کد خبر: ۱۴۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۶

قحطی سوخت در آسیای مرکزی

آفتاب‌‌نیوز : به گفته کارشناسان، سبب چنین وضع بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی و اعمال محدودیت برای صادرات این نوع مواد سوخت در قزاقستان بوده است که مهمترین صادرکننده نفت به تاجیکستان محسوب می شود.

همچنین، افزایش قیمت بنزین در ازبکستان، دومین کشور صادرکننده مواد سوخت به تاجیکستان به افزایش قیمت مواد سوخت در این کشور اثر گذاشته است.

بالا رفتن قیمت بنزین در تاجیکستان از حدود یک هفته قبل شروع شده بود و حالا بهای یک لیتر بنزین در برخی از ایستگاههای فروش بنزین از 3 تا سه و نیم سامانی یا معادل یک دلار است.

این در حالی است که چند روز قبل قیمت یک لیتر بنزین در مناطق مختلف تاجیکستان تا یک سامانی و 90 درم بوده است.

اما طبق اطلاع منابع رسمی با بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی، قزاقستان برای صادرات بنزین از این کشور محدودیت ایجاد کرده و در ازبکستان نیز بهای مواد سوخت بمراتب افزایش یافته است.

این در حالی است که این کشورها عوارض گمرکی را به هنگام واردات مواد سوخت از میان برداشته اند. اما هرچند تاجیکستان نفت تولید نمی کند، ولی به گفته تاجران میزان عوارض گمرکی هنگام واردات مواد سوخت در این کشور نسبتا بیشتر است.

در همین حال، داملاجان جبارف، معاون استاندار سغد معتقد است که بالا رفتن بهای بنزین در تاجیکستان به افزایش قیمت مواد دیگر نیز بی تاثیر نخواهد ماند.

این در حالی است که به گفته آقای جبارف حالا بیش از 90 درصد خودروها و مینی بوسهای مسافربر در استان سغد از گاز طبیعی استفاده می کنند. به گفته کارشناسان بالا رفتن قیمت بنزین به افزایش قیمت گاز هم اثر خواهد گذاشت.

این در حالی است که به نوشته هفته نامه "آسیا پلاس"، چاپ دوشنبه، مسئولان کارخانه دولتی "تاجیک گاز" قبلا اعلام کرده اند که ذخیره گاز طبیعی تاجیکستان که از ازبکستان خریداری شده است، نیاز تاجیکستان به گاز را تنها تا اواخر سال جاری براورده خواهد ساخت.

در ادامه این مطلب آمده است که کارخانه "تاجیک گاز" از "اوزترانس گاز"، کارخانه صادرکننده گاز در ازبکستان حدود 2 میلیون دلار بدهکار است.

در همین حال، اکثر اقتصاددانها از پیشگویی بروز یک بحران انرژی در تاجیکستان خودداری می کند، ولی اکثر آنها بر این نظرند که قیمت بنزین در آینده نزدیک باز افزایش خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین