آفتابنیوز : آفتاب: دبير سيامين جشنواره تئاتر فجر در تازهترين گفتگويش به تشريح برخي از حاشيههاي ايجاد شده درباره اجراي عمومي 4 نمايشي كه قرار است بعد از جشنواره به صحنه بروند، بازبينيهاي متعدد نمايشهاي جشنواره و زمان آغاز به كار بازار تئاتر ايران پرداخت.
رحمت اميني گفت: مساله اجراي چهار نمايشي كه قرار است پس از جشنواره تئاتر فجر اجراي خود را در قالب اجراي عمومي بروند، الزاما بحث مجوز نيست.
وي يادآور شد: از زمانيكه، مسووليت دبيري جشنواره را بر عهده گرفتم تلاش كردم مشاركت تئاتريها را بيش از هر زمان جلب كنم و با هماهنگي شوراي سياستگذاري و انتخاب تصميم گرفتيم اسفند ماه در شوراي هنري و همزمان در جشنواره تئاتر فجر تكليف برخي نمايشها مشخص شود.
دبير جشنوارهي تئاتر فجر گفت: بنابراين با نظر مدير تئاتر شهر و اعضاي شوراي هنري و دبيرخانه فجر مقرر شد آقايان مرزبان، آقاخاني، رحيمي و خانم محامدي هم به عنوان ميهمانان جشنواره در فجر حضور داشته باشند و سپس اجراي عمومي بروند بنابراين اين روال انجام شد و متنها تاييد و كارها مورد تصويب قرار گرفت.
اميني درباره شايعاتي درباره اجرا نشدن اين آثار توضيح داد: اين شايعات شايد به دليل ورود شوراي حمايت از آثار است كه ميزان حمايت مالي از كارها را مشخص ميكند. ما يك كارگروه داريم كه ارقام را پيشنهاد و مصوب ميكند. شوراي ارزشيابي مجوزها را صادر ،كارگروه بودجه را معين و شوراي حمايت تكليف نهايي را معين ميكند.
وي با تشريح سيستم انعقاد قرارداد و صدور مجوز نمايشها اضافه كرد: بنابراين آنچه در حوزه جشنواره تئاتر فجر رخ ميدهد، اجراي آثار در جشنواره و معرفيشان توسط شوراي هنري براي اجراي عمومي است. در حال حاضر خود من هم با اين مساله مواجهم و بايد كمك كنم مسايل به نحوي سامان بگيرد تا هنرمندان با آرامش اجراي جشنواره و عموميشان را انجام دهند.
به گفته او، شوراي ارزشيابي و نظارت كارش را انجام داده است. بخشهايي كه باقي مانده به دليل آماده كردن دكور، لباس و صحنه است و بايد تعاملي ميان شوراي حمايت و كارگردانهاي شركتكننده ايجاد شود تا قرارداد اين گروهها نهايي شود.
رييس شوراي ارزشيابي و نظارت تاكيد كرد: شايعه اجرا شدن يا اجرا نشدن اين آثار ارتباطي به حوزه ارزشيابي و نظارت ندارد و تمام تلاش ما بر اين است كه ميان شوراي حمايت و اين كارگردانها تعامل لازم ايجاد شود تا اين گروهها بتوانند قرارداد نهايي خود را ببندند.
اميني درباره عملكرد شوراي حمايت خاطرنشان كرد: آنچه از شوراي حمايت ميدانم اين است كه شايد ممكن است در مواردي حتي مبلغي بيش از ميزان قراردادهاي رايج را با گروهها توافق كند.در اين شورا مديران تئاتري همچون مدير تئاتر شهر رياست اداره كل هنرهاي نمايشي، رييس انجمن هنرهاي نمايشي و چند تن از كارشناسان مشاور حضور دارند.
وي متذكر شد: البته تا كنون خود من در اين شورا حاضر نبودهام اما نمايندهاي از شوراي ارزشيابي و نظارت در جلسات شوراي حمايت حضور دارد. قرار است اين شورا بحث مالي و پرداخت دستمزد گروهها ر اسرو سامان دهد.
به گفته دبير جشنواره تئاتر فجر، در حال حاضر مساله اساسي چهار نمايشي كه قرار است اجراي عمومي شوند شيوه و نوع حمايت شورا از اين آثار است.
رحمت اميني در ادامه درباره وضعيت مبهم اجراي نمايش «عشق و عاليجناب» به كارگرداني حسين پاكدل تصريح كرد: اساسا قرار بوده اين نمايش در تالار وحدت اجرا شود و طرف حساب اين گروه بنياد رودكي است. البته گروههايي كه در تالار وحدت هم كارشان را اجرا ميكنند از حمايت شوراي حمايت بهرهمند ميشوند.
وي درباره احتمال اجراي نمايش «عشق و عاليجناب» در تالار اصلي تئاتر شهر كه پيش از اين مطرح شده بود، اضافه كرد: زماني كه بحث ادامه اجراي نمايش «مشروطه بانو» در اسفند ماه قطعي نشده بود آقاي پاكدل به مدير تئاتر شهر اعلام كرد در صورت خالي بودن تالار اصلي در اسفند ماه حاضر است نمايشش را در اين سالن اجرا كند و قاعدتا ميان اينها توافقات ضمني صورت گرفت.اما با تغيير بازيگر نمايش «مشروطه بانو» قرار است اين نمايش اجراهايش را تا پايان اسفندماه ادامه بدهد چراكه اصولا تفاهم نامهاش براي 60 اجرا بوده است.
اميني اضافه كرد: در اين صورت بحث اجراي «عشق و عاليجناب» در تالار اصلي در اسفند ماه منتفي است. بايد ببينيم بعد از برگزاري جشنواره چگونه ميتوان سالن ديگري را براي اين نمايش پيدا يا اصولا اجراي آن را به سال آينده موكول كرد.
او با اشاره به تغيير مديريت بنياد رودكي خاطرنشان كرد: مدير پيشين بايد درباره اين نمايش رايزني كند. همه ما بايد تلاش كنيم فرآيند اجراها به طور طبيعي پيش برود. البته ممكن است هر اجرايي مشكلات و ايراداتي داشته باشد كه وظيفه اداره كل هنرهاي نمايشي حل اين مشكلات است.
رييس شوراي ارزشيابي و نظارت تاكيد كرد: از زمان ورودم به شوراي ارزشيابي همه كوششم را كردم تا اجراهايي كه حرف و حديثهايي در موردشان بود به نتيجه برسند. چرا كه تئاتر ما تهيه كننده خصوصي ندارد و حالا بيش از هر زمان متوجه نبود تهيهكننده خصوصي ميشويم. در حالي كه در سينما حتي اگر فيلمي اكران هم نشود عوامل آن دستمزدشان را از تهيه كننده ميگيرند اما در تئاتر ممكن است يك گروه چندين ماه زحمت بكشند ولي زحماتشان بر باد برود. اين مشكل جدي تئاتر ماست كه بايد به نتيجه برسد.
رحمت اميني اظهار تاسف كرد:در حال حاضر ما مشغول يك تجربه تلخ هستيم. اگر مركز هنرهاي نمايشي با گروهي قرار داد نبندد آن گروه وضعيت نامشخصي پيدا ميكند و اين يكي از مشكلات بزرگ تئاتر ماست. در مورد كار آقاي پاكدل هم اميدوارم مساله اجراي عمومياش حل شود و به سهم خودم تلاش ميكنم تا اين اتفاق بيفتد.
دبير جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: وظيفه مهم من برگزاري جشنواره است كه تا به امروز به خوبي پيش رفته و اميدوارم بعد از اختتاميه فرآيند اجراي عمومي شكل طبيعياش را طي كند. در اين يكي دو روزه شوراي حمايت كارها را از اين نحو بررسي و تكليف اجراي عمومي آنها را مشخص ميكند.
اميني در پاسخ به پرسشي درباره ايجاد اضطراب و نگراني در اين چهار گروه كه شرايط اجراي عموميشان بعد از جشنواره مشخص نيست تصريح كرد: در حال حاضر چندين و چند نمايش در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده و ميشود كه ما كمك هزينه ناچيز به آنها ميپردازيم در حاليكه آن گروهها هم براي آماده شدن كارهايشان خيلي هزينه كردهاند اما فعلا دغدغه اول كارگردان اجراي آبرومند در جشنواره است.
وي ادامه داد: به اين دوستان هم گفتهام بايد همه چيز را اميدوارانه نگاه كنيم.در حال حاضر شوراي حمايت مبلغ بودجه را مشخص و تكليف اين گروهها را معين ميكند.گروه ميتواند تصميم نهايياش را بگيرد در جشنواره بماند يا از شركت در آن انصراف بدهد. هر چند اين موضوع به ضرر جشنواره تمام ميشود اما به هر حال هنرمند حق دارد تصميمگيري كند. البته اميدوارم دوستان شوراي حمايت به نفع تئاتريها تصميم بگيرند.
دبير جشنواره تئاتر فجر متذكر شد: در حال حاضر چند راه پيش پاي اين گروهها است اول بسنده كردن به اجراي جشنواره با همين مبلغ كمك هزينه است. دوم اجراي عمومي با قرارداد پيشنهادي شوراي حمايت و در شرايط بدبينانه اين است كه هنرمند از شركت در جشنواره و اجراي عمومي منصرف شود. اما تصورم اين است كه همه چيز با تدبير و خردمندي و صلاح تئاتر ما پيش خواهد رفت.
اميني در بخش ديگري از اين گفتوگو درباره وضعيت مبهم بازار تئاتر ايران به دليل همزمان شدن برگزاري اين بازار با برنامه ديگري در حوزه كتاب توضيح داد: بازار تئاتر طبق روال از پيش تعيين شده روز هجدهم بهمن ماه افتتاح ميشود اما روز نوزد هم به دليل برنامه ديگري در تالار وحدت تعطيل خواهد بود، ضمن اينكه نمايش «قصر مهآلود» كه قرار است روز نوزدهم بهمن ماه در تالار وحدت اجرا شود ممكن است با قدري تاخير به صحنه برود. اما به هر حال بازار روزهاي بيستم و 21 بهمن ماه داير است.
اميني درباره بازبينيهاي متعدد آثار نمايشي شركت كننده در جشنواره تئاتر فجر عنوان كرد: در موارد معدود كه كارگردان تغييرات عمدهاي دركار ميدهد طبيعي است كه كار بايد دوباره بازبيني شود. گاهي كارگردان به لحاظ تكنيكي پيشنهاداتي دارد كه در بازبيني اوليه آنها را توضيح ميدهد اما براي اجرا آن اثر دوباره بايد بازبيني شود.
وي ادامه داد: اصولا بازبيني كميته انتخاب شامل آثار مشروط و كارهايي كه بايد با لباس و دكور ديده شوند. به همين دليل است كه آثار ممكن است چندين بار مورد بازبيني قرار بگيرد.
دبير جشنوارهي تئاتر فجر درباره سطح متوسط آثار خارجي شركتكننده در اين دوره از جشنواره تئاتر فجر به ايسنا گفت: سطح انتظار خودم بسيار بالاست ولي به چند دليل ادعايي ندارم. تلاش كرديم از ميان آثار موجود در سه ماه و نيمي كه زمان داشتيم بهترينها را انتخاب كنيم. البته بعيد بود گروههاي شاخصي را پيدا كنيم كه برنامه شان تا يك سال آينده خالي باشد.
اميني افزود: از سوي ديگر فرصتي نداشتيم تا به كشورهاي ديگر برويم و با تماشاي نمايشها آنها را انتخاب كنيم. اگر ميرفتيم خودمان لذت ميبرديم ولي نميتوانستيم از ميان آن آثار كاري را دعوت كنيم.
او با تاكيد بر ضرورت حضور گروههاي خارجي جديد در ايران ادامه داد: به جز يك گروه ديگر گروهها براي اولين بار به ايران ميآيند ما تلاش كرديم سفيران فرهنگي تازهاي پيدا كنيم و به عنوان يك چهره دانشگاهي حس كردم بايد به مخاطب ايراني آثاري در ژانرهاي گوناگون نشان دهيم يعني آن چه براي ما اهميت داشت اين بود كه از ژانرهاي مختلف آثاري اجرا شود.
دبير جشنواره تئاتر فجر اضافه كرد: در ژانرهاي مختلف آثاري را دعوت كرديم مثلا نمايش «تركيب دو زمان» كمدي دلقكي است هر چند اوج و فرازهايي داشت اما در ميان كارهاي موجود از سطح خوبي برخوردار بود.
اميني گفت: به هر حال همه اين آثار براي خود من هم هندوانههاي دربسته بودند چون با تصوير نميتوان تئاتر را قضاوت كرد. همانگونه كه فكر نميكردم نمايش «هتل پاراديزو» از آلمان اين چنين مورد استقبال قرار بگيرد.
او با اشاره به استقبال متفاوت مخاطبان از آثار خارجي جشنواره تئاتر فجر افزود: نمايش «تركيب دو زمان» مورد استقبال برخي مخاطبان عامتر قرار گرفت. از سوي ديگر نمايش سوييس مورد توجه تماشاگران تخصصي تئاتر قرار گرفت. مهم اين است كه هم گروه آلمان و هم گروه فرانسه 90 دقيقه بدون كلام و فقط با حركت هم مفهوم را منتقل كردند و هم تماشاگر را نگه داشتند. اين چيزي است كه جايش در تئاتر ما خالي است.
اميني اضافه كرد: به هر حال تمام اين كارها را حساب شده دعوت كرديم و مطمئنم برآيند بخش بينالملل قابل قبول خواهد بود.
دبير جشنواره تئاتر فجر در پايان اين گفتگو، تجربه دبيري جشنواره را بسيار گرانبها توصيف كرد و گفت:اين چهار ماه با تمام تجربيات گذشتهام در حوزه اجرايي و هنري متفاوت بود. دريافتهاي تازهاي پيدا كردم كه براي خودم بسيار گران قدر است و متوجه كاستيها و در عين حال قوتهاي بيشتر تئاتر كشورمان شدم.
به گزارش ایسنا،وي تاكيد كرد: شيوه انتخاب اثر براي فجر بايد متحول شود. بايد دبيرخانهاي دائمي به معناي واقعي داشته باشيم نه اينكه الزاما دبير فجر ثابت باشد بلكه دبيرخانهاي كه داراي دبير اجرايي دايمي باشد چراكه تجربيات دبيرخانه نبايد قطع شود بلكه بايد مداوم و به تخصص تبديل شود. در اين صورت است كه ميتوان جشنواره را با سه چهار نيروي اجرايي قوي برگزار كرد.
رحمت اميني گفت: در حوزه توزيع بليت دريافتهاي تازهاي داشتم. به بسياري افراد بليت داديم اما از كساني كه بايد بليت ميگرفتند و نشد عذرخواهي ميكنم. ضمن اينكه از اهالي رسانه تشكر ميكنم و اين تشكر اصلا تعارف نيست. بايد اين فرآيندها باشد تا رشد صورت بگيرد.