کد خبر: ۱۴۲۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴

مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی بزودی به ایران سفر می كنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیاتی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به دعوت جمهوری اسلامی ایران بزودی به كشورمان سفر خواهند كرد. 

'رامین مهمانپرست' روز سه شنبه در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران افزود: هیاتی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی معاون دبیر كل آژانس به ایران سفر خواهند كرد كه این اقدام در جهت همكاری مستمر كشورمان با این نهاد بین المللی است.

وی اظهار داشت: این دعوت از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و نشان دهنده حسن نیت و عملكرد شفاف كشورمان در فعالیت های هسته ای است.

**سفر رییس جمهوری به آمریكای لاتین دستاوردهای مهمی برای ملت ها به دنبال دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درمورد سفر رییس جمهوری به چهار كشور آمریكای لاتین، گفت: این سفر رییس جمهوری به دنبال روابط خوبی است كه میان دو طرف وجود دارد و در پاسخ به سفر روسای جمهوری این كشورها به زودی انجام می شود.

مهمانپرست با بیان این كه سفری كه در سطح روسای جمهوری انجام می شود دارای دستاوردهای مهم و بزرگی است، تصریح كرد:این سفر دستاوردهای بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این كه باید از ظرفیت های همكاری میان ایران و كشورهای آمریكای لاتین نهایت استفاده را كرد، افزود: در سفری كه در سطح روسای جمهوری انجام می شود موضوع های خوبی را می توان دنبال كرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در مورد تفاهم نامه هایی كه روز گذشته میان وزارت امور خارجه و دو معاونت ریاست جمهوری امضا شد، اظهار داشت: این تفاهم نامه ها به دنبال همكاری هایی است كه در حال حاضر با كمك این وزارتخانه و معاونت های ریاست جمهوری انجام می شود.

مهمانپرست اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه ها به بخش نیروی انسانی كه مهم ترین بخش در وزارت امور خارجه است، كمك خوبی می شود.

وی با بیان این كه امضای این تفاهم نامه ها سرعت همكاری میان وزارت امورخارجه و این دو معاونت ریاست جمهوری را افزایش می دهد، گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه ها شاهد افزایش نیروهای كیفی در وزارت امور خارجه باشیم.

** محكومیت اقدامات تروریستی در نیجریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اقدامات تروریستی در نیجریه و تلاش برخی كشورها برای اسلامی نشان دادن ماهیت گروه های تروریستی در این كشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره هرگونه اقدام تروریستی را محكوم كرده است و فكر می كنیم مردم در محیط آزاد و با وجود دمكراسی می توانند در دولت مشاركت داشته باشد.

مهمانپرست با بیان این كه اعمال هرگونه خشونت و اقدامات تروریستی در جهت خلاف منافع ملی هر كشوری خواهد بود، گفت: امیدواریم در نیجریه هم این مسایل كنترل شود تا همه مردم بتوانند نقش موثری در پیشرفت كشور خود داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اقدامات ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان، اظهارداشت: سیاست اصولی ما توسعه همكاری ها با كشورهای همسایه است و قصد داریم از تمامی ظرفیت ها برای همكاری استفاده كنیم.

وی با اشاره به مشتركات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی میان ایران و آذربایجان، گفت: اگر ملاحظاتی در مسایل داخلی وجود دارد می توان آن را در مذاكرات مطرح كرد.

** برخورداری مقامات عراقی از توانایی و درایت كافی برای حل مسایل داخلی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درمورد برخی اخبار مبنی بر برنامه سفر یكی از نزدیكان 'ایاد علاوی' رییس فهرست العراقیه به ایران برای رایزنی درباره موضوع 'طارق الهاشمی' معاون رییس جمهوری عراق، گفت: هنوز مطلب رسمی در خصوص سفر نزدیكان آقای علاوی به تهران دریافت نكرده ایم .

وی، سفرهای مقامات و مسوولان دو كشور ایران و عراق را امری طبیعی و ضروری دانست و گفت: معتقد هستیم مقامات عراقی از توانایی و درایت كافی برای مسایل داخلی آن كشور دارند.

** روابط ایران و انگلیس قطع نشده است

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت روابط تهران - لندن گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و انگلیس قطع نشده است اما در حال حاضر، فعالیت های سفارتخانه های دو كشور به حالت تعلیق درآمده است.

رییس مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره مباحث رسانه ای در زمینه تعیین دفتر حافظ منافع اظهار داشت: بحث تعیین حافظ منافع شرایط و قواعد خاص خود را دارد و زمانی مطرح می شود كه دو كشور در خصوص موضوع قطع روابط چه به صورت كوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت به توافق برسند كه هنوز این روند اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاكید كرد: سیاست خارجی ایران گسترش روابط با همه كشورها به جز آمریكا است كه در رفتار خصمانه خود علیه ملت ما تغییری ایجاد نكرده است و البته رژیم صهیونیستی را هم به رسمیت نمی شناسیم.

وی افزود: روابط ایران با دولت انگلیس هم به خاطر اقدامات خصمانه ای كه از سوی دولت آن كشور دنبال شد و اصرار به انجام چنین اقداماتی داشت، به سطح كاردار كاهش یافته است.

مهمانپرست اظهار امیدواری كرد كه همه كشورها از ظرفیت روابط با ایران استفاده كنند.

** نوسانات قیمت ارز ربطی به تحریم ها ندارد

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نوسانات قیمت ارز در كشور، وجود هرگونه رابطه میان این موضوع و بحث تحریم ها را رد كرد و گفت: این گونه سوال ها را باید از مسوولان اقتصادی پرسید اما چیزی كه مسلم است اینكه موضوع نوسانات قیمت ارز هیچ ربطی به تحریم ندارد و تحریم هایی كه اعلام كرده اند هنوز شكل عملی به خود نگرفته است.

وی تاكید كرد: مسایل مربوط به بازار ارز باید در جای دیگری ریشه داشته باشد و باید ریشه آن را در زمینه مسایل اقتصادی جستجو كرد و این موضوع هیچ ربطی به سیاست خارجی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین