کد خبر: ۱۴۲۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۳
رييس سازمان فضايي خبرداد:

ارسال نخستين موجود زنده ايران به فضا با كپسول زيستي جديد تا پايان سال

ساخت شهرك فضايي و ايجاد پايگاه ملي پرتاب محموله‌هاي ماهواره‌
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس سازمان فضايي کشور از ارسال نخستين موجود زنده انسان‌نما با کپسول زيستي جديد به فضا توسط ايران تا پايان سال خبر داد.

حميد فاضلي در حاشيه مراسم راه اندازي پژوهشکده تخصصي رانشگرهاي فضايي در تبريز با اشاره به اين که اين پروژه مهم ملي که مورد تاکيد رئيس جمهوري است و با اعزام يک ميمون در کپسول زيستي جديد انجام مي‌شود، افزود: نتايج اين اعزام فضايي، کشورمان را يک گام به سمت اعزام انسان به فضا نزديک‌تر مي‌کند.

رييس سازمان فضايي کشور تصريح کرد: پس از ارسال نخستين نمونه زيستي به فضا در سال 88 اکنون دانشمندان اين سازمان در حال طراحي و ساخت کپسول زيستي جديد هستند که نمونه‌ آن در زمستان سال گذشته به فضا پرتاب شد و پس از بازگشت آن به زمين، رفع نواقص و ارتقاي مزيت‌هاي فني در دستور کار قرار گرفت.

وي دستيابي ايران به اين دستاوردهاي علمي را نتيجه نبوغ نخبگان جوان و علاقه‌مندي ديگر دانشمندان ايراني دانست که براي اعتلاي نام ايران اسلامي در عرصه‌هاي علمي تلاش مي‌کنند و افزود: اکنون نخبگان و دانشمندان جوان و ايراني جوياي نام علاقه فراواني براي همکاري با اين سازمان پيدا کرده‌اند.

فاضلي ادامه داد: روند جذب هيأت علمي در سازمان فضايي ايران چند برابر شده و برخي از استادان ايراني اين رشته در دانشگاه‌هاي خارجي علاقه‌مندي خود را براي حضور در ترکيب دانشمندان فضايي سازمان فضايي ايران اعلام کرده‌اند.

رييس سازمان فضايي کشور همچنين از پيوستن رصدخانه دانشگاه تبريز به جمع تلسکوب‌هاي سازمان فضايي جهان در «اُسکو» خبر داد و گفت: با پيوستن تلسکوپ‌هاي اين دانشگاه به شبکه رصد اجرام آسماني و زباله‌هاي فضايي، ايران وارد مشارکت جهاني در اين زمينه مي‌شود.

فاضلي با بيان اين‌كه مذاکرات ابتدايي اين امر با «اُسکو» انجام شده، اضافه كرد: هم اکنون جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو باشگاه فضايي جهان گام‌هاي بلندي در اين زمينه برداشته است.

فاضلي از اجراي طرح علوم و اکتشافات فضايي نجوم و اخترفيزيک در تبريز نيز خبر داد و گفت: اين طرح از سوي سازمان فضايي کشور با مشارکت سازمان همکاري‌هاي فضايي آسيا، اقيانوسيه و آبسکو در کشورمان اجرا مي‌شود که محل اجراي آن دانشگاه تبريز و رصدخانه مراغه است.

وي افزود: وجود قابليت‌هاي علمي و تجهيزات فضايي دانشگاهي از جمله تلسکوپ‌هاي پيشرفته دانشگاه تبريز و رصدخانه مراغه زمينه را براي اجراي اين طرح در آذربايجان شرقي فراهم کرده است.

رييس سازمان فضايي کشور گفت: در اين طرح اجرام آسماني و زباله‌هاي فـضايي با مشارکت متخصصان دانشگاه تبريز پايش مي‌شود و دانشگاه تبريز با اتصال به اين شبکه در واقع به عنوان نماينده کشورمان عضو رسمي سازمان همکاري‌هاي فضايي آسيا - اقيانوسيه مي‌شود.

وي گفت: مرکز تحقيقات مهندسي فضايي آذربايجان شرقي از اين به بعد بـا عنوان پژوهشکده تخصصي رانشگرهاي فضايي فعاليت خواهد کرد و با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي نيروي انساني و پشتوانه علمي قوي در اين استان به زودي شاهد انجام پژوهش‌هاي گسترده در اين مرکز خواهيم بود.

رييس سازمان فضايي در ادامه از ايجاد نخستين شهرک فضايي كشور ‌در تهران خبر داد و آن را گام بلند دانشمندان کشورمان براي حضور قوي‌تر در فضا دانست.

وي گفت: احداث اين شهرک فضايي در حوالي تهران براي ساماندهي به مطالعات فضايي کشور انجام مي‌شود و اکنون در حال تملک زمين براي ايجاد آن هستيم که کلنگ احداث آن تا پايان سال ‌جاري به زمين زده مي‌شود.

وي افزود: در اين شهرک، پژوهشکده‌هاي تحقيقاتي، آزمايشگاه ملي فضايي و سامانه‌هاي سنگين فضايي براي انجام تحقيقات فضايي مستقر مي‌شوند.

رييس سازمان فضايي ادامه داد: در کنار اين شهرک، پارک فضايي نيز احداث مي‌شود و دانشجويان و دانش‌آموزان علاقه‌مند مي‌توانند از امکانات در نظر گرفته شده براي آنها استفاده کنند.

به گزارش ايسنا،فاضلي همچنين از ايجاد پايگاه ملي پرتاب محموله‌هاي ماهواره‌اي در کشور خبر داد و گفت: اين پايگاه قادر خواهد بود علاوه بر پرتاب ماهواره‌هاي مخابراتي در مدار ژئو، محموله‌هاي ماهواره‌اي يا زيستي بسيار سنگين را به فضا پرتاب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین