کد خبر: ۱۵۱۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷

30 درصد سالمندان هيچ مستمري نمي‌گيرند

70 درصد سالمندان در انتظار بيمه تكميلي
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يك متخصص امور سالمندان با بيان اينكه 70 درصد سالمندان فاقد پوشش بيمه تكميلي هستند، گفت: نياز است براي تحت پوشش بيمه تكميلي قرار گرفتن اين افراد، اقدامي جدي صورت گيرد تا آنها به دليل هزينه‌هاي بالاي درمان به سمت فقر رانده نشوند.

دكتر حسين نحوي‌نژاد اظهار كرد: طبق اعلام وزارت بهداشت 34 درصد تخت‌هاي بيمارستان توسط سالمندان اشغال شده است و بر اساس آمارها، نيمي از اعمال جراحي هم در سنين بالا انجام مي‌شود، لذا با توجه به هزينه‌هاي بالاي درمان و اعمال جراحي، گسترش پوشش بيمه تكميلي در ميان سالمندان ضرورت دارد.

وي در ادامه با با بيان اينكه بيش از 80 درصد سالمندان تحت پوشش بيمه پايه قرار دارند، گفت: آن تعداد كه تاكنون تحت پوشش بيمه پايه قرار نگرفته‌اند نيز مي‌توانند با مراجعه به مراكز بيمه‌اي خود را بيمه كنند، چرا كه دستيابي به بيمه پايه در كشور سهل‌الوصول شده است.

اين متخصص امور سالمندان با تاكيد بر اينكه در سن سالمندي تغييرات مختلفي اعم از تغييرات فيزيولوژيكي، روحي و اجتماعي در انسان رخ مي‌دهد، عنوان كرد: سن پيري و بازنشستگي در كشور ما به صورت قراردادي 65 سال تعريف شده است و البته بايد گفت ورود به اين سن الزاما به معناي پيري، ضعف و ناتواني نيست.

افزايش شيب سالمندي در جامعه

نحوي‌نژاد در ادامه گفت: در ميان سالمندان بروز پيري زودرس و ديررس مشاهده مي‌شود و اين اتفاق به روش زندگي افراد و ميزان پايش‌ سلامت جامعه بستگي مستقيم دارد، به طوري كه اگر جامعه‌اي بتواند براي شهروندان خود موازين كودكي، جواني، ميانسالي و سالمندي سالم را برنامه‌ريزي كند، ديگر شاهد بروز پيري زودرس نخواهيم بود.

وي در ادامه با اشاره به افزايش شيب سالمندي در جامعه عنوان كرد: اين امر به دو دليل افزايش اميد به زندگي به سن 70 سال و كاهش زاد و ولد اتفاق افتاده است و اگر اين مسير ادامه يابد تا حدود 40 سال آينده از هر چهار ايراني يك نفر سالمند است و بايد براي تبديل اين چالش به فرصت، مشكلات سالمندي را شناسايي و حل كرد.

اين متخصص امور سالمندان در ادامه با تاكيد بر اينكه نخستين مشكل سالمندان مشكلات فرهنگي است، گفت: تا زماني كه ديدگاه‌ها نسبت به فرآيند سالمندي تغيير نكند، مشكلات سالمندي عليرغم تزريق بودجه‌هاي كلان به قوت خود باقي خواهد ماند.

سالمندي سن ناتواني نيست

وي افزود: لازم است اين تفكر در جامعه ايجاد شود كه سالمندي سن ناتواني نيست و يك سالمند مي‌تواند براي اعضاي جامعه خود مفيد باشد و لازم است اين فرهنگسازي از طريق رسانه‌هاي جمعي، ملي، آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود.

به گفته نحوي‌‌نژاد، بزرگترين چالش حوزه سالمندي اين است كه هنوز فرهنگ شناخت صحيح سالمندي در جامعه ايجاد نشده است.

نگاه ويژه‌اي به طب سالمندي وجود ندارد

اين متخصص امور سالمندان در ادامه با بيان اينكه فقدان شبكه جامع پايش سلامت سالمندان در جامعه دومين چالش بزرگ پيش‌روي سالمندان است، عنوان كرد: برخي بيماري‌ها و معضلات بهداشتي و درماني در سالمندي رخ مي‌دهد و قسمت زيادي از اين بيماري‌ها با انجام آزمايشات ساده قابل پيشگيري است.

نحوي‌نژاد در ادامه با تاكيد بر اينكه در زمينه بهداشت و درمان سالمندان نگاه ويژه‌اي به طب سالمندي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر تنها به افزايش تعداد متخصصان طب سالمندي توجه مي‌شود و اين در حاليست، كه لازم است در فصول آموزشي دانشگاه‌هاي پزشكي، پيراپزشكي، روانپزشكي و حتي مددكاري اجتماعي به سالمندي نگاهي جدي شود.

پديده چنددارويي از معضلات اساسي پيش‌روي سالمندان

به گفته وي از ديگر معضلات اساسي سالمندان پديده چنددارويي است، چرا كه سالمندان به دليل بيماري‌هاي مختلف، داروهاي متعددي را مصرف مي‌كنند، در حالي كه بسياري از اين داروها باعث ايجاد تداخلات دارويي مي‌شود و لذا لازم است، مصرف آنها تعديل شود تا عوارض جانبي آنها به حداقل برسد و چون اين پايش‌ها انجام نمي‌شود، بهداشت و درمان سالمندان كارآيي لازم را ندارد.

70 درصد سالمندان تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند

اين متخصص امور سالمندان در بخش ديگري از گفت‌وگو با ايسنا، با برشمردن مشكلات بيمه‌اي به عنوان سومين مشكل عمده سالمندان كشور گفت: در صورت برخورداري فرد سالمند از بيمه‌هاي اجتماعي، سالمند از مستمري نهادهاي رفاهي براي تعيين حداقل معيشت زندگي خود استفاده مي‌كند، اين در حاليست كه 70 درصد از سالمندان در حال حاضر تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند.

نحوي‌نژاد در ادامه تاكيد كرد: لازم است، در زمينه پرداخت مستمري دوران سالمندي و تامين حداقل معيشت براي 30 درصد سالمندان باقي مانده اقدامي جدي صورت گيرد.

بيمه مراقبتي در شوراي عالي بيمه تصويب شود

وي در ادامه با بيان اينكه بيمه مراقبتي از ديگر نيازهاي سالمندان است كه لازم است در كشور اجرايي شود، اظهار كرد: در صورت اجراي اين بيمه، افراد در زمان جواني حق بيمه‌اي را پرداخت مي‌كنند تا در زمان پيري و ناتواني اين حق بيمه به صورت پرداخت هزينه‌هاي مراقبتي به كار رود و لازم است بيمه مراقبتي در شوراي عالي بيمه به تصويب برسد.

نحوي‌نژاد افزود: در صورت تصويب اين بيمه افرادي كه توان پرداخت حق بيمه خود را دارند، آن را پرداخت مي‌كنند و افرادي كه توان مالي ندارند از طريق دولت و يارانه‌ها مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

اين متخصص امور سالمندي در ادامه با برشمردن مشكل مناسب‌سازي عبور و مرور به عنوان يكي ديگر از عمده‌ترين مشكلات سالمندان، اظهار كرد: در حال حاضر بسياري از اماكن عمومي، معابر، خيابان‌ها، پارك‌ها، مكان‌هاي تفريحي براي سالمندان و معلولان مناسب‌سازي نشده و سالمندان نمي‌توانند به راحتي وارد اجتماع شده و از امكانات اجتماع استفاده كنند، ضمن اينكه آلودگي هوا هم امكان عبور و مرور سالمندان در مراكز شهر را با مشكل مواجه مي‌كند.

نحوي‌نژاد در ادامه با بيان اينكه مساله بعدي سالمندان وضعيت آنها در مراجعات براي استفاده از خدمات عمومي نظيري شهرداري، بانك، اماكن فرهنگي، هنري و غيره است، تصريح كرد: لازم است، براي سالمندان امكانات ويژه‌اي مانند سيستم نوبت‌دهي جداگانه، بليت نيم‌بها و غيره در استفاده از خدمات عمومي اختصاص يابد، ضمن اينكه ضروري است دسترسي سالمندان به سيستم‌هاي اطلاع‌رساني تسهيل شود.

سه چهارم حوادثي كه براي سالمندان رخ مي‌دهد، در خانه‌هاي آنها اتفاق مي‌افتد

وي در ادامه با بيان اينكه مشكلات تغذيه‌اي و مناسب‌سازي نشدن منازل از جمله ديگر مشكلات سالمندان است، گفت: حدود سه چهارم حوادثي كه براي سالمندان اتفاق مي‌افتاد، در خانه‌هاي آنها رخ مي‌دهد و اين موضوع ضرورت آموزش و مناسب‌سازي خانه‌هاي سالمندان را افزايش مي‌دهد تا از اين طريق آسيب‌هاي دوران سالمندي به حداقل برسد، ضمن اينكه بايد در تغذيه سالمندان به مواد غذايي مورد نياز آنها از جمله ويتامين‌ها و پروتئين‌ها توجه جدي شود.

مجلس، قانون حمايت از سالمندان را براي جلوگيري از تضييع حقوق سالمندان تصويب كند

اين متخصص امور سالمندان با بيان اينكه نرخ بروز سالمند‌آزاري در جامعه ما نسبت به ساير نقاط جهان بسيار كمتر است، اما صفر نيست، اظهار كرد: لازم است براي ايجاد راه‌هاي جلوگيري از سالمندآزاري، تدابير جدي در نظر گرفته شود. ضمن اينكه بايد گفت‌ سالمند‌آزاري تنها به معناي آزار فيزيكي نيست و هرگونه ناديده‌انگاشتن، محدود كردن حق سالمند براي اختيار محل سكونت، تحقير كردن و غيره، مصداق سالمندآزاري است و بايد با آن به شدت برخورد كرد.

به گزارش ایسنا،نحوي‌نژاد با تاكيد بر ضرورت تدوين قوانين راهگشا براي جلوگيري از سالمندآزاري نيز عنوان كرد: لازم است، مجلس شوراي اسلامي قانون حمايت از سالمندان را براي جلوگيري از تضييع حقوق سالمندان تصويب كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین