کد خبر: ۱۴۴۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
رييس پليس فتاي ناجا:

روزانه 36 سايت در ايران هك مي‌شود/ بانك‌هاي خصوصي از امنيت بيشتري برخوردارند

64 درصد از مجرمان اينترنتي زير 25 سال هستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجابا اعلام كشف 51 درصد پرونده‌هاي متشكله در پليس فتا گفت: چهارهزار پرونده در يكسال فعاليت اين پليس تشكيل شده است. 

سردار كمال هاديانفر روز دوشنبه در نشست خبري به مناسبت اولين سالگرد تاسيس اين پليس تخصصي با بيان اينكه در حال حاضر در ايران 36 ميليون و 500 هزار نفر كاربر اينترنت داريم گفت: از هر 100 هزار نفر در ايران 97 نفر از اينترنت استفاده كرده و بيش از 73 ميليون نفر از هموطنان از تلفن همراه استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته در مورد محل استفاده كاربران از اينترنت مشخص شده است كه بيش از 42 درصد از كاربران از محل سكونت خود به اينترنت متصل مي‌شوند گفت: 4/22درصد از كاربران از كافي‌نت‌ها، 4/14 درصد از محل كار و 4/13 درصد از كاربران از مراكز آموزشي و... به اينترنت متصل مي‌شوند.

رييس پليس فتاي ناجا درباره وضعيت جرايم در ايران با بيان اينكه شاهد سير تحولي وقوع جرم و مجرمان هستيم گفت: مجرمان حامل سلاح گرم و سرد كه در گذشته اقدام به جرايم خشن مي‌كردند تبديل به مجرماني با مغزهاي بزرگ شده‌اند كه با استفاده از تجهيزات فني و كامپيوتري به عمل مجرمانه خود دست مي‌زنند.

به گفته وي تفكر مجرمانه مجرمان تغييري نكرده است بلكه نوع ابزار مجرمانه متفاوت شده است.


تشكيل چهارهزار پرونده در يكسال فعاليت پليس فتا


افزايش تشكيل پرونده در آذرماه با توجه به جريانات اقتصادي

هاديانفر با بيان اينكه در طول يكسال فعاليت پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات در ايران حدود چهار هزار پرونده تشكيل شده است گفت: از فروردين ماه سال جاري شاهد سير نزولي تشكيل و ايجاد پرونده در اين حوزه بوده‌ايم اما در آذرماه با توجه به جريانات اقتصادي پيش آمده شاهد افزايش تشكيل پرونده در اين حوزه بوده‌ايم كه در دي ماه سال جاري اين روند كاهش يافته است.

به گفته وي هتك حيثيت، اخاذي، كلاهبرداري از طريق دسترسي غيرمجاز و پيام‌كوتاه، درج آگهي و همچنين دسترسي غيرمجاز به اطلاعات افراد غير براي تهديد اين افراد در صدر مهمترين موضوعات تشكيل پرونده در پليس فتا است.


تهران، خراسان و اصفهان در صدر بيشترين تعداد پرونده‌هاي مجازي


كشف 7/47 درصد پرونده‌هاي متشكله در پليس فتا

هاديانفر با بيان اينكه در استان‌هاي تهران، خراسان، اصفهان و البرز بيشترين تعداد پرونده‌هاي مورد رسيدگي تشكيل شده است گفت: بر اساس مدارك موجود 7/47 درصد پرونده‌هاي تشكيل شده در پليس فتاي ناجا كشف شده است و اين در حالي است كه بر اساس آمارهاي موجود در آمريكا، تنها 10 درصد از پرونده‌ها كشف مي‌شود.

وي با بيان اينكه 3/52 درصد پرونده‌ها نيز در حال اقدام و بررسي است، در مورد متوسط زمان كشف پرونده‌ها گفت: بيش از 20 درصد از پرونده‌ها زير ده روز كشف مي‌شوند.

هاديانفر با بيان اينكه 22 درصد از پرونده‌ها زير يك ماه كشف مي‌شوند گفت: 51 درصد از پرونده‌ها نيز زير 6 ماه و 4/5 درصد پرونده‌ها نيز بيش از شش ماه زمان براي كشف به آن نياز است.


روزانه 36 سايت در ايران هك مي‌شوند

به گزارش ايسنا، هاديانفر درباره مهمترين انگيزه‌هاي متخلفان در پرونده‌هاي تشكيل شده گفت: 72 درصد از پرونده‌ها با انگيزه كسب منافع مالي، سه درصد از پرونده‌ها با انگيزه انتقام‌جويي و مابقي با انگيزه‌هاي ضداخلاقي، سرگرمي و كنجكاوي و تشكيل شده است.

وي با بيان اينكه موضوع 8/46 درصد از پرونده‌ها برداشت غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي بوده است گفت: 53 درصد از اين پرونده‌ها كشف شده است.

وي در مورد اساس و شگرد مجرمان در سرقت‌هاي مالي از حساب‌هاي بانكي ديگران گفت: 55 درصد از سارقان با سوء استفاده از رمزهاي اينترنتي، 24 درصد نصب نرم‌افزارهاي جاسوسي، 9 درصد با سرقت كارت بانكي، هشت درصد با ايجاد صفحات فيشينگ و چهار درصد از سارقان نيز با استفاده از ساير موارد اقدام به برداشت و سرقت غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي ديگران مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در بحث هتك حيثيت 32 درصد از افراد از شبكه‌هاي اجتماعي براي انجام اين عمل مجرمانه خود استفاده مي‌كردند گفت: 23 درصد از اين جرم در محيط وبلاگ‌ها، 22 درصد در سايت‌ها، 21 درصد از طريق ايميل و تنها دو درصد از چت‌روم‌ها براي انجام عمل مجرمانه خود استفاده كرده‌اند.

هاديانفر همچنين در حوزه تهديد، اخاذي و ايجاد مزاحمت براي افراد گفت: حدود 60 درصد از اين تهديدها اخاذي و مزاحمت‌ها از طريق ايميل، 13 درصد از طريق ارسال پيامك، 10 درصد از طريق وبلاگ و سايت‌ها،‌ 10 درصد از طريق چت‌روم‌ها و تنها حدود 8 درصد از طريق شبكه‌هاي اجتماعي رخ داده است.

وي درباره كلاهبرداري‌هاي اينترنتي با بيان اينكه 47 درصد از مجرمان براي انجام عمل مجرمانه خود از رايانه استفاده كرده‌اند گفت: 33 درصد با ارسال ايميل و پيامك و 20 درصد آنان نيز از طريق درج آگهي و تبليغ اقدام به شناسايي مالباختگان مي‌كردند.

وي همچنين با اشاره به بحث هكرها و هك‌كردن سايت‌هاي داخلي گفت: به طور ميانگين ماهانه يك هزار و 200 سايت در ايران حك مي‌شوند كه روزانه 36 سايت مورد هك قرار مي‌گيرند.

هاديانفر همچنين در مورد حفره‌هاي ناايمن كه هكرها براي نفوذ در سايت‌ها از آنها استفاده مي‌كنند گفت: 73 درصد از سايت‌هايي كه مورد هجوم هكرها قرار گرفته‌اند دولتي و 27 درصد از سايت‌هاي مورد هجوم هكرها خصوصي هستند.

رييس پليس فتاي ناجا در مورد حفره‌هاي ناايمني كه توسط پليس فتا كشف شده است گفت: پليس حفره‌هاي امنيتي 61 درصد از سايت‌هاي دولتي، 39 درصد از سايت‌هاي خصوصي، 60 درصد از بانك‌هاي دولتي و 40 درصد از بانك‌هاي خصوصي را كشف كرده است كه در اطلاعيه‌اي به آنان اعلام كرده است.

به گفته وي بانك‌ها و موسسات مسئول امنيت اطلاعات و پول مردم هستند كه بايد در راستاي ارتقاي امنيت خود اقدام كنند.

وي افزود: با توجه به آمارهاي ارائه شده به نظر مي‌رسد بانك‌هاي خصوصي از امنيت بيشتر و بالاتري برخوردار هستند.


بانك‌هاي خصوصي از امنيت بيشتري برخوردارند


64 درصد از مجرمان اينترنتي بين 17 تا 25 سال سن دارند

هاديانفر در مورد ميانگين سني مجرمان دستگيرشده توسط پليس فتا گفت: 64 درصد از مجرمان در ميانگين سني 17 تا 25 سال سن داشتند.

وي افزود: 32 درصد بالاي 25 سال و 4 درصد زير 17 سال سن داشتند كه در اين ميان مجرمي 14 ساله نيز به چشم مي‌خورد.


89 درصد مردان و 11 درصد از زنان مجرم اينترنتي هستند

وي در مورد جنسيت مجرمان با بيان اينكه 89 درصد از مجرمان مرد بوده‌اند گفت: 11 درصد از مجرمان زن بوده‌اند.

هاديانفر همچنين در مورد همكاري و تعامل با كشورهاي بين‌المللي با اشاره به اجراي طرح پانگ آ 4 كه به منظور شناسايي و مبارزه با عاملان ورود و فروش داروهاي غيرمجاز در دنيا صورت گرفت گفت: اين عمليات كه با همكاري 74 كشور و با محوريت اينترپل ليون در شش مرحله انجام گرفت موجب شد كه پليس فتاي ايران 104 سايت را شناسايي و 29 نفر را دستگير كند.


هكرها قابل احترام و سرمايه‌ كشور هستند

هاديانفر در ادامه با بيان اينكه هكرها با كراكرها متفاوت هستند گفت: هكرها قابل احترام هستند و هكرهايي كه علاقمند هستند در شناسايي حفره‌هاي امنيتي به پليس كمك كنند پليس از همكاري با اين افراد استقبال مي‌كند.

وي افزود: از زمان اعلام همكاري هكرها با پليس تعداد زيادي به پليس فتا مراجعه كرده‌اند و بايد گفت كه هكرهاي مفيد سرمايه كشورها محسوب مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، هاديانفر در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد دليل افزايش كلاهبرداري بانكي با بيان اينكه بانك‌ها در حوزه اينترنت بسيار پيشتاز هستند گفت: پليس فتا جلسات منظمي با بانك مركزي داشته است و موضوع كشف حفره‌هاي امنيتي را به آنان گوشزد كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه همكاري و تعامل خوبي ميان پليس فتا و مسئولان بانك مركزي وجود دارد گفت: آنچه كه در سرقت‌ و كلاهبرداري‌هاي بانكي بيشتر مدنظر است روش‌هاي بانكي است كه سارقان با سوء استفاده از اين روش‌ها اقدام به كلاهبرداري و سرقت مي‌كنند.

وي در تشريح اين روش‌هاي بانكي مورد سوء استفاده قرار گرفته، گفت: در مواردي ديده مي‌شود كه بانك‌ها با اسناد و مدارك مجهول ديگران اقدام به افتتاح حساب مي‌كنند و اين حساب ايجاد شده موجب ايجاد حفره‌اي امنيتي مي‌شود.

وي با بيان اينكه در بحث فيشينگ نيز آنچه كه مورد تاكيد پليس است سهل‌انگاري كاربران نسبت به نگهداري رمز است گفت: افرادي كه در حوزه اينترنت و استفاده از امكانات آن تازه وارد هستند بيشتر قرباني كلاهبرداري اينترنتي هستند.


هاديانفر همچنين در مورد بحث قاچاق مكالمات (كارتيمينيشن)، (سرقت صدا در بستر اينترنت) با بيان اينكه كشور ما در بحث مكالمات تلفن ثابت و اينترنت سوبسيد زيادي به كاربران مي‌دهد گفت: ايران جزو ارزان‌ترين كشورها محسوب مي‌شود و به همين دليل عده‌اي از مجرمان از بستر اينترنت براي قاچاق مكالمات استفاده مي‌كنند.


رسيدگي به هشت پرونده كلان قاچاق مكالمات

هاديانفر با بيان اينكه در سال جاري كارآگاهان پليس فتا به هشت پرونده كلان در حوزه قاچاق مكالمات رسيدگي كرده‌اند گفت: تعداد زيادي از مجرمان دستگير و شاكي اصلي اين پرونده وزارت ارتباطات بوده است.

به گفته هاديانفر در آينده‌اي نزديك نتايج چندين پرونده‌اي كه در اين حوزه مورد رسيدگي قرار گرفته است به اطلاع عمومي مي‌رسد.



شبكه "پاف و داف" با 27 هزار عضو در فيسبوك تعطيل شد

وي همچنين با اعلام خبر انهدام شبكه "پاف و داف" در فيسبوك گفت: اين شبكه كه با هدف ايجاد فساد و فحشا در شبكه فيسبوك اقدام به ايجاد صفحه‌اي كرده بودند.

هاديانفر گفت: اين شبكه 14 دامينگ و 27 هزار عضو داشت كه در مدت يكسال و اندي در شبكه فيسبوك فعاليت مي‌كرد كه كارآگاهان پليس فتا توانستند 4 متهم اين پرونده اعم از دو زن و دو مرد را كه جزو صفحه گردان‌هاي اين شبكه بودند را دستگير كنند.

وي همچنين در تشريح يك پرونده ديگر كه در حوزه توليد نرم‌افزارهاي جاسوسي بود گفت: متهم اصلي اين پرونده از كشور كانادا نرم‌افزار جاسوسي را توليد و براي مجرمان داخل كشور ايميل مي‌كرد و مجرمان نيز در كشور اين نرم‌افزارها را در كافي‌نت‌ها نصب مي‌كردند به گونه‌اي كه اطلاعات شخصي هر كاربري كه از كامپيوترهاي آن كافي‌نت استفاده مي‌كرد از ابتدا تا انتها از طريق ايميل براي مجرمان در كانادا ارسال مي‌شد.

هاديانفر با بيان اينكه متهم رديف اول در كانادا اطلاعات شخصي و بانكي كاربران را در اختيار مجرمان داخل ايران قرار مي‌داد گفت: مجرمان داخلي نيز با سرقت از اطلاعات بانكي مالباختگان پول‌ها را به ارز تبديل كرده و براي متهم رديف اول در خارج از كشور ارسال مي‌كردند.

به گفته وي، با دستگيري متهمان داخلي اين پرونده، دوهزار شماره حساب و رمز اول و دوم از آنان كشف شد كه متهم رديف اول اين پرونده نيز كه در كانادا مقيم است تحت تعقيب قرار دارد.


انهدام باندي كه از طريق تبليغات ماهواره‌اي از كاربران سرقت مي‌كردند

وي همچنين در تشريح پرونده‌ ديگري با اشاره به دستگيري شبكه 15 نفره كه از طريق تبليغات ماهواره‌اي اقدام به سرقت از كاربران مي‌كردند گفت: ماه گذشته پرونده‌اي تحت عنوان فروش «تُوكن ماهواره» (نصب دستگاه دريافت كننده امواج ماهواره‌اي بدون استفاده از ديش) به مبلغ 90 هزار تومان در دستور كار ماموران پليس فتا قرار گرفت كه ماموران در تحقيقات تكميلي تيمي 15 نفره كه با استفاده از شماره تلفن‌هاي همراه اول با پيش‌شماره 0912 اقدام به كلاهبرداري از مردم مي‌كردند را شناسايي و دستگير كردند.

هاديانفر با بيان اينكه سردسته اين باند توانسته بود در مرحله اول از چنگ پليس فرار كند گفت: ‌سردسته اين باند با ايجاد صفحه فيشينگ در درگاه چند بانك و با تبليغ فروش «تُوكِن» مدل 2015 به مبلغ 150 هزار تومان توانسته بود از چند نفر ديگر نيز سرقت كند كه چندي پيش اين متهم رديف اول در يكي از گران قيمت‌ترين هتل‌هاي كشور شناسايي و دستگير شد.

به گفته وي تاكنون متهمان اين پرونده به 200 ميليون تومان سرقت از افراد اعتراف كرده‌اند.

وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد ارسال بسته‌هاي غير اخلاقي و كلاهبرداري از طريق پست گفت: اخيرا يك شبكه ارسال‌كننده محصولات ضدفرهنگي از طريق پست منهدم شد كه بر اساس مكاتباتي كه با وزير اطلاعات و فناوري ارتباطات شد تذكراتي به اداره پست در اين مورد داده شده است.


دستگيري ارسال‌كننده «اس ام اس»‌هاي ترويج ازدواج موقت

هاديانفر در ادامه با خبر دستگيري ارسال كننده «اس ام اس»‌هاي ترويج ازدواج موقت و صيغه گفت: ارسال اين «اس ام اس‌»‌ها علاوه بر ايجاد مزاحمت موجب بروز اختلافات خانوادگي در زندگي اين افراد شده بود و پليس فتا در مدت 15 روز ارسال كننده اين «اس ام اس‌»ها را كه روزانه بيش از هزاران« اس ام اس» به مشتركان مي‌فرستاد را دستگير كردند.

وي با بيان اينكه اساس فعاليت اين متهم استفاده از سيم‌كارت‌هاي اعتباري بود گفت: بيش از چندين هزار سيم كارت شكسته شده در سطل زباله مخفي‌گاه اين متهم كشف و ضبط شده است.

هاديانفر با بيان اينكه اين متهم با استفاده از يك نرم‌افزار خاص خارجي «اس ام اس‌»هاي ترويج صيغه و ازدواج موقت را به صورت سيستمي ارسال مي‌كرد گفت: متاسفانه خريد و فروش راحت سيم‌ كارت‌هاي اعتباري پليس را با پديده «كاربر بي‌نشان» روبرو كرده است.

رييس پليس فتاي ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اظهارات مسئولان سپاه پاسداران مبني بر انهدام سايت غيراخلاقي در كشور و همچنين تعامل اين پليس با مسئولان داخلي كشور گفت: تعامل و همكاري مناسبي ميان دستگاه‌هاي داخلي وجود دارد. بنابراين اگر دستگاهي بتواند كمكي براي افزايش امنيت داشته باشد بايد از آن تشكر كرد.

به گزارش ايسنا،وي با بيان اينكه پليس فتا در نظر دارد تا در سال 91 سيستم رسيدگي غيرحضوري به شكايات را راه‌اندازي كند گفت: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته و همچنين از طريق سيستم جامع پليس فتا شاكيان مي‌توانند در سايت پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا نسبت به ثبت شكايات خود اقدام كنند و پس از تاييد شكايت از سوي كارآگاهان پليس، كارآگاهان به اين پرونده رسيدگي مي‌كنند و حتي با هماهنگي‌هاي انجام گرفته با مرجع قضايي مقرر شده است كه شكايات از طريق وب سايت به رسميت شناخته شود.

هاديانفر با بيان اينكه پليس فتا از مال، دين و آبروي افراد محافظت مي‌كند با اشاره به كشف يك پرونده در استان فارس گفت: چندي پيش كارآگاهان پليس فتاي فارس عاملان سايتي كه اقدام به هتاكي به علماي اهل سنت كرده بودند را شناسايي و دستگير كردند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین