کد خبر: ۱۴۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۲

امید اروپا برای خرید نفت از ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به نتیجه نرسیده است اظهار داشت، کشورهای اروپایی تحریم کننده امیدوارند نفت ایران را از طریق واسطه خریداری کنند.

"داوود دانش جعفری" با اشاره به تأثیر افزایش قیمت نفت بر کشورهای اروپایی که علیه ایران تحریم اعلام کرده اند، تأکید کرد: كشورهاي اروپايي به دنبال آن هستند كه به نوعي نفت خود را تأمين كنند، و مي دانند كه ايران به دنبال تحریم نفت و صادر نکردن آن به دنيا نیست.

وی افزود: كشورهاي اروپايي امیدوارند كه نفت ايران را به صورت دست دوم و از طريق واسطه خريداري كنند.

دانش جعفری توضیح داد: يعني مثلا نفت خود راه به هند و چين مي فروشيم، وآنها نفت را از آنها خريداري مي كنند، ولي به لحاظ وجود اين واسطه قيمت نفت براي آنها افزايش مي يابد.

در تحریم دو طرف متضرر می شوند

دانش جعفری گفت: بنابراين در اين تحريم دو طرف متضرر مي شوند، هم ايران كه كالاهاي مورد نظرخود را از يك كشور واسطه ديگر گرانتر مي خرد، و هم كشور وارد كننده نفت كه مجبور است نفت ايران را از طريق يك واسطه ديگر گرانتر خريداري كند.

اقتصاد ایران با تحریم خو گرفته است

دانش جعفری با بیان اینکه اقتصاد ايران در سالهاي پس انقلاب اسلامي تقريبا با تحريم ها خو گرفته است، اظهار داشت: چند ماه پس از انقلاب اسلامي در دوره رياست كارتر ما اولين تحريم ها را داشتيم؛ و طی این سالها علاوه برتمديد اين تحريم ها، هرساله تحريم هاي ديگري عليه ايران اعمال شده است.

وی با تأکید براینکه موضوع هسته ای فقط بهانه ای برای اعمال تحریم علیه ایران است، خاطرنشان کرد: تا سال ۲۰۰۳ كه هنوز ايران تصميم خود را براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي اعلام نکرده بود، تحريم هاي اعمال شده عليه جمهوري اسلامي ايران به بهانه برنامه هسته اي نبود.

دانش جعفری گفت: هدف كلي آنها از تحريم ها ضديت با مردم ايران و تضعيف انقلاب اسلامي است.

وی ادامه داد: اگر حتي فردا بحث هسته اي بين ايران و كشورهاي مقابل حل شود، قطعا در حوزه ديگري مخالفت خود را با ايران اعلام مي كنند. و ممكن است بحث هايی را مطرح كنند كه هر چند وقت يكبار آن را مي شنويم.

دانش جعفری درخصوص اظهارات مسئولان غربی در خصوص اثر بخش بودن تحریم ها علیه ایران گفت: اگرچه ممكن است تحریم محدوديتهايي را برای ایران ایجاد کند، ولي نكته مهم آن است كه به خود كشورهاي تحريم كننده هم ضربه مي زند.

دانش جعفری تأکید کرد: يعني آنها از منافعي كه مي توانند از تجارت و مبادلات بين المللي داشته باشند، محروم مي شوند.

تحریم تأثیر جدی بر ایران ندارد

وی با بیان اینکه تحريم ها نمي تواند بر ايران تأثير جدي داشته باشد، خاطرنشان کرد: ايران كشوري است كه در حوزه نفت اقتدار دارد. ايران كشور دوم اوپك است و وقتي بحث هايي در باره تشديد تحريم و مسائل مشابه پيش مي آيد، فضايي كه در دنيا ايجاد مي شود به افزايش قيمت نفت دامن مي زند.

دانش جعفری گفت: آنها می خواهند با تحريم درآمدهاي ايران را محدود كنند، ولي با تحريم قيمت نفت بالاتر مي رود و درآمد ايران افزايش پيدا مي كند.

دانش جعفری اظهار داشت: اين روزها در دنيا نمي توان ورود كالا به يك كشوري را محدود كرد، بلكه فقط مي توان هزينه آن را افزايش داد.

تحریم ها هیچگاه به نتیجه نرسید

وی افزود: آنها هزينه كالا و خدمات را براي ما افزايش دادند، ولي در عين حال درآمد ما در قبل ترحيم ها و افزايش قيمت جهاني نفت بالا رفت و در واقع هيچگاه تحريم ها به نتيجه نرسيد.

دانش جعفری با اشاره به اینکه اقتصاد ايران يك اقتصاد بزرگ است، تأکید کرد: ايران اين انعطاف را دارد كه نیاز خودش را نسبت به واردات تنظيم كند، و وابستگي خودش را به واردات كاهش دهد.

وی ادامه داد: نمي گويم كه تحريم ها در اقتصاد ايران تأثير نداشته، ولي آن تأثيري كه آنها فكر مي كنند، نبوده است.

دانش جعفری گفت: اين تهديدها و محدوديتها از طرف كشورهاي تحريم كننده عليه ايران خودش به فرصت و ظرفيت جديدي در ايران و كشورهاي دوست ايران به وجود مي آورد.

تحریم های غیر انسانی علیه ایران

به گزارش العالم،دانش جعفری درباره تحریم های پولی ایران گفت: تحريمهاي پولي شايد بخش غيرانساني در تحريم ها است. ظاهر امر اين است كه تحريم ايران در ارتباط با بحث هاي هسته اي است؛ ولي آنها در راستای ضربه زدن به تجارت ايران و واردات و صادرات و جلوگيري از دستيابي و استفاده ايران از پولهاي خود در بانكهاي خارجي جهت گیری می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین