کد خبر: ۱۴۱۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۰

اردوغان فرانسه را به "نسل‌کشی" در الجزایر متهم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اردوغان نخست‌وزیر ترکیه فرانسه را به "نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و ترکیه" متهم کرد. این اظهارات واکنش اردوغان به تصویب قانون انکار "نسل‌کشی ارامنه" در پارلمان فرانسه است. ترکیه هم‌چنین سفیر خود را از پاریس فراخوانده است.

یک روز پس از تصویب قانون مجازات "انکار نسل‌کشی ارامنه" در پارلمان فرانسه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه فرانسه را به نسل‌کشی در الجزایر پس از جنگ جهانی دوم متهم کرد. اردوغان گفت: «فرانسه از سال ۱۹۴۵ حدود پانزده درصد مردم الجزایر را از بین برده است و این یک نسل‌کشی است.»

نخست‌وزیر ترکیه که روز جمعه ۲۳ دسامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، افزود، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل تاکتیک‌های انتخاباتی، در حال نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و ترک‌هاست.

برخی رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند هدف سارکوزی از تصویب چنین قانونی به‌دست آوردن آرای حدود نیم میلیون فرانسوی ارمنی‌تبار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ است.

بر اساس قانونی که روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر در پارلمان فرانسه تصویب شد، انکار "نسل‌کشی ارامنه" در زمان جنگ جهانی اول یک سال زندان و ۴۵ هزار یورو جریمه در پی خواهد داشت.

با تصویب این قانون ترکیه همانطور که پیشتر تهدید کرده بود سفیر خود در پاریس را به آنکارا فراخواند و کلیه روابط دیپلماتیک و نظامی خود با فرانسه را به حالت تعلیق درآورد.

در فاصله آوریل ۱۹۱۵ تا ژوئن ۱۹۱۶ دو سوم ارمنی‌هایی که در جغرافیای امروزی ترکیه‌ ساکن بودند، توسط نیروهای عثمانی به قتل رسیده یا از این کشور رانده شدند.

برآوردهای مختلف شمار قربانیان را بین ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر تخمین زده‌اند. ترکیه وقوع قتل هزاران ارمنی در بازه‌ی زمانی فوق را می‌پذیرد، اما می‌گوید مرگ این افراد کشتار سازمان‌یافته نبوده بلکه از عوارض جنگ بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین