کد خبر: ۱۵۱۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
مشروح دادگاه فساد مالی بزرگ

پرداخت میلیون‌ها تومان رشوه به برخی مسئولان و مدیران بانک‌ها و وزارتخانه‌ها

برخی نمایندگان مجلس و اعضای هیئت مدیره بانک ملی هم به دادگاه می‌آیند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی در حالی پایان یافت که با اعتراف متهمان و اظهارت نماینده دادستان مشخص شد به برخی افراد در برخی وزارتخانه ها و بانکها رشوه داده شده و پای هیئت مدیره بانک ملی و برخی نمایندگان مجلس هم در این پرونده در میان است. 

پنجمین دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی ساعت 9:20 صبح یکشنبه با حضور قاضی ناصر سراج و سه متهم پرونده (رئیس شعبه بانک صادرات اهواز)، (مدیرعامل شرکت فولاد فام) و (معاون مالی شرکت آریا) و خانواده متهمان در محل دادگاه انقلاب برگزار شد.

در آغاز جلسه دادگاه نمیانده دادستان متن کیفرخواست متهم پرونده به نام آقای "ش" معاون مالی شرکت آریا را به شرح ذیل قرائت کرد:

در متن این کیفرخواست آمده است: آقای الف.ش بازداشت به لحاظ قرار بازداشت موقت از تاریخ 16/6/1390،معاون تأمین منابع و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا، متهم است به:

1ـ افساد فی الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در اداره‌ی یک شبکه سازمان‌یافته برای ارتکاب جرایم کلان ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری از منابع بانکی و شرکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 000/000/400/554/28 ریال، با علم به مؤثر بودن اقدامات در تقابل و اضرار به نظام و مردم؛

2ـ شرکت در پولشویی عواید حاصل از جرم موضوع تعداد یکصدو سی و شش فقره گشایش اعتبار اسنادی صادره از بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز و ایفای نقش فعال در جابجایی و مصرف وجوه.

3ـ جعل و استفاده از اسناد مجعول و مهر شرکت‌های وابسته به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا، علی‌الخصوص اسناد گشایش اعتبار اسنادی شرکت‌های الیت منطقه ی آزاد انزلی و اسناد بانکی شرکت‌های الیت منطقه ی آزاد انزلی و فولاد فام اسپادانا.

پس از قرائت متن کیفر خواست قاضی دادگاه از متهم خواست تا در جایگاه قرار گرفته و از خود دفاع کند.

قاضی پرونده خطاب به متهم گفت: شما متهم به فساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، ارتشاء، اختلاس و شرکت در تحصیل مال نامشروع ، پولشویی و ایفای نقش فعال در جابجایی وجوه،جعل اسناد و مهر شرکتهای وابسته به شرکت آریا هستید.

معاون مالی مه آفرید خسروی: من بیگناهم

متهم در پاسخ به قاضی گفت: هیچیک از اتهامات را قبول ندارم، من نه وام گرفتم و نه سندی را برای وام امضا کردم و نه فساد کردم،من معاون سرمایه گذاری شرکت آریا هستم نه گروه ملی. من در دوره ای که با خسروی کار می کردم طرح شرکت گردشگری با اعتبار 200 میلیارد تومان، شرکت ام دی اف 300 میلیارد اعتبار، شرکت گهک لرستان با 600 میلیارد اعتبار و شرکت سیلیکون در دست اجرا بود و من تنها ناظر بودم. همچنین عضو هیئت مدیره هیچ شرکتی نبودم بنابراین نمی توانستم پولی جابجا کنم.

وی ادامه داد: در حساب من 90 میلیارد پول آمده است که این موضوع را قبول دارم زیرا شعبه در آناهیتا با ما همکاری نمی کرد. علی الحساب تا دوماه با حساب من کار می شد و تمامی این پولها بعدا به حساب آریا می رفت.

قاضی گفت: چرا پول به حساب شما می آمد؟

متهم گفت: آقای خسروی گفت واریز کنید به حساب یک شخص تا سهامداران بانک آریا مشخص نشوند.

وی در خصوص اعترافات سایر متهمان در رابطه با دستورات وی به کارمندان گفت: اما در مورد این بحث که من به کارمندانم بگویم چکار کنند باید بگویم که من هم بر اساس دستورات آقای خسروی به آنها دستور می دادم.

متهم پرونده در ادامه گفت: بعد از دستگیری خسروی خیلی ها به من گفتند تو جعل کردی، اگر من جعل کردم چرا امور مالیاتی حرفی نزده است،من فقط یکبار با اطلاع خودشان به جای خسروی امضا کردم.

قاضی گفت: اگر من بگویم به جای من امضا کنید شما این حق را دارید؟ پس بدانید این جعل است.

متهم: هنوز کیفش را نکرده کتکش را خوردم

متهم گفت: ما بقی شرکتها همه خودشان چکها را امضا می کردند.همه دنبال این هستند تا خودشان را تبرئه کنند. من با بازجو همکاری کردم و هزار صفحه اعتراف نوشتم. در بحث اسپادانا(شرکت فولا فام اسپادان) وقتی این شرکت توسط خسروی خریداری شد سهام کارخانه به نام کارکنان الیت انزلی شد و من کار مالی این شرکت را انجام می داد. کار این شرکت خرید و فروش قراضه بود و من اصلا آنها را نمی شناختم.

متهم پرونده در ادامه دفاعیات خود گفت: هشت میلاردی که به حساب من واریز شد را قبول دارم اما آقای قاضی من هنوز کیفش را نکردم دارم کتک می خورم.

این پاسخ متهم با خنده حضار دادگاه همراه شد.

قاضی سراج از متهم پرسید: سند ماشین به نام شما خورده است اما شما یک قسط نیز پرداخت نکرده اید؟

متهم در پاسخ به قاضی گفت: من زندان هستم، چگونه اقساطم راپرداخت کنم.

روز فرار خسروی 60 میلیارد تومان پول توی حسابها بود

او ادامه داد: روزی که خسروی دستگیر شد گفتند کارهای جاری را از اتاق ببرید بیرون زیرا ممکن است اتاق پلمپ شود. به ما گفته شد 60 میلیارد تومان از پولها را از بانک خالی کنید و 24 میلیارد تومان از پول را به بانک سامان بدهید و الباقی را که حدود 35 میلیارد بود به اقای" ر" تحویل دادیم.

متهم افزود: من اسناد را در ساختمانی واقع در خیابان سهروردی گذاشتم و دیگر خبری از آن نداشتم تا جای اسناد را به بازپرسها گفتم.

در ادامه جلسه، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: متهم می گوید من در جریان این فعالیتها بودم اما به من گفتند تو به این کارها کاری نداشته باش.

فراهانی خطاب به متهم گفت: آقای" ش" آیا شما در جریان امور بودید یا نه؟
قاضی سراج به نماینده دادستان گفت: الان نوبت شما نیست.

متهم در ادامه دوباره تاکید کرد: من تنها یک کارمند بودم. قاضی گفت: شما دفاع نمی کنید و این به ضرر شما است.

قاضی پرونده در ادامه این جلسه در خواست کرد آقای "ر" که متهم اتهاماتی را متوجه او کرده بود در جایگاه حاضر شود.

در ادامه این جلسه آقای "ر "مدیر گروه ملی فولاد ایران در جایگاه متهمان قرار گرفت و گفت: مدیریتها همگی از تهران انجام می شد. نیازهای مالی ما هم توسط آقای خسروی و آقای "ش" برطرف می شد.

وی ادامه داد: وقتی فهمیدم اسناد سوری است به آقای" ش "و آقای" ک" مدیر شعبه بانک صادرات شعبه بانک صادرات اهوازگفتم چرا اینقدر گشایش شده؟ آنها گفتند آقای خسروی گفته است همه را تسویه می کنم.آقای خسروی به من گفت من فکر کردم که شما می دانید،بعد از طرف آقای خسروی آمدند تا من را توجیه کنند.

مدیر گروه ملی فولاد ایران اضافه کرد: من فهمیدم این توضیحات فرمالیته است و تنها آنهایی که در دفتر آریا بودند در مورد صوری بودن یا نبودن معاملات می دانستند.

وی تاکید کرد: من در دفاعایتم نوشتم که آقای" ش "و آقای "ت" در جریان این امور بودند.

آقای "ش" معاون مالی شرکت آریا افزود: آقای "د" مشاور مالی آقای خسروی 20 میلیارد تومان از طریق کیف به ایشان دادند. 

آقای" پ "که شریک خسروی بودند 12 میلیارد تومان گرفتند وآقای" ک" مدیر شعبه بانک صادرات، به وزارت راه 4 میلیادرد تومان به عنوان حق مشاوره ،3 میلیارد تومان به آقای" ر" و یک میلیارد تومان به لوله سازی اهواز، 4 میلیارد تومان به آقای" م" و یک میلیارد تومان به اقای "آ" داده شد.

همچنین به کارشناس بانک صنعت و معدن 120 میلیون، مدیریت ساخت وزارت راه 120 میلیون،70 میلیون به یکی مدیران بانک پاسارگاد،60 ملیلیون به یکی از مدیران بانک ملت،140 میلیون به 6 بانک اصلی برای 300 کارمند عیدی داده شد.700 میلیون هم به دو مدیر بانک آریا دادند.

وکیل متهم "ش": اتهامات در هالیه ای ابهام قرار دارد

در ادامه وکیل متهم پرونده آقای "ش" در جایگاه قرار گرفت. رضا بشردوست وکیل آقای "ش" گفت: ذکر مشخصات شخصی متهم و داشتن و نداشتن سابقه کیفری در متن کیفرخواست نیامده است. همچنین پرونده شخصیتی هم برای متهم ایجاد نشده است. اگر شاکی بانک صادرات است از چه کسی و با چه اتهاماتی شکایت شده است،متهمان اصلی یا شناسایی و نه دستگیر نشده اند. این در حالی است که کمیسیون اصل نود جایگاه آنها را هم اعلام کرده است.

وکیل آقای "ش" گفت: در کیفرخواست آمده است که بر اساس اظهارات افراد مطلع در حالی که آنها خود متهم هستند. در ضمن آقای قاضی مگر شما خودتان اظهارات و اقرارها را گوش نکرده اید.

حجت االاسلام بشر دوست گفت: تمام دستورات از سوی آقای خسروی بوده است و ایشان متهم هستند. شاید نماینده دادستان موافق نباشند ولی موکل من اختیار از خود نداشته است؛وی هیچگونه اختیاری برای خرید شرکتها و شرکت در مزایده ها نداشته اند.

وی ادامه داد: وی معاون سرمایه گذاری بوده ولی مه آفرید خسروی همه کاره بوده است.

وکیل آقای" ش " تاکید گفت: اتهامات در هاله ای از ابهامات قرار دارد. در کیفرخواست صادره کلی گویی شده است. در سال 88 اصلا وی در این شرکت نبوده است وموکل من با صداقت ترین فرد در میان متهمان است و تمام مسائل را گفته و هزار صفحه اظهارات دارد و حقش نیست که اشد مجازات شود.

وی ادامه داد"مگر نمی گویید وی سند جعل کرده است خوب سندها را بیاورید؟چرا اظهارات را می خوانید؟به ما یک مشت اظهارات دادید، بنده فقط توانستم 60 صفحه پرونده را بخوانم و با خواهش و التماس با حضور چند مامور می توانم با موکل پرونده را بخوانم.

بشر دوست اضافه کرد:چرا وکیل اول استعفا داد چون نمی توانست پرونده را بخواند،جالب است تمام اعترافات موکلم بر علیه خودش استفاده شده آیا این رسمش است،کیفرخواست ها با عجله نوشته شده است.عده ای گفتند ایشان جعل امضا کرده در حالی که یکی از شهود گفته من نمی دانم؟

جای مسئولان بانک مرکزی در جایگاه متهمان خالی است

موکل معاون مالی شرکت آریا گفت: این انصاف نیست که در این پرونده بسیاری آقایان مانند مدیران بانکها مقصر هستند و تنها کارکنان شرکت آریا محاکمه می شوند،جای مرکز نشینان و مدیران بانک مرکزی خالی است.

وی ادامه داد: با خواندن کیفرخواست متوجه می شویم که ملاک عمل از بازپرسیها استفاده از تفسیر بوده که خلاف قانون است.

بشردوست وکیل متهم در ادامه از قاضی پرونده در خواست کرد: به علت حائز اهمیت بودن موضوع با ذکر مصادیق جرم مجددا تحقیقات قضایی آغاز شود.

وکیل متهم با بیان این که متهمان فراری باید دستگیر شوند تا چیدمان تکمیل شود از رئیس دادگاه خواست :دستور فرمائید حسابهای مالی با حضور متهم و شخص مه آفرید دوباره بررسی شود و یک نسخه از کیفرخواست و دلایل را به وکیل بدهند. زیرا کپی کیفرخواست را نیز به ما ندادند.

وی افزود: پنجشنبه عصر اجازه ملاقات با موکلم را به من دادند چرا در درقیقه 90 به ما وقت ملاقات می دهند،اینها جاسوس نیستند اگر جاسوس آمریکایی هم بودند باید از خود دفاع می کردند.

قاضی خطاب به وکیل متهم گفت: در کیفرخواست اتهام تلاش برای براندازی نظام ذکر نشده است.

وکیل ادامه داد: پول شویی اتهام باکلاسی است ولی بسیاری از متهمان این پرونده پول شویی نکرده اند،امیرمنصور آریا و کارکنانش مظلوم واقع شده اند.

نماینده دادستان: رئیس دفتر خاوری دستگیر شد/ برخی نمایندگان مجلس و اعضای هیئت مدیره بانک ملی هم به دادگاه می‌آیند

در ادامه پنجمین جلسه دادگاه فساد مالی بزرگ نماینده دادستان گفت: وکیل می گوید در این شرکت همه دنبال سازندگی و تولید بودند و پولی را بیرون نبردند،در حالی که پول از کشور بیرون بردند،خوب هم بردند.

وی در پاسخ به این جمله وکیل متهم که گفته بود"هر کس به مه آفرید سلام داد شد معاون جرم !" گفت: هر کس به مه آفرید سلام کرد و برای مه آفرید کار کرد به پول خوبی هم رسید.

آقای" ش "در اعترافات خود گفت: مه آفرید خسروی پالت چوبی تولید می کرده است و کار بعدی اش آب معدنی داماش بود،با این تسهیلاتی که اینها گرفتند هر ننه قمری می توانست تولید کند.

در اعترافات متهم آمده است با حمایت آقای "ع. ب "از نمایندگان مطرح مجلس این تسهیلات از طریق بانکها گرفته شده است.
وی افزود: آقای" ش "هم سهامدار شرکت داماش بوده و هم بانک آریا و ماهی 7 میلیون حقوق می گرفته است.

فراهانی گفت: هر چند طراحی این فساد توسط آقای خسروی طراحی شده ولی در یکی از اعترافات متهمان آمده است که آقای "ش" از ژنرالهای این گروه بوده اند.

نماینده دادستان با بیان این که در این پرونده آقای "ش "به عنوان معاون مالی و مغز مالی شرکت در مراحل گشایش ال سی و تنزیلها و گردش صوری وصول محور اصلی مدیران مالی شرکتها و پل ارتباطی با شرکت آریا بوده و حساب سازی می کرده است گفت: وی مسئول پرداخت رشوه به مدیران و کارکنان بانکها و همچنین جانشین مه آفرید بوده است.

وی ادامه داد:شرکت کاغذی آریا پندار توسط آقای "ش" بکارگیری شد که در گزارش بانک مرکزی و سازمان بازرسی کل کشور آمده است. همچنین ظرف 6 ماه 5 تریلیون ریال از طریق ال سی ها وارد و خارج شده است.

مدیرعامل این شرکت کاغذی به نام کامران" ش" بازداشت است و می گوید من اختیار نداشتم و چکهای شرکت در اختیار آقای "ش "بوده است. آقای "ش" طبق گزارش سازمان بازرسی در طول 5 ماه حدود 95 میلیارد تومان به حسابش واریز و برداشت شده است. وی در جریان کیفهای پول بوده است.هر چند دستور را خسروی می داد ولی ژنرال کار آقای "ش" بوده است.

در ادامه دادگاه معاون مالی اداری شرکت امیر منصور آریا در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده در هیچ شرکتی هیئت مدیره نیستم،پول هم خاک نیست که با بیل جابجا بشود و صدور هر چک باید با امضاهاهای متعددی انجام شود.

متهم ادامه داد: اگر اینطور که دادگاه می گوید من چشم چپ مه آفرید بوده ام تا آخر دادگاه تمام اعضای بدن خسروی تمام می شود یکی چشم است یکی دست است یکی پا است.

معاون مالی شرکت آریا در ادامه گفت: سرمایه شرکت برای خسروی و مهرگان و خانواده هایشان است و امروز فرزندان من مکانی برای زندگی ندارند و تمام اموالم توقیف شده است.

وی ادامه داد: من که نمی توانستم جلوی کاری را بگیرم،به من می گویند معاون مالی و معاون توسعه و منابع انسانی هستید و بودید در حالی که من فقط مدیر مالی بودم،من می دانستم از اهواز دارد گشایش اعتبارات انجام می شوم ولی این خلاف نبوده است.

اگر خسروی می گفت برو بانک سرکوچه این کار رابکن من هم می کردم اما نه چشم بودم و نه دست و پای وی. من به دستور او کار می کردم وتا کنون هیچ ورقی را امضا نکردم،حتی خسروی نمی گذاشت من اسناد را ببینم. حتی آقای "ک" رئیس شعبه اسناد را به من نشان نمی دادند. وظیفه من تنها نظارت بر پروژه های اجرایی بود به همین دلیل همه جا من بودم ولی این حضور دلیلی بر متهم بودن من نیست.

وی افزود: بنده بر اساس قانون کار می کردم و از این قانون تخطی نکردم، بنده در سال 89 یک خوردرو قسطی گرفتم و وام 10 میلیونی روستایی اگرمن چشم راست بودم می توانستم پول بردارم ولی کارمند ساده بودم با حقوق ماهانه 6 میلیون تومان.

قاضی گفت: کجای قانون کار نوشته 90 میلیارد تومان به حساب کارمند واریز شود و 8 میلیارد سهام بگیرد؟

متهم گفت: من اگر پول داشتم رشوه نمی دادم و الان صاحب خانه بودم،جعل هم نکردم. هر کس ادعای جعل دارند سند بیاورد،اگر چکها جعل بود پس چرا همان زمان مشخص نشد.

وکیل متهم: موکلم مظلوم است

حجت الاسلام بشردوست در دفاع از موکلش گفت: موکلم یک هزار صفحه اعتراف کرده و اتهامات موکلم تنها همکاری با آقای خسروی بوده است. اگر اتهام اخلال به متهم گفته شده بر اساس قانون صحیح نیست و موکلم در این خصوص بیگناه است. در مورد ال سی ها اگر دقیق بررسی شود سبب ها بانک گشایش کننده و بانک دیسکان کننده و خریدار و فروشنده است که موکلم در این چهار موضوع دخالت نداشته است.

وی افزود: خبرداشتن که جرم نیست. در این صورت باید خیلی ها به دادگاه بیایند. آنهایی که فرار کردند متهمان اصلی هستند.

موکل من و 70 مدیر همه جمع شوند بروند بانک مرکزی سینه بزنند صد هزار تومان هم به آنها پول نمی دهند. موکلم حتی اعتراض هم کرده که به او گفتند حرف نزن بشر جایزالخطا است. اگر دلایل را علمی جمع نکرده باشیم به اینجا می رسیم. آقای مه آفرید فردی نیست که فکر کسی را بخواهد. به نوعی از برخی کارمندان سوء استفاده شده است. وقتی چشم راست و معاون مورد اعتماد خسروی نمی توانسته پولی بردارد این چه قدرتی است. وقتی بانک آریا تاسیس نشده و یک سهم به او داده اند چرا متهمش می کنید.یک ماشین به ایشان دادند و برای وی بدهکاری رد کردند.

حجت الاسلام بشر دوست گفت: اگر موکلم امضای یک چک را جعل کرده فاقد عنصر ضروری است هر چند تخلف است ولی مه آفرید شکایتی نکرده است. در ضمن موکلم از اسناد جعل شده استفاده ای نداشته است و ذی نفع نبوده است. خسروی گفته است کارمندان من هیچ اختیاری نداشته و از طرفی در کیفرخواست آمده موکلم اختیار داشته است.

وکیل متهم در مورد اظهارت نماینده دادستان از خود دفاع کرد و گفت: این برخورد نماینده دادستان صحیح نبود. بنده 20 سال بهترین قاضی بودم. ولی وکلا را تخریب می کنند و این حرام شرعی است.

وکیل آقای "ش" از رسانه ها انتقاد کرد و گفت: چرا در جلسه گذشته نام متهمان ذکر شده است واین خلاف قانون است.

به گزارش مهر، جلسه دادگاه ساعت 14 به پایان رسید و قاضی پرونده اعلام کرد که جلسه بعدی دادگاه تا اواخر فروردین برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین