آفتابنیوز : آفتاب: مسافران تاکسی این روزها بیش از روزهای گذشته بر سر کرایه چانه میزنند. رانندگان تاکسی بیآنکه منتظر تصمیم شورای شهر بمانند خود کرایه را به دلخواه افزایش دادهاند و مسافران نیز هر روز با قیمتی تازه روبرو میشوند. نرخ کرایه تاکسی یک روز ۳۵۰ تومان است و روز دیگر ممکن است ۴۰۰ تومان باشد. مبنایی برای افزایش جز تصمیم راننده تاکسی وجود ندارد. در این میان مسافران نمیدانند وعده مسئولان را که قول برخورد با متخلفان را میدهند باور کنند یا کرایههای بیشتری که هر روز پرداخت میکنند.
مسافران؛ سرگردان میان وعده مسئولان و رانندگان تاکسی
منیره خدامی یکی از مسافران خط انتهای آیت الله کاشانی به میدان صادقیه میگوید: بعد از تعطیلات نوروز به جای کرایه ۷۰۰ تومان هزار تومان کرایه میدهیم و در صورت اعتراض راننده لیست افزایش قیمتهای لاستیک و روغن و... را به رخمان میکشد.
او معتقد است: نظارتها نسبت به قبل هیچ گونه افزایشی نداشته است و بسیاری از مسافران نیز از برداشتن شماره و گزارش آن به تاکسیرانی به دلیل زمان بر بودن میگذرند.
کرایهها تاکسی تابستان سال گذشته به دلیل طرح هدفمندی یارانهها افزایش ۱۵ درصدی داشت. این در حالی بود که فروردین ماه نیز کرایهها به همین میزان افزایش پیدا کرده بود. مسئولان دولتی آن زمان وعده دادند که با هر گونه افزایش قمیت حمل و نقل عمومی در سال ۹۱ مخالفت میکنند. مخالفتی که همچنان پا برجا است اما رانندگان تاکسی توجهی به آن نمیکنند و قبل از تصمیم شورا و شهرداری و یا حتی مخالفت استانداری خود قیمتهای جدید را اجرایی کردهاند.
دولت به وعدههایش عمل نکرد/ هزینهها چند برابر شده است
ناصر خاکی نماینده بخشی از رانندگان تاکسی که در خط خیابان وصال – حجاب کار میکند میگوید: رانندگان تاکسی خطی کرایهها را افزایش دادهاند اما رانندگان خطی با وجود گران شدن هزینهها همچنان قیمتهای سال گذشته را دریافت میکنند.
وی ادامه میدهد: لاستیکی که ما سال گذشته به قیمت ۷۰ هزار تومان میخریدم به ۱۳۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و قیمت یک باطری هم به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. همچنین تعویض روغن و کنترل باد لاستیکها که پیش از این ۱۸ هزار تومان بود امسال ۳۰ هزار تومان شده است.
خاکی با بیان اینکه رانندههای تاکسی هم مانند همه مردم گوشت و مرغی را میخرند که قیمتهایشان بالا رفته است گفت: چرا دولت با نانوایانی که نان ۳۷۵ تومانی را ۵۰۰ تومان میفروشد برخورد نمیکند.
این راننده تاکسی با بیان اینکه زمان اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانهها جلسهای با رانندگان تاکسی گذاشته شد که در صورت حمایت از این طرح بستهها حمایتی به ما داده شود که هیچکدام از آن وعدهها اجرایی نشد. بلکه بنزین ۱۰۰ تومانی ما ۴۰۰ تومان و هزینه گاز ما نیز چندین برابر شده بود و همچنان در حال باز پرداخت وام ۵۰۰ هزار تومانی که برای حمایت از رانندگان تاکسی در زمان هدفمندی به ما داد شد هستیم.
خاکی اضافه میکند: بسیاری از رانندگان تصمیم داشتند بعد از سخنان معاون عمرانی استاندار مبنی بر مخالفت دولت با افزایش کرایهها در مقابل استانداری تجمع کنند اما منتظر تصمیم گیری شورا و فرمانداری در این رابطه شدند تا شاید با روشهای منطقی این مشکل برطرف شود.
تبلیغات تاکسی در انحصار سه شرکت خصوصی
نماینده رانندگان تاکسی با اشاره به کمکهایی مانند تبلیغات تاکسی برای کاهش هزینهها گفت: بر خلاف مصوبه شورا که باید ۷۰ درصد تبلیغات تاکسی برای کاهش کرایهها به رانندگان پرداخت میشد تنها ماهی ۸۰ هزار تومان به رانندگان پرداخت میشود. این در حالی است که بر اساس مدارک هر تبلیغ تا ۷۰۰ هزار تومان برای شهرداری درآمد دارد.
وی تاکید میکند: این تبلیغت برای همه تاکسیها نیز وجود ندارد و اگر قیمت واقعی به تمامی رانندگان تاکسی که نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است پرداخت شود تعهد میکنیم که تقاضای افزایش کرایهها را نداشته باشیم.
درآمد حاصل از تبلیغات تاکسی در شهرهای کوچک ۱۵۰ هزار تومان
مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک در گفتگو با مهر درخصوص جبران افزایش هزینههای تاکسی از محل تبلیغات میگوید: بر اساس اطلاعات غیر مستند درآمد شهرداری از محل تبلیغات ده برابر پولی است که به رانندگان تاکسی میدهد.
او ادامه میدهد: چندین بار با شهرداری در این رابطه مکاتباتی داشتهایم و خواستار گزارشهای مالی تبلیغات تاکسی بودیم که بعد از دوماه هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است.
دبیر شورای عالی ترافیک اضافه میکند: اگر ۳۰۰ هزار تومان به هر راننده تاکسی بابت تبلیغات داده شود و این طرح در تمامی تاکسی اجرا شود میتوان کرایههای تاکسی را افزایش نداد.
شفیعی با اشاره به مصوبه تبلیغات تاکسی که بیش از ۷۰ درصد درآمد حاصل از تبلیغات را به رانندگان اختصاص داده بود میگوید: در حال حاضر۱۰ درصد این مبلغ به رانندگان تهرانی میرسد و جالب آنکه در شهرهای کوچک که این طرح اجرایی شده است رانندگان ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان دریافت میکنند.
به گزارش مهر،اما پرداخت نشدن حق رانندگان تاکسی در طرح تبلیغات نیز دلیل قانع کنندهای برای افزایش قیمت کرایههای تاکسی نیست. دود آتش میان شورا و شهرداری و دولت نباید به چشم مسافرانی رود که هر روز با نرخ تازهای از سوی رانندگان تاکسی مواجه میشوند.