کد خبر: ۱۵۶۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
كودكان زباله‌گرد 45 درصد بيشتر از ساير كودكان كار در معرض ايدز قرار دارند

سود ميلياردی زباله‌گردی كودكان به جيب چه كسانی می‌رود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يك فعال حقوق كودكان كار گفت: با اوج‌گيري بحران‌هاي اقتصادي و افزايش تورم، روند جذب كودكان به ويژه كودكان مهاجر افغان به بازار كار سرعت گرفته است.

طیبه شریف پور، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان کار و خيابان در اين باره اظهار كرد: با تشديد برخوردها براي بازگشت مهاجرين افغان پس از دهه 70 با پديده بازگشت فرزندان مهاجرين افغان مواجه شديم.

او در تشريح اين پديده گفت: بسياري از کودکان زیر 18 سال که ممکن است یکی از بستگان آنها در ایران باشند به شکل غیر قانونی وارد ایران مي‌شوند و به دور از خانواده به صورت گروهی در مناطق حاشیه‌ای تهران کار و زندگی کار می‌کنند.

شريف‌پور ادامه داد: در بازدیدهایی که از طریق انجمن متبوعش به طور نامحسوس در باغها و اماكن حاشیه‌ای شهر تهران صورت گرفته مشاهده شده است که کودکان زباله‌گرد در گروه‌هایي با یکی از بستگان بزرگ‌سال بدون امکانات اولیه بهداشتی به کار تفکیک زباله مشغول هستند و در محیط‌های آلوده بدون حداقل امکانات همچون دستكش و ماسك، سرنگ و تیغ‌های مصرف‌شده‌ي داخل زباله‌ها را لمس مي‌كنند بي آنكه از روش‌هاي انتقال بيماري‌هاي عفوني اطلاعي داشته باشند.

او به تغذیه و بهداشت نامناسب در محيط كار كودكان زباله‌گرد اشاره كرد و افزود: طبق ارزيابي‌هاي انجام شده سکونت غیر بهداشتی و تماس با مواد آلوده باعث شده است كه اين كودكان 45 برابر بيشتر از ساير كودكان كار در معرض بيماري ايدز و ساير بيماري‌هاي عفوني قرار داشته باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان کار و خيابان در ادامه به فقدان امكانات دولتي براي درمان اين كودكان اشاره كرد و گفت: به جز واکسیناسیون كودكان افغان بايد براي ساير مراقبت‌های بهداشتی پول پرداخت کنند كه متاسفانه تامین این هزینه‌ها مقدور نیست.

او در خاتمه با انتقاد از نهادهاي دولتي در خصوص عدم شناساسي مافياي جمع‌آوري زباله در كشور گفت: معلوم نيست سود ميلياردي زباله‌گردي كه حاصل كار پر خطر اين كودكان است به جيب چه كساني مي‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین