آفتابنیوز : آفتاب: مدیرعامل شرکت رجاء با اشاره به اینکه تنها ۴۰ درصد قطارهای مسافری رجاء به نسبت قطارهای در سیر این شرکت مشمول افزایش قیمت بلیت میشوند، گفت: این افزایش قیمت حداقل ۷ درصد است.
ناصر بختیاری در گفتوگو با فارس، در خصوص جزئیات افزایش قیمت بلیت قطار، اظهار داشت: قیمت بلیت قطارهای شرکت مسافری رجاء در برخی از مسیرها از سال ۸۳ تغییر چندانی نیافته بود و این شرکت مسافری خصوصی مدتها منتظر چنین افزایش قیمتی بود.
وی ادامه داد: تا به حال شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به هر دلیل با افزایش قیمتهای بلیت قطار و در واقع، واقعیتر شدن قیمتها موافقت نمیکرد در حالی که بسیاری از قیمتها کماکان یارانهای بود.
بختیاری یادآور شد: اما با اعمال نرخهای جدید که از هفته آینده اجرایی میشود، حداقل بخشی از هزینههای شرکت مسافربری رجاء به عنوان بخش خصوصی جبران خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمتها به طور کامل آزاد نمیشود، تصریح کرد: افزایش قیمت بلیت قطار به صورت پلکانی اعمال میشود و در گام فعلی، قیمتها در برخی مسیرها افزایش مییابد اما تا رسیدن به قیمت واقعی هنوز فاصله داریم.
بختیاری تصریح کرد: در مرحله دوم افزایش قیمت بلیت قطار پس از افزایش ۱۴ درصدی تیرماه امسال، قیمت بلیت برخی از قطارهای شرکت رجاء تنها به حد نرخ بلیت برخی از قطارهای بخش خصوصی میرسد.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء تصریح کرد: قیمتهایی که از سال ۱۳۸۳ تاکنون تغییر نداشته است را نمیتوان به طور کامل آزاد کرده و افزایش قیمت زیادی را اعمال کرد، بلکه این افزایش قیمت به صورت پلکانی خواهد بود.
بختیاری با اشاره به اینکه شرکت قطارهای مسافری رجاء با جابهجایی ۷۰ درصد مسافران ریلی بزرگترین شرکت ریلی مسافری خصوصی ایران است، یادآور شد: در حال حاضر شرکت قطارهای مسافری رجاء بخش خصوصی محسوب میشود و توجیه بخش خصوصی صرفه اقتصادی مطلوب در کنار ارائه خدمات است، اما راهآهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان حاکمیت معتقد است قیمتها نباید به ناگاه آزاد شود، بلکه به صورت کنترلشده و پلکانی این افزایش قیمت اعمال میشود.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء با اشاره به اینکه افزایش قیمتهای بلیت، بخشی از عقبماندگیهای رجاء را جبران میکند، اظهار داشت: امید است در گامهای بعدی افزایش قیمتهای بلیت قطار، به قیمتهای واقعی نزدیکتر شویم.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمتهای فعلی در مسیرهای مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: روز شنبه هفته آینده جزئیات دقیقتر افزایش قیمت بلیت قطار مشخص میشود، اما باید گفت با این افزایش نرخ بلیت، تازه قیمت بلیت بخشی از قطارهای شرکت رجاء با قیمت بلیت دیگر بخشهای خصوصی همسان میشود.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء توضیح داد: این شرکت هماکنون در برخی از مسیرها نظیر تهران - شمال مسافر را با نرخ هر صندلی ۱۷ هزار ریال به شمال منتقل میکند، حال باید طوری برنامهریزی کرد که افزایش قیمت به میزانی باشد که هم به مردم فشار وارد نشود و هم هزینههای شرکت جبران شود البته باید گفت برای یک صندلی در صورت فرض کردن ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی، هزینه کَشنده ۵۰۰۰ تومان است، در حالی که رجاء یک صندلی را بدون ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی ۱۷۰۰ تومان میفروشد.
بختیاری ادامه داد: بالأخره در گام دوم پس از افزایش ۱۴ درصدی نرخ بلیت قطار، افزایش قیمتهای فعلی تا حدی هزینههای ما را در برخی مسیرها جبران میکند اما این کافی نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء با اشاره به اینکه حداقل افزایش قیمت بلیت قطار در گام فعلی ۷ درصد است، تصریح کرد: چندی پیش از شرکت راهآهن خواستیم تا تمهیداتی بیاندیشد و موافقت کند که قیمت بلیت قطارهای رجاء حداقل به حد قیمت بلیت قطارهای بخش خصوصی در برخی از مسیرها برسد که این مورد با افزایش فعلی تا حدی اجرا شد.
بختیاری ادامه داد: البته ما انتظار داشتیم افزایش قیمت فعلی بلیت قطار در گام دوم، بیشتر از موارد اعلامشده کنونی توسط راهآهن باشد، اما بالاخره این افزایش قیمت در گام فعلی مصوب شد.
وی با تأکید بر اینکه در روز شنبه جزئیات اصلی افزایش قیمت بلیت قطار بیشتر مشخص میشود، خاطرنشان کرد: قیمت بلیت قطار در آن مسیرهایی که شرکت رجاء و بخش خصوصی سیر داشتهاند، تا حدی با یکدیگر متناسب شده و سعی شده است قیمت بلیت برخی از قطارهای رجاء حداکثر تا قیمت بلیت قطارهای بخش خصوصی افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء با اشاره به اینکه تنها در برخی از قطارهای رجاء افزایش قیمت بلیت اعمال میشود، اظهار داشت: در بسیاری از مسیرها کماکان با قیمت قبلی سال ۸۳ حرکت میکنیم.
بختیاری اظهار داشت: در این گام کلاً در حدود ۴۰ درصد قطارهای مسافری رجاء به نسبت قطارهای در سیر این شرکت با افزایش قیمت بلیت مواجه میشوند.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت تا حدی هزینههای ما را جبران خواهد کرد، اما از راهآهن انتظار داریم نسبت به افزایش قیمت بلیت قطار در گامهای بعدی اقدام کند تا هزینههای شرکتهای مسافری بیشتر جبران شود و نرخها به قیمتهای واقعی نزدیکتر شود.
با وجود آنکه از ابتدای تیرماه سال جاری نیز قیمتهای بلیت قطار به طور متوسط ۱۴ درصد افزایش یافته بود، اما شرکت قطارهای مسافری رجاء بارها اعلام کرده بود که هنوز قیمتهای برخی قطارهای این شرکت خصوصی، یارانهای است و باید این تکالیف از دوش رجاء برداشته شود.
زیان ۱۸۰ میلیاردی شرکت رجاء و عدم پرداخت یارانه این شرکت در سال ۹۰ از مسائلی بود که مسئولان رجاء در توضیح دلایل خود برای افزایش قیمت بلیت قطار، بارها اعلام کرده بودند. اما به هر حال مسئولان رجاء معتقد هستند این افزایش قیمت نیز زیانهای آنها را چندان جبران نمیکند و قیمتها بلیت قطار باید واقعیتر شود البته باید این نکته را یادآور شد که مردم در قبال پرداخت نرخهای بیشتر، انتظار دریافت خدمات بهتر را دارند.