کد خبر: ۱۵۴۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱

پورمحمدی: امكانات كشور در بخش خصوصی و دولتی بهينه استفاده نمی‌شود

سازمان بازرسی کمک می‌کند تا مشکلات قانونی اقتصاد کشور جبران شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پورمحمدی گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال جدید در مسیر حمایت ازتولید و سرمایه ملی گام برداشته است و درنظر دارد تا مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را بشنود و در راستای رفع مشکلات آنان گام بردارد.

به گزارش ایلنا؛ رئيس سازمان بازرسی کل کشور صبح روز پنج شنبه با حضور در جمع اعضای اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و نیز فعالان اقتصادی هرمزگان با بیان اینکه هنر یک نظام اسلامی این است که بتواند یک زندگی خوب را در پناه اعتقادات و باورهای خوب شکل دهد، گفت: امروزه در دنیا کنار پیشرفت، اخلاق درحال فراموشی است. اگر بنا باشد در چرخ دنده‌های اقتصاد و تولید انسانیت له شود این اقتصاد ناکارآمد است. نظام اسلامی حرفش این است که ما می‌توانیم ضمن حفظ ارزش‌های انسانی رفاه عمومی را تأمین کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام گفت: حضرت محمد (ص) فرمودند خدایا من از کفر و فقر به تو پناه می‌برم. اینکه پیامبر (ص) از کفر گله می‌کند طبیعی و روشن است. اما اینکه کنار کفر از فقر نام می‌برد قابل تأمل است. یکی از حاضران از رسول خدا (ص) می‌پرسد: آیا کفر و فقر مانند هم است که حضرت در پاسخ می‌فرماید بله.

وی به روایت دیگری اشاره از پیامبر اسلام (ص) افزود: فقر، مرگ دردناک و سخت است. بنابراین موضوع اشتغال جدی است. در اسلام حتی کسی که سرمایه و پول دارد نیز به کار و اشتغال توصیه شده است.

پور محمدی همچنین به روایتی از امام صادق (ص) پرداخت و بیان کرد: سه چیز است که همه به آن نیاز جدی دارند؛ اول، امنیت است. یعنی اگر بخواهیم کار اقتصادی شکل بگیرد باید براساس امنیت صورت گیرد. دوم، عدل است. یعنی اقتصاد شکوفا در یک نظام عادلانه محقق می‌شود. برای پایداری همه حوزه‌ها به عدالت نیاز است. نظامات عادلانه و درست باید شکل بگیرد. البته باید این نظامات را اجرا کرد. شاید یک نظام عادلانه داشته باشیم ولی به آن عمل نشود. سوم، رفاه است. جامعه نیاز مبرم به رفاه و امکانات دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه خاطرنشان کرد: البته رابطه عجیبی بین این سه موضوع است. رفاه متکی به عدالت و امنیت است و عدالت به امنیت و رفاه متکی است و امنیت به عدالت و رفاه متکی است. این سه، سه ضلع یک هرم هستند. این سه پایه به همدیگر نیاز دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر توسعه اقتصادی نداشته باشید نمی‌توانید در جامعه رفاه پیاده کنید و اگر امنیت درجامعه موجود نباشد رفاه موجب تضاد اجتماعی می‌شود. توسعه و پیشرفت بدون عدالت و امنیت شکل نمی‌گیرد. جدید‌ترین نظریه‌های اقتصادی می‌گویند توسعه پایدار، توسعه‌ای است که مبتنی بر عدالت در جامعه باشد.

وی همچنین ادامه داد: فعالان اقتصادی باید به سه محور، امنیت، عدالت و پیشرفت توجه جدی داشته باشند. به همین خاطر است که مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب را به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند که امنیت مفروض گرفته شده است چراکه بدون امنیت نه عدالت محقق می‌شود و نه پیشرفت. باید همت کنیم و این موضوع محقق شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به امکانات استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان از موقعیت و ظرفیت‌های استثنایی برخوردار است. موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شد. ولی یک سؤال جدی وجود دارد و آن اینکه آیا وضع اقتصادی امروز جامعه ما متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات ماست؟! خیر. به اتکای راه رفته و موفقیت کسب شده باید سراغ نقاط ضعف‌ها رفت. بخشی از نقطه ضعف‌ها مربوط به قوانین است. باید دید مشکل قوانین کجاست. تذکر و پیشنهادات خود در این بخش را به ما منعکس کنید. سازمان بازرسی کل کشور به سهم خود کمک می‌کند تا ضعف این بخش جبران شود.

وی گفت: در سازمان بازرسی کل کشور دفتری به عنوان دفتر حمایت از سرمایه گذاری وجود دارد که می‌توانید پیشنهاد و تذکرات خود را به آن منعکس کنید تا در حیطه وظایف و اختیارات این دفتر پیگیری شود.

پورمحمدی در ادامه تاکید کرد: استفاده از امکانات کشور نه در بخش خصوصی و نه در بخش دولتی بهینه نیست. یک مشکل جدی وجود دارد، خیلی اوقات تولید کننده قدرت رقابت با همتای خارجی خود را ندارد. چون نرخ بهره‌وری ما پایین است. مشکل دیگری نیز وجود دارد که بی‌نظمی و عدم رعایت قوانین است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکل عدم توجه به قوانین ریشه فرهنگی دارد، گفت: باید بی‌نظمی و عدم توجه به قوانین را تبدیل به یک عیب و نقص کنیم. باید با قدرت و جدیت مقابل بی‌قانونی و کم توجهی به قانون بایستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر نظام اداری عدم شفافیت و عدم تبادل صحیح اطلاعات است. این موضوع علاوه بر بخش دولتی دامن‌گیر بخش خصوصی هم است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی باید در زمینه رفع نقایص گام بردارند، گفت: ما به بانک‌ها اعلام کردیم که آسیب‌های اخیر را به عنوان فرصت سنجیده و برای رفع آن‌ها گام بردارند.

وی افزود: باید بانک‌ها فعال‌تر باشند و اگر جایی نقصی دارند سازمان بازرسی کل کشور حاضر به کمک است.

پور محمدی با بیان اینکه سرمایه گذاری، اصلی است که باید جدی گرفته شود؛ تصریح کرد: سرمایه گذار بدون ارائه تسهیلات و خدمات بانکی نمی‌تواند کارش را انجام دهد. از طرف دیگر نیز باید قانون رعایت شود مثلاً سرمایه گذار تسهیلات می‌گیرد ولی نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند. گاهی اوقات سرمایه گذاری با اخذ منابع عمومی و تسهیلات بانکی اشتباه گرفته می‌شود و فرد بدون درنظر گرفتن توان خود اقدام به قبول تعهد می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از افراد فضا را مناسب دیده و معوقات را به بانک‌ها نمی‌دهند. این در گروي رفتاری است که در عده‌ای وجود دارد. اینکه بتوانیم در حوزه سرمایه گذاری، کار و تولید پیشرفت کنیم لازمه آن حرکت هماهنگ است.

وی با بیان اینکه هر چند یک طرف فساد بانکی اخیر مدیران بانکی هستند ولی طرف دیگر کسی است که کیف‌های پر پول رشوه داده است، گفت: فساد یک طرفه نیست؛ همه دست به دست هم دادند و فسادی به این عظمت شکل گرفت.

پورمحمدی با اشاره به شعار سال گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال جدید در این مسیر گام برداشته و بنا داریم مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را شنیده و در راستای رفع مشکلات آنان گام برداریم. تاکنون ساعت‌ها جلسات تخصصی برگزار شد تا این موضوع مشخص شود که سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور چه کمکی می‌تواند به حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی داشته باشد.
پایان پیام
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین