آفتابنیوز : آفتاب: گفته میشود نوسان شدید نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش هزینهها را به شرکتهای هواپیمایی تحمیل کردهاست. این در حالی است که ایرلاینهای داخلی همواره خواستار ارز دولتی یا سهمیهای از سوی بانک مرکزی بودهاند، اما تا کنون بانک مرکزی جوابی دراینباره ندادهاست.
در شرایطی هر روز شاهد افزایش نرخ ارز در بازار تهران هستیم که کارشناسان ناوگان هوایی کشور این اتفاق را یک مشکل جدی در راستای تامین قطعات هواپیماها دانستند.
«محمد صادق دیجوری»، کارشناس مراقبت پرواز ضمن بیان این مطلب که افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری را در ناوگان هوایی ایران رقم میزند گفت: «نه تنها ارز یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در صنعت حمل و نقل کشور است بلکه شامل همه صنعتهایی که به شکلی برای تداوم فعالیت خود نیازمند ارز هستند میشود.»
به گزارش CHN،وی خاطرنشان کرد: «تغییر ۵۰ درصدی نرخ ارز، تاثیر مستقیم بر شرکتهای هواپیمایی دارد و شرکتهایی که قصد خرید قطعات خارج از ایران را داشته باشند دچار مشکلات جدی میشوند.»
دی جوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در صورتی نرخ ارز به ثبات نسبی نرسد به طور حتم بخش صنعت و بالاخص اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار میدهد اذعان داشت: «تاکنون ارز دولتی برای ایرلاینها وجود نداشته و با هدفمندسازی یارانهها و ثبات قیمت بلیت نرخ سوخت افزایش یافت که این به نوبه منجر به ایجاد مشکلاتی در ناوگان هوایی کشورمان شد. پس از آن با افزایش نرخ ارز خرید قطعات و ارائه خدمات از سوی شرکتهای هواپیمایی دچار بحران جدی میشود.»
وی ادامه داد: «تحمیل هزینه بالای سوخت و افزایش نرخ ارز و همچنین مشکلاتی که صنعت حمل و نقل ایران در دوران تحریم با آن مواجه است بر مشکلات ناوگان هوایی بیش از پیش افزوده است.»
این کارشناس مراقبت پرواز در ادامه خاطر نشان کرد: «ثبات قیمت بلیت از یک سو و عدم تخصیص ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی از سوی دیگر منجر به بیانگیزگی مدیران صنعت حمل و نقل هوایی کشور شدهاست.»
به گفته وی، در صورتی که قیمت بلیت هواپیما ثابت است باید ارز هم با قیمت دولتی یا ثابت در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار گیرد که تاکنون این طور نبودهاست.