSL نیز شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت اعلام کرده بودند که به دلیل عدم تامین پهنای باند مورد نیاز، اضافه شدن کاربر جدید باعث افت کیفیت ارائه خدمات اینترنت ADSL میشود.
رگولاتوری ۱: گزارشی نداشتهایم مدیرکل نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با مهر در مورد اختلالاتی که طی چند هفته اخیر در سرویس وایمکس مشترکان اینترنت پرسرعت بیسیم بروز پیدا کرده اعلام کرد که در هفتههای اخیر با حجمی از شکایات مشترکان که نشان دهنده اختلال در شبکه وایمکس باشد مواجه نشدهایم.
علیرضا اصغریان با بیان اینکه شکایتی از مشترکان وایمکس به رگولاتوری اعلام نشده است اضافه کرد: نظارت تمامی سرویسهای ارتباطی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت میگیرد و در ارتباط با وایمکس نیز آنچه مشخص است و باید از سوی اپراتورهای این سرویس رعایت شود مبادله توافقنامه SLA با مشترکان است که اگر اپراتورها از این وظیفه کوتاهی کنند باید خسارت آن را بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه کاربران وایمکس باید در مرحله نخست شکایت خود را از نحوه سرویسدهی به اپراتور مورد نظر ارجاع دهند و پس از آن مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و درج شکایت را در دستور کار قراردهند، تصریح کرد: در صورت بروز قطعی مربوط به شبکه، اپراتور ملزم به جبران خسارت است و برخی مواقع نیز قطعی اینترنت میتواند از زیرساخت، مخابرات و حتی شرکتهای ارائه دهنده سرویس نیز باشد که در هر صورت سرویس "نظارت آنلاین رگولاتوری" بر آن کنترل خواهد داشت.
رگولاتوری ۲: مشکلات طبیعی است در همین حال معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به مهر گفت: ارائه دهندگان وایمکس در ابتدای کار خود با مشکلاتی همچون عدم آشنایی و آگاهی مشترکان و بهرهبرداران از سرویس مذکور، کمبود فضاهای زیرساختی برای نصب آنتنهای BTS و افزایش ظرفیت مواجه هستند که تا حدی این موارد طبیعی است.
حسن رضوانی با بیان اینکه به رغم کاستیها و نواقصی که ارائهدهندگان سرویس وایمکس با آنها مواجه هستند تعداد شکایاتی که از این سرویس دریافت شده انگشتشمار است، تاکید کرد که مشترکان وایمکس میتوانند موارد و مشکلات احتمالی را به رگولاتوری اطلاع دهند.
به گفته وی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بررسی موارد و مشکلات موجود در ارائه این سرویس با رعایت اصول رقابت، شفافیت و قواعد رگولاتوی در راستای اهداف خود در حال انجام وظایف نظارتی است که بازدیدهای دورهای از امکانات و تجهیزات و سایتهای اپراتورهای وایمکس و همچنین انجام تستهای میدانی دورهای مختلف برای بررسی و اندارهگیری کیفیت شبکه از جمله فعالیتهای این سازمان است.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: رگولاتوری برای رفع معایب و کاستیهای موجود جلسات متعددی با دارندگان پروانه وایمکس برگزار میکند که مشترکان میتوانند موارد و مشکلات احتمالی خود را برای مطرح کردن در این جلسات از طریق سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کنند.
زیرساخت: اختلال مربوط به ما نیست در همین زمینه حسن شاهی معاون بهرهبرداری و مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت نیز به مهر گفت: وایمکس در بخش دسترسی خود یک شبکه مجزا ثلقی میشود که ساز و کار خاص خود را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سرویس اینترنت پرسرعت بیسیم وایمکس تجهیزات خاصی نیاز دارد و از جمع بندی چندین شبکه با هم به کاربر نهایی سرویس میدهد تصریح کرد: شبکه وایمکس ضریب خطا دارد و ممکن است هر خطایی در آن اتفاق بیفتد.
شاهی مشکلات به وجود آمده در دسترسی کاربران وایمکس را مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت ندانست و با بیان اینکه وایمکس مسائل و مشکلات خاص خود را دارد گفت: صرف اینکه بیان شود که مشکل به وجود آمده از زیرساخت است یک بیان درست نیست.
مبیننت: مشکلی در هیچ شهری نداریم مبیننت که در آبان ماه از اختلال و قطعی مکرر سرویس وایمکس در شهرهای کیش، چابهار، تبریز، شهرکرد، بندرعباس و ایلام خبرداده و از تمامی کاربران اینترنت پرسرعت بیسیم در این شهرها عذرخواهی کرده بود این بار اعلام کرد که مشکلی در مورد کیفیت وایمکس در هیچ شهری ندارد.
اواسط آبان ماه ارتباطات مبین نت در اطلاعیهای با اعلام اینکه در طول روزهای گذشته تعدادی از کاربران این شبکه در استفاده از اینترنت پرسرعت بیسیم دچار اشکالاتی شدهاند که علت آن اختلال در شبکه زیرساخت ارتباطات کشور بوده، تاکید کرد که شبکه مبیننت در هیچ یک از شهرهای تحت پوشش مشکلی ندارد و این اشکالات از شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت ناشی میشود.
محمد چهرقانی مدیر روابط عمومی مبین نت در گفتوگو با مهر مشکل پیش آمده برای مشترکان این شبکه در هفتههای گذشته در برخی شهرها را حل شده اعلام کرد و گفت: ماهیت شبکههای بیسیم باعث میشود که در برخی مواقع اختلالاتی به دلایل مختلف پیش آید که یکی از این دلایل میتواند اختلال در زیرساخت ارتباطی کشور به دلیل انتقال بین استانی باشد.
وی با اشاره به توسعه و برگردان سایتهای BTS که به منظور افزایش تعداد مشترکان وایمکس صورت میگیرد افت و خیز شبکه را مربوط به این مسائل دانست و گفت: در یک اختلال اینترنتی قطعا شبکه زیرساخت ارتباطی و مسائل شبکهای اپراتورها سهیم هستند که در مورد اختلالات زیرساختی متولیان امر باید اظهارنظر کنند اما در مورد شبکه اپراتوری مبین نت باید گفت که راه اندازی سایتهای جدید و تغییر سطح پوشش جغرافیایی به ازای هر سایت در زمان انجام کار میتواند منجر به اختلال شود.
وی با بیان اینکه به طور معمول مشترکان وایمکس مبین نت با مرکز تماس ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را گزارش میکنند که این امری طبیعی است افزود: در یک ماه گذشته میزان تماس مشترکان برای اعلام اختلال افزایش نداشته و نارضایتی از کیفیت در منطقه خاصی از سوی مشترکان اعلام نشده است.
مدیر روابط عمومی مبین نت بخشی از تماس مشترکان به مرکز تماس این اپراتور را مربوط به تنظیم نامناسب مودم عنوان کرد که باعث میشود سیگنال به خوبی دریافت نشود و صفحات به کندی باز شود که این مشکل با جابجایی مودم برطرف میشود.
وی با بیان اینکه مبین نت ۳۱ مرکز استان و ۳۰ شهر بزرگ کشور را حداقل ۸۰ درصد تحت پوشش داشته و بیش از ۱۰۰هزار مشترک دارد، گفت: به طور خاص مبیننت در هیچ شهری مشکلی احساس نمیکند و افت کیفیتی از سوی مشترکان وایمکس اعلام نشده است.
ایرانسل: تنظیمات مودم را دستکاری نکنید آرش کریم بیگی مدیرروابط عمومی ایرانسل نیز در مورد افت کیفیت سرویس وایمکس طی هفتههای اخیر به مهر گفت: بیش از ۷۰ درصد مشکلاتی که به سمت مرکز تماس مشترکان وایمکس گرفته میشود مربوط به تغییر تنظیمات مودم مشترکان است.
وی با بیان اینکه کیفیت سرویسدهی وایمکس ایرانسل طی هفتههای اخیر افت نداشته است، تصریح کرد: مشترکان در صورت بروز مشکل و افت کیفیت و اختلال و قطعی در شبکه وایمکس ایرانسل میتوانند با شماره ۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ از تلفن ثابت و خطوط غیرایرانسل و یا با شماره ۷۰۷ از خط ایرانسل تماس گرفته و مشکل خود را به مرکز تماس ایرانسل گزارش دهند.
مدیرروابط عمومی ایرانسل با تاکید براینکه نشانی پست الکترونیکی wimax@mtnirancell.ir و سیستم کنترل حساب اینترنتی نیز برای تماس مشترکان با مرکز تماس وایمکس ایرانسل درنظر گرفته شده است گفت: کارشناسان مرکز تماس ایرانسل به محض دریافت تقاضای مشترک، مشکل را چک کرده و درصورت آنکه بتوان آن را به صورت غیرحضوری رفع کرد این کار را انجام میدهند؛ در غیراینصورت نیز کارشناسان وایمکس با حضور در محل نسبت به رفع این مشکل اقدام خواهند کرد.
وی افت سرعت دسترسی به اینترنت را به دلیل دستکاری تنظیمات نرمافزاری و سختافزاری و جابجایی مودم از سوی کاربران عنوان کرد که بیش از ۹۹ درصد این مشکلات از طریق توضیح تلفنی کارشناسان مرکز تماس ایرانسل حل میشود و تنها یک درصد این موارد منتج به اعزام کارشناس به محل خواهد شد.
کریم بیگی از مشترکان وایمکس خواست تا تنظیمات مودم خود را تغییر ندهند تا با اختلال در دسترسی به اینترنت مواجه نشوند و گفت: مشترکان وایمکس ایرانسل در ۲۶ شهر تحت پوشش این شبکه، امکان جابجایی داشته و ممکن است در برخی مواقع به دلیل نبود پوشش کامل با مشکل مواجه شوند که توصیه میشود قبل از جابجایی، از نقشه پوششدهی وایمکس ایرانسل اطلاع یابند.
وی گفت: ممکن است در پهنای باند بالا افت کیفیت سرعت اینترنت وایمکس مربوط به تغییر و جابجایی مکانی مشترک باشد که در این صورت از مشترکان خواسته میشود تغییر مکان خود را اطلاع دهند.