کد خبر: ۱۴۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۱
به بهانه جدیدترین صحبت احمدی‌نژاد درباره فوتبال؛

اظهارنظرات تاريخی مديران سياسی درباره فوتبال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موج حضور مديران سياسي در فوتبال ايران همچنان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد با توجه به تبديل سازمان تربيت بدني به وزارت ورزش و جوانان و نظارت مستقيم نمايندگان مجلس بر اتفاقات ورزش كشور، همچنان اين ماجرا روند خود را تكرار مي كند. 

هر چند در آخرین اظهارنظر احمدی نژاد درباره فوتبال، عنوان شد که دولت دخالتی در آینده این ورزش نخواهد داشت اما با ورود محمد قريب به عرصه انتخابات فدراسيون فوتبال تحت عنوان گزينه وزارت ورزش و جوانان، مشخص شد که دخالت سیاسیون در پرطرفدارترین ورزش کشور پایان یافتنی نیست.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت دخالتي در انتخابات فدراسيون فوتبال دارد يا خير اينگونه پاسخ داده بود: دولت هيچ دخالتي در اين موضوع نخواهد داشت. براي ما هم فرقي ندارد كه چه كسي درآينده رييس فدراسيون فوتبال باشد چرا كه همه براي موفقيت ورزش و فوتبال تلاش مي‌كنند.

همين اظهار نظر احمدي نژاد كافي بود تا پس از گذشت بيش از 10 روز گزينه اي از سوي وزارت ورزش و جوانان كه نماينده دولت در حوزه ورزش به شمار مي رود، روي كار آمده و براي تصاحب رياست فدراسيون فوتبال ثبت نام كند.

از سوي ديگر وقتي شنيده مي شود تلاش هاي وزارت ورزشي ها براي جمع آوري آراي مجمع دو چندان شده و تاكنون نيز نظر حدود نيمي از اعضا را براي موافقت با محمد قريب كسب كرده اند،‌ موضوع دخالت آشكار دولت در اوضاع فوتبال بيشتر آشكار مي شود. از همين رو و به واسطه جديدترين اظهار نظر فوتبالي احمدي نژاد به عنوان شخص اول سياست و دولت، سراغ برخي از اظهار نظرهاي سياسيون در مورد فوتبال رفتيم و به آنها اشاره اي مختصر خواهيم داشت.

محسن رضايي: چندي پيش در يك برنامه تلويزيوني ثابت كرد اعتماد به نفسش در زمينه كارشناسي ورزش بالاست. رضايي در یک برنامه مدعي شد به جهت تعريف‌هايي كه از تيم بارسلونا شنيده بوده، به تماشاي يكي از مسابقات اين تيم نشسته و آن را آناليز كرده است. او گفت: «اخيرا بازي بارسلون و يك تيم انگليسي را ديدم. براي اينكه در آن به دنبال سوژه‌اي بودم كه پيش از اين از ديگران شنيده بودم. در بازي اين دو تيم دنبال نمادهايي بودم. در ۲۰ دقيقه اول اين بازي بارسلوني‌ها ۱۲۶ پاس به هم دادند در حالي‌كه بازيكنان تيم انگليس تنها ۲۷ يا ۲۸ پاس به هم دادند. فرداي آن شب در مجمع جلسه كميته ورزش دبيرخانه را تشكيل دادم و نكته مهمي را متوجه شديم. ما فهميديم كه تيم بارسلونا يك تيم ايدئولوژيك است.»

محمد رويانيان: رئيس ستاد حمل‌ونقل و سوخت كشور ناگهان از پشت ميز مديريت باشگاه پرسپوليس سر درآورد و همه را غافلگير كرد. سردار رويانيان با شعار «درود بر مخالفانم» كارش را در پرسپوليس آغاز كرد اما خيلي زود مجبور شد به اين شعار پشت كند و روي خط برنامه‌90 با يكي از نمايندگان مجلس كه در مخالفت با او حرف مي‌زد درگيري لفظي پيدا كرد. رويانيان در يكي از اولين مصاحبه‌هايش پس از حضور در باشگاه پرسپوليس اعلام كرد حميد استيلي را نمي‌شناسد اما بعدا گفت منظور خاصي از اين حرف نداشته و مي‌خواسته با خبرنگاران شوخي كند. او در ادامه گفت حميد استيلي تا وقتي روند روبه رشد پرسپوليس ادامه داشته روي نيمكت مربيگري باقي خواهد ماند. اين در حالي بود كه در آن مقطع پرسپوليس پس از واگذار كردن داربي در انتهاي جدول دست و پا مي‌زد و اساسا روند روبه رشدي وجود نداشت. مديرعامل جديد پرسپوليس با اين استارت رويايي خيلي زود به عنوان يك سوژه بكر نظر رسانه‌ها را به خودش جلب كرد. او قبل از بازي رفت پرسپوليس و فجرسپاسي از بازيكنان پرسپوليس خواست آن قدر به حريف گل بزنند كه دروازه‌اش از جا كنده شود. سردار ملتمسانه خطاب به بازيكنان گفت: «اگر نمي‌توانيد شش گل بزنيد لااقل پنج گل بزنيد.»

محمود احمدي‌نژاد: زماني كه فيفا به دليل بركناري سياسي محمد دادكان، فوتبال ايران را تعليق كرد محمود احمدي‌نژاد از فيفا به عنوان يك بنگاه بيگانه نام برد كه حق دخالت در امور داخلي كشورها را ندارد. رئيس‌جمهور ايران در ديدار با تيم‌هاي ورزشي معمولا از محاسبات رياضي براي اثبات سهولت كسب موفقيت‌هاي ورزشي استفاده مي‌كند. مثلا در بازديدي كه از اردوي تيم ملي فوتبال داشت به بازيكنان گفت: «دروازه فوتبال هفت متر و اندي طول دارد و قطر توپ بسيار اندك است، بنابراين جا دادن اين حجم كوچك در چنين فضاي بزرگي نمي‌تواند كار سختي باشد.» محمود احمدي‌نژاد از توصيه‌هاي فني هم غافل نمي‌شود. او قبل از جام جهاني از ملي پوشان فوتبال ايران خواسته بود بيشتر از آنكه خودشان بدوند، توپ را بدوانند و شوت‌هاي از راه دور را هم فراموش نكنند.

عشرت شايق: يكي ديگر از نمايندگان مجلس و از معدود بانواني كه سابقه حضور در هيات مديره يك باشگاه مطرح فوتبال در ايران را دارد. شايق بارها درباره اوضاع فني و تاكتيكي استقلال اظهارنظر كرد و حتي امير قلعه نويي را به مباحثه مي‌طلبيد. قلعه نويي زماني كه از استقلال رفت در مصاحبه‌اي فاش كرد كه خانم شايق با استفاده از سه دفاع موافق نبوده و همواره بابت اينكه استقلال با اين شيوه سنتي بازي مي‌كند انتقاد مي‌كرده. شايق قصد داشت باشگاه استقلال را به استانداردهاي باشگاه‌هاي اروپايي نزديك كند اما حضور او در جمع اعضاي هيات مديره دوام زيادي نداشت.

حبيب كاشاني: او در ظاهر اعتراف مي‌كرد كه سررشته‌اي از فوتبال ندارد و وارد مباحث فني نمي‌شود اما همواره از گوشه و كنار شنيده مي‌شد در جلسات خصوصي با مربيان پرسپوليس وارد بحث‌هاي فني هم مي‌شود و نظراتش را ديكته مي‌كند. كاشاني در يكي از برنامه‌هاي90 در پاسخ به پرسش‌هاي متوالي مجري برنامه گفت: «شايد يك مربي بخواهد باسيستم 2-5-3 بازي كند يا يكي ديگر با سيستم 4-3-4 بازي كند.» فردوسي پور به او يادآوري كرد كه بازي كردن با روش 4-3-4 امكانپذير نيست و فوتبال اصولا با يازده بازيكن برگزار مي‌شود اما كاشاني سعي كرد خيلي سريع از اين نكته عبور كند تا زياد به آن دامن زده نشود.

به گزارش شفاف
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین