کد خبر: ۱۴۰۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶

فقط سیل می‌تواند دریاچه‌های خشک‌شده را نجات دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالیکه طی مدت اخیر بارش‌های مناسبی نسبت به سال‌های گذشته در فارس رخ داد اما کارشناسان اعتقاد دارند که فقط سیلاب دوای درد خشکی و احیای تالاب‌های این استان است. 

طی چند سال اخیر شاهد خشک شدن دریاچه‌های استان فارس یکی پس از دیگری بودیم به گونه‌ای که دریاچه‌های استان اعم از پریشان، بختگان، ارژن، کافتر و.. خشک‌شده و این امر باعث نگرانی دوستداران حوزه محیط زیست شد. 

در این مدت به دنبال خشک شدن دریاچه‌های استان اتفاقات ناگواری از جمله شیوع برخی از بیماری‌ها مانند سالک، مهاجرت پرندگان، از بین رفتن گونه‌هایی از حیوانات و... بودیم. 

اما طی مدت اخیر بارندگی‌های به نسبت خوبی نسبت به سال‌های گذشته در استان فارس رخ داد. 

در این خصوص مدیرکل هواشناسی استان فارس به خبرنگار مهر گفته بود که در سال زراعی جاری ۷۱٫۹ میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم در حالیکه سال گذشته در این مدت فقط نیم میلیمتر بوده است. 

با این تفاسیر انتظار می‌رفت که حداقل مقادیر کمی آب در دریاچه‌های استان جاری شود اما نه تنها اینگونه نشد بلکه کارشناسان امر اعتقاد بر این دارند که فقط جاری شدن سیلاب می‌تواند دوای درد دریاچه‌های استان باشد. 

هماهنگ‌کننده استانی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه‌های استان گفت: با وجود اینکه طی مدت اخیر شاهد بارندگی‌های به نسبت خوبی در استان فارس بوده‌ایم اما این میزان بارندگی در حدی نبوده که باعث جاری شدن آب شود.

علمدار علمداری با بیان اینکه جاری شدن سیلاب فقط به احیای تالاب‌ها کمک می‌کند، بیان کرد: در بازدید اخیری که از دو دریاچه پریشان و ارژن صورت گرفته نشانگر این است که فقط جاری شدن سیلاب می‌تواند باعث احیای تالاب‌های استان شود. 

وی افزود: طی چند سال اخیر با توجه به کاهش بارندگی در استان فارس سطح سفره آب‌های زیرزمینی در این استان افت زیادی داشت و این بارش‌ها می‌تواند سفره آب‌های زیرزمینی را تغذیه کند البته در دراز مدت و با افزایش آبهای زیرزمینی می‌توان شاهد احیای دریاچه بود. 

هماهنگ‌کننده استانی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار داشت: در صورتیکه طی چند هفته آینده شاهد بارندگی در استان باشیم انتظار می‌رود که چشمه های اطراف دریاچه‌ها فعال شوند و این امر در احیای تالاب‌ها موثر است.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال بارش‌های زیاد سیلاب به سمت دریاچه‌های استان سرازیر شود می‌توان به احیای تالاب و پرشدن آب در آن امیدوار بود در غیراین صورت اینگونه نخواهد بود زیرا به عنوان مثال حوزه آبریز دریاچه بختگان بسیار زیاد است به گونه‌ای که در دهه ۴۰ سه میلیارد متر مکعب آب وارد این دریاچه می‌شده است. 

علمداری گفت: بارش‌های استان فارس در این مدت درحدی بوده که فقط توانسته تا حدودی سفره آب‌های زیرزمینی را حفظ و آنها را تغذیه کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین