کد خبر: ۱۴۱۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۶

پردرآمدترین فیلم‌نامه‌نویسان تاریخ سینما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پردرآمدترین فیلم‌نامه‌نویسان مرد و زن تاریخ سینمای جهان معرفی شدند.

نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر اعلام کرد، «ملیسا روزنبرگ» عنوان پردرآمدترین فیلم‌نامه‌نویس زن تاریخ سینما را در اختیار دارد.

فیلم‌نامه‌هایی که «روزنبرگ» برای مجموعه فیلم‌های «سپیده‌دم» نوشته است، تاکنون فروش ‌۵۶٫۲ میلیارد را در سینمای جهان به دست آورده تا وی در رتبه اول پردرآمدترین فیلمنامه‌نویسان زن هالیوود بایستد.

اولین قسمت این سری فیلم‌ها با نام «گرگ و میش» در ‌٢١ نوامبر ‌٢٠٠٨ اکران شد و دومین فیلم آن با نام «ماه نو» در ‌٢٠ نوامبر ‌٢٠٠٩ اکران شد که توانست با فروش بیش از ‌٧٢ میلیون دلار در اولین روز، رکورد بزرگترین نمایش نیمه‌شب را در تاریخ سینما بشکند. سومین بخش این سری در ‌٣٠ ژوئن ‌٢٠١٠ اکران شد. 

قسمت اول آن با نام «گرگ و میش» توسط «کاترین هاردویک» کارگردانی شد و «ملیسا روزنبرگ» فیلم‌نامه آن را نوشت. داستان خط زندگی و ارتباط بین نوجوانی به‌نام «بلا سوان» و خون آشامی به نام «ادوارد کالن» و تلاش‌های ادوارد و خانواده او برای نگهداشتن «بلا» از دست خون‌آشام‌ها را دنبال می‌کند. این فیلم به فروش جهانی ‌٣٩٢ میلیون دلار دست یافت. 

قسمت دوم آن با نام «گرگ و میش؛ ماه نو» توسط «کریس ویتز» کارگردانی شد که در حقیقت ادامه داستان «گرگ و میش» است. این فروش جهانی ‌٧١٠ میلیون دلار را به ثبت رساند. 

«گرگ و میش؛ خسوف» 

توسط «دیوید اسلید» کارگردانی شد و ادامه خط داستان «ماه نو» است. این فیلم فروش جهانی ‌٦٩٨ میلیون دلار را به دست آورد
قسمت جدید فیلم «گرگ و میش» با عنوان فرعی « سپیده‌دم» محصول کمپانی سامیت به فروش جهانی ‌٦٤٧ میلیون دلار رسید. این فیلم که اثری اقتباسی از رمان معروف «استفنی میر است»، اکنون پس از فیلم‌های «هری پاتر» و «جیمز باند» در رتبه کلی پنجمین فروش آغازین برتر سینمای انگلیس نیز قرار گرفته است. 

به گزارش هالیوود ریپورتر، «استیو کلاوز» برای نگارش سری فیلم‌های «هری پاتر» رکورددار پردرآمدترین فیلم‌نامه‌نویس مرد سینمای جهان است. سری فیلم‌های «هری پاتر» با نگارش او توانسته‌اند فروش ‌٨/٦ میلیارد دلاری را در سینمای جهان به دست آورد. 

«هری پاتر و هدیه‌های مرگ» که آخرین قسمت از این مجموعه پرطرفدار است، پرفروش‌ترین فیلم سال ‌‌٢٠١١ سینمای جهان نام گرفت که با پیشی گرفتن از «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به خود اختصاص داد. 

فروش چشم‌گیر «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» موجب شد تا سری فیلم‌های «هری پاتر» با رسیدن به فروش ‌هفت میلیارد دلار، اکنون پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان باشد که بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش‌ قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی «هری پاتر» بودجه چشم‌گیر یک میلیارد و ‌‌٢٨٠ میلیون دلار هزینه شده است. 

قسمت دوم این فیلم نوامبر ‌‌٢٠٠٢ با عنوان «هری پاتر و تالار اسرار» به کارگردانی «کریس کلومبوس» با بودجه ‌‌١٠٠ میلیون دلاری به سینمای جهان آمد و فروشی بالغ بر ‌‌٨٧٨ میلیون دلار به‌دست‌ آورد و در جوایز بافتا جایزه بهترین فیلم کودک را کسب کرد. 

سومین قسمت این فیلم در ژوئن ‌‌٢٠٠٤ با بودجه ‌‌١٣٠ میلیون دلاری با نام «هری پاتر و زندانی آزکابان» اکران شد و فروش جهانی ‌‌٧٩٥ میلیون دلار را به ثبت رساند. این فیلم به کارگردانی «آلفونسو کوارون» نامزد دو جایزه اسکار بود و در جوایز بافتا فیلم منتخب تماشاگران نام گرفت. 

«هری پاتر و جام آتش» چهارمین قسمت از این سری فیلم‌های پرطرفدار بود که به کارگردانی «مایک نویل» در نوامبر ‌‌٢٠٠٥ با بودجه ‌‌١٥٠ میلیون دلاری ساخته شد و فروش ‌‌٨٩٥ میلیون دلار را ‌به دست آورد. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردان هنری بود. 

پنجمین قسمت از این فیلم با نام «هری پاتر و محفل ققنوس» در جولای ‌‌٢٠٠٧ با بودجه ‌‌١٥٠ میلیون دلار به کارگردانی «دیوید یتس» به روی پرده سینماهای جهان رفت و توانست فروش جهانی ‌‌٩٣٨ میلیون دلار را کسب کند. این فیلم در جوایز فیلم اروپا بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. 

آخرین قسمت از این فیلم جولای ‌‌٢٠٠٩ به کارگردانی «دیوید یتس» با نام «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» با بودجه کلان ‌‌٢٥٠ میلیون دلار ساخته شد و فروش ‌‌٩٣٣ میلیون دلار را به‌همراه داشت. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری شد. 

کمپانی «برادران وارنر» سال گذشته پیشنهاد ساخت سری انیمشن داستان‌های «هری ‌پاتر» را به استیون اسپیلبرگ، کارگردان صاحب‌نام سینمای هالیوود، ارائه کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین