آفتابنیوز : آفتاب: با اتمام فرايندهاي طراحي و مکانيکي و آزمون هاي عملکردي موتور ملي اي اف 4، آزمون هاي دوام در آزمايشگاه بر روي اين موتور آغاز شده است.
به گزارش ايکو پرس ، مهندس مير جواد سليماني قائم مقام مدير عامل ايران خودرو درکيفيت و توسعه محصول با بيان اين مطلب، گفت: به موازات آزمون هاي دوام، عمليات انطباق موتور بر روي رانا نيز در جريان است و کاليبراسيون سيستم اي. ام. اس. نيز توسط شرکت بوش ( سازنده اي. ام. اس. ) انجام مي شود.
وي افزود: رانا با موتور اي اف 4 براي بازار داخل با استاندارد يورو 4 و براي بازار صادراتي با استاندارد يورو 5 عرضه مي شود.
مهندس سليماني ، مدت زمان رسيدن به توليد انبوه رانا با موتور اي اف 4 را از هم اکنون 15 ماه برآورد کرد و گفت: در مجموع سه موتور شامل تي. يو. 5. که موتور پايه براي رانا به شمار مي رود و تا پايان سال به توليد مي رسد، موتور اي. اف. 7. پايه گاز سوز و موتور اي. اف. 4 بنزيني براي اين خودرو در نظر گرفته شده اند.
وي از انجام عمليات انطباق موتور اي اف 7 بر روي رانا نيز خبر داد و گفت: اين فرايند در مرحله آزمون هاي اي. پي. قرار دارد و بر اساس برنامه زمان بندي، در آذر ماه سال آينده، رانا با موتور دوگانه سوز اي اف 7 به توليد انبوه مي رسد.
قائم مقام مدير عامل ايران خودرو ، عرضه رانا با موتور اي اف 4 و استاندارد يورو 5 را منوط به انجام عمليات کاليبراسيون مورد نظر دانست که در اواخر سال آينده تمام شده و خودرو با موتور اي اف 4توليد انبوه مي شود.
مهندس سليماني ، از تغيير سيستم هاي مشترک به منظور انطباق موتور اي اف 7 بر روي رانا خبر داد و سيستم خنک کاري، رادياتور، شلنگ ها، لوله ها، سيستم گازسوز، دسته موتورها، پلوس ها و گيربکس را از آن جمله دانست.
وي افزود: گيربکس مورد نظر براي اين موتور تماما طراحي و نمونه ساخته شده در مرحله تست هاي اي. پي. قرار دارد و براي انجام آزمون هاي سطح خودرو نيز شش دستگاه خودرو تا دو هفته ديگر به موسسه ايديادا ارسال مي شود.
قائم مقام مدير عامل درکيفيت و توسعه محصول افزود: عملکرد رانا با هر يک از سه موتور ياد شده تفاوت چنداني ندارد و موتور اي اف 7 تنها نسخه پايه گاز سوز آن خواهد بود که به دليل عدم افت گشتاور در حالت شيفت سوخت، به عنوان تنها موتور پايه گاز سوز از بالاترين عملکرد برخوردار است.
مهندس سليماني تصريح کرد: نزديک به 70 درصد تست هاي خودرويي رانا با استفاده از تجهيزات و امکانات مرکز تحقيقات ايران خودرو انجام گرفته و برخي آزمون هاي تکميلي که نيروي انساني، فضا و زمان لازم براي آن در اين جا کافي نيست، در آزمايشگاه هاي ديگر مانند ايتراک و ايديادا انجام مي شود.
وي افزود: سازندگان قطعات موتور اي اف 4 ، توسط ساپکو مشخص شده و در مرحله قالب سازي و آمادگي توليد انبوه هستند.
سليماني از توليد انبوه موتور اي اف 4 در همان خطي که موتور اي اف 7 توليد مي شود خبر داد و گفت: در صورت افزايش تيراژ، خط تازه اي براي اين منظور راه اندازي خواهد شد.