کد خبر: ۱۴۲۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳

دکتر روحانی: سوریه همواره در خط اول مقابله با صهیونیسم بوده

نبايد اين خط مقاومت تضعيف شود
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس سیاسی: امروز دکتر حسن روحانی، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی دیداری با امیت یاردیم، سفیر جمهوری ترکیه در ایران، به گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون روابط دو جانبه و مسائل روز منطقه پرداخت.

به گزارش آفتاب، امیت یاردیم در این دیدار ضمن توصیف روابط خوب و رو به گسترش دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، رایزنی‌های منطقه‌ای دو طرف را مناسب عنوان نمود و خواستار گسترش این رایزنی‌ها شد.

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای به روابط اقتصادی ترکیه و سوریه اشاره داشت و خواستار اصلاحات و انتخابات آزاد برای قدرت بخشیدن به كشور سوریه شد.

او همچنین احترام به صدای مردمی در این کشور را که در فرایند تحرکات خاورمیانه‌ای-شمال آفریقا صورت پذیرفته است را مورد نظر ترکیه دانسته و خواستار تغییرات سیاسی در سوریه شد.

دکتر روحانی در این ملاقات، با اشاره به موج بیداری در خاورمیانه و شمال آفریقا که به سمت استقرار مردم‌سالاری در حرکت است، گفت که کشورهایی مانند ایران و ترکیه می‌بایست به این اتفاق مبارك کمک کنند؛ چرا که با استقرار مردم‌سالاری در منطقه شرایط بهتری برای همه کشورهای منطقه آماده خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت، نکته مهم را در این جریان، جلوگیری از سوءاستفاده قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم از این تحولات است و خواستار نقش مؤثر دو کشور قدرتمند منطقه‌ای ایران و ترکیه در این امر شد.

وی خواستار آن شد که همزمان با استقرار دموکراسی، ضربه‌ای به امنیت و ثبات منطقه وارد نشود.

وی توجه به 5 اصل را ضروری دانست:

1. عدم مداخله دیگر كشورها در امور داخلی آنها
2. جلوگیری از انحراف مسیر قیام مردمی توسط قدرت‌های بزرگ و حفظ استقلال سیاسی این كشورها
3. كمك و یاری به مردم جهت استقرار مردم‌سالاری و نظام مورد نظر مردم
4. مقابله با تروریسم
5. ضرورت حفظ ثبات و امنیت منطقه در كنار استقرار نظام مردم‌سالارانه.

سپس با اشاره به مسئله سوریه گفت که این کشور جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و در طی 60 سال گذشته خط مقاومت را در مقابل اسرائیل غاصب تشکیل داده است. البته این گفته به معنای آن نیست که نظر مخالفان در این کشور نادیده گرفته شود. شیوه سیاسی گذشته دمشق قابل دوام نیست.

وی در مورد سوریه بر چند اصل تأكید نمود:

1. توقف مداخله برخی از كشورها با ارسال پول و سلاح برای معارضه
2. توقف خونریزی و پیگیری مطالبات از طریق صلح‌آمیز
3. مقابله با القاعده و تروریسم در آن كشور
4. انجام اصلاحات سیاسی و استقرار مردم‌سالاری
5. گفتگوی دولت با معارضه تا رسیدن به یك چارچوب توافق همه‌جانبه.

در مورد وضعیت عراق و شرایط حاکم بر این کشور نیز دکتر روحانی خواستار مشارکت دو کشور ایران و ترکیه در كمك به ثبات‌ و امنیت این کشور شد. همچنین وی گفت که نباید در امور داخلی این کشور مداخله‌ای شود و مسائل داخلی عراق مربوط به ملت عراق است. وی به عنوان نمونه با اشاره به ماجرای طارق الهاشمی، آن را یک ماجرای داخلی و قضایی خواند و گفت که همه می‌دانند که پنج قاضی عالی‌رتبه عراق که در بین آنها هم قاضی شیعه حضور دارد و هم قاضی اهل سنت، به اتفاق دستور بازداشت وی را صادر کرده‌اند.

دکتر روحانی تاکید کرد که ایران و ترکیه باید با درک مشکلات و مسائل عراق، در جهت بهبود وضعیت به آن کشور کمک و یاری رسانند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی نسبت به سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: سه اصل اساسی همواره مورد تأكید ایران بوده است، اول، حفظ دستاوردهای مربوط به فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز و ادامة آن در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی برای توسعه كشور. دوم، پایبندی به معاهدة ان‌پی‌تی و همكاری كامل با آژانس در چارچوب پادمان. سوم، آمادگی برای مذاكره با دیگر كشورها به‌ویژه 1+5 برای تبیین اهداف خود و تعامل سازنده.

در پاسخ به سؤال پیرامون استقرار سامانه ضدموشکی ناتو در خاك ترکیه، سفیر این کشور اظهار داشت که این رادارها تهدید علیه هیچ کشوری نبوده و اگرچه آنها توسط ناتومستقر شده‌اند، اما تحت نظر و اداره ترکیه بوده و ما از قبل اعلام کرده‌ایم که این رادارها علیه هیچ کشور همسایه استفاده نخواهند شد.

دکتر روحانی ضمن گلایه از سفیر ترکیه در این مورد، گفت که علی‌رغم گفته شما وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که هدف اصلی این رادارها ایران می‌باشد. لذا ما از دولت و رهبران ترکیه که از دوستان خوب ما هستند انتظار نداشتیم که زیر بار این امر می‌رفتند.
 
در انتها نیز دکتر حسن روحانی با انتقاد شدید از آمریکا در استقرار این رادارها، از دولت ترکیه خواست تا شرایطی فراهم کند که این سیستم از آن کشور برچیده شده و شرایط اعتماد کامل و روابط گسترده همه جانبه مانند گذشته برقرار و ادامه یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین