کد خبر: ۱۴۰۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳

اعتراض به تقلب پوتین در انتخابات پارلمانی روسیه

۴۰۰ معترض بازداشت شدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پليس روسيه اعلام کرد که بيش از ۴۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان را در مسکو و سن پترزبورگ بازداشت کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری رويترز، صدها نفر در اين دو شهر برای دومين روز عليه حکومت ۱۲ ساله ولاديمير پوتين در روسيه؛ به عنوان رئيس‌جمهوری و نخست‌وزير، دست به تظاهرات زده بودند. 

تظاهرات‌کنندگان به آنچه تقلب و دستکاری در انتخابات پارلمانی روسيه ناميدند، معترض بودند.
 
بر اساس اين گزارش، پليس مانع از پيوستن بسياری از مخالفان به تظاهرات در مسکو شد و صدها نفر از جوانان طرفدار پوتين نيز به معترضان حمله کردند.
 
بوريس نمتسوف، از رهبران مخالفان، از جمله کسانی بود که بازداشت و سپس آزاد شد. 

به نوشته رويترز، مخالفان گفته‌اند که به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

پوتین کاهش محبوبیت حزب خود در انتخابات را کم اهمیت خواند 

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، با کم اهمیت خواندن کاهش آرای حزب خود در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته گفت که این موضوع برای حزب حاکم اجتناب‌ناپذیر است. 

حزب روسیه متحد که ریاست آن برعهده ولادیمیر پوتین است، برنده انتخابات پارلمانی اعلام شد. 

مخالفان با برپایی یکی از بزرگترین راهپیمایی سال‌های اخیر خود در مرکز شهر مسکو، موجب شدند که هزاران سرباز وزارت کشور و افراد پلیس در پایتخت به حالت آماده‌باش درآیند. 

آلکسی ناوالنی، یکی از فعالان ارشد کمپین مبارزه با فساد و از منتقدان اصلی آقای پوتین، در میان دستگیرشدگان قرار دارد. 

همزمان با مخالفانی که سرگرم برگزاری تظاهرات جدیدی هستند، شماری از طرفداران پوتین نیز در میدان سرخ مسکو تجمع کردند. 

ناظرانی از سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که در رای‌گیری انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به نفع حزب آقای پوتین، عمل شده است. 

این حزب کمتر از ۵۰ درصد آرا را کسب کرده است در حالی که در سال ۲۰۰۷ میلادی سهم حزب روسیه متحد از آرای انتخاباتی ۶۴ درصد بود. 

خبرنگاران می‌گویند که این آمار نشانگر کاهش محبوبیت پوتین است که اعلام کرده در ماه مارس آینده در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد. 

پوتین در گفت‌وگو با مدیران حزب حاکم روسیه متحد که ریاست آن را برعهده دارد گفت که کاهش آرای انتخاباتی این حزب اجتناب‌ناپذیر است 

به گزارش خبرگزاری روسیه، پوتین در گفت‌وگو با مسئولان حزب روسیه متحد، به کاهش آرای این حزب اذعان کرد، اما گفت که این موضوع برای حزب حاکم اجتناب‌ناپذیر است. 

ولادیمیر پوتین که قبل از نخست‌وزیری دو دوره نیز ریاست‌جمهور روسیه بود، همچنین اتهام‌هایی به ویژه در مورد فساد حزب روسیه متحد را رد کرده است. 

این اتهام‌ها از سوی آقای ناوالنی و دیگران مطرح شده است و پوتین قول داد که با این اظهارات مقابله کند. 

وی افزود: "این اتهامی نیست که فقط علیه یک حزب سیاسی مشخص مطرح می‌شود، بلکه اتهامی است که به مقام‌های جاری کشور نسبت داده می‌شود". 

فساد یکی از اتهامات اصلی است که توسط آقای ناوالنی، یکی از بانفوذترین وبلاگ نویس‌های آن کشور، علیه حزب روسیه متحد مطرح می‌شود. 

از زمان دستگیری ناوالنی تاکنون، اطلاعات کمی درباره او به گوش رسیده است، هرچند که امروز آقای ناوالنی به دادگستری مسکو برده شد. 

در عین حال ایلیا یاشین، یکی دیگر از مخالفان دولت از گروه همبستگی، به دلیل نافرمانی از دستورات پلیس در راهپیمایی روز گذشته به پانزده روز زندان محکوم شد. 

یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز دیگر علیه حزب روسیه متحد برای عصر روز (سه‌شنبه) اعلام شده بود. بر روی یک صفحه اینترنتی به نام ووکونتاکت، سایت شبکه اجتماعی روسیه، ضمن فراخوانی این راهپیمایی نوشته شد "کار را برای مقامات دزد سخت کنیم". 

در شبکه اجتماعی توئیتر، رسانه‌ای که اغلب توسط معترضان استفاده می‌شود نیز درخواست‌های مشابهی منتشر شده است. 

یکی از کاربران توئیتر نوشته است که "همه مردم نجیب، روسیه بدون پوتین را امشب از بابا نوئل درخواست می‌کنند". 

اولگ یلینکف، سخنگوی وزارت کشور روسیه به خبرگزاری فرانسه گفته است که "پلیس مسکو خواهان اعزام سربازان زیادی به این شهر شده است". 

وی افزود که تا زمان شمارش کامل آرای انتخاباتی، نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش کامل باقی خواهند ماند. 

به گفته آقای یلینکف، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از سربازان وزارت کشور، از نظم و مقررات در سراسر روسیه، محافظت خواهند کرد. 

یک سخنگوی پلیس مسکو نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که فقط امروز حدود ۴۰ هزار نفر از افراد پلیس و سربازان وزارت کشور برای برقراری نظم و مقرارت به مسکو اعزام شده‌اند.

مسکو: انتقاد آمريکا از نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی روسیه غيرقابل قبول است 

دولت روسيه روز سه‌شنبه انتقاد آمريکا از نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی آن کشور را غيرقابل قبول خواند.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، اين انتخابات را غيرمنصفانه ناميده و گفته بود: رای‌دهندگان روس شايسته يک تحقيق کامل درباره تقلب و دست کاری در انتخابات هستند.
 
وی اين مطلب را در نشست وزيران خارجه کشورهای عضو سازمان امنيت و همکاری اروپا در ويلنيوس، پايتخت ليتوانی، ابراز داشت.
 
بر اساس نتايج انتخابات پارلمانی روسيه، حزب روسيه متحد ولاديمير پوتين، به رغم کاهش محبوبيت توانسته است که با کسب ۴۹.۵ درصد از آرا، اکثريت خود را در پارلمان حفظ کند. 

معترضان معتقد به تقلب و دست‌کاری در نتايج انتخابات پارلمانی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین