کد خبر: ۱۵۶۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

سعید محمدپور قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید محمدپور با کسب ۲ مدال طلا و یک نقره در دسته ۹۴ کیلوگرم، برای دومین سال متوالی قهرمان وزنه برداری جوانان جهان شد.

محمدپور که در گروه A دسته ۹۴ با وزنه بردارانی از ازبکستان، روسیه، لتونی، اوکراین، قزاقستان و آمریکا رقابت می‌کرد، در حالی برای اولین حرکت خود روی تخته رفت که تمام وزنه برداران دسته ۹۴ هر ۳ حرکت خود را انجام داده بودند.

در این میان ایگور کلیمونوف از روسیه با مهار وزنه ۱۷۰ کیلوگرم جدی‌ترین رقیب محمدپور به شمار می‌رفت، اما وزنه بردار جوان و اردبیلی کشورمان در‌‌ همان نخستین حرکت با بالای سر بردن وزنه ۱۷۱ کیلوگرم، جای هیچ اما و اگری باقی نگذاشت و با شایستگی تمام مدال طلای این حرکت را از آن خود کرد.

محمدپور در ادامه پشت وزنه ۱۷۸ قرار گرفت و با مهار آن فاصله خود با وزنه بردار روسی را به ۸ کیلوگرم افزایش داد. انتخاب سوم و آخر کادر فنی برای محمدپور وزنه ۱۸۲ کیلوگرم بود؛ انتخابی قابل پیش بینی برای جابه جا کردن رکورد یک ضرب جوانان ایرن و آسیا.

البته محمدپور که در مسابقات جهانی پاریس ۲۰۱۱ با مهار وزنه ۱۸۱ کیلوگرم رکوردهای حرکت یکضرب دسته ۹۴ جوانان ایران و آسیا را به نام خود به ثبت رسانده بود، این بار در جابه جا کردن رکوردهای خودش ناموفق بود و نتوانست وزنه ۱۸۲ را بالای سر ببرد.

حمله به رکورد کوروش باقری در دوضرب

در حرکت دوضرب هم شرایط برای نماینده کشورمان تقریبا به مانند یکضرب بود و محمدپور در شرایطی باید روی تخته می‌رفت که همه حریفانش حرکات خود را به پایان رسانده بودند. در این میان ایگور کلیمونوف از روسیه تنها وزنه برداری بود که هنوز یک انتخاب دیگر تا اتمام حرکت‌های خود داشت.

انتخاب نخست کادر فنی برای محمدپور وزنه ۲۱۵ بود که نماینده کشورمان آن را بالای سر برد، اما پس از آن وزنه بردار روس هم در آخرین حرکت خود وزنه ۲۱۵ کیلویی را مهار کرد تا بواسطه وزن کمتر بالا‌تر از نماینده کشورمان قرار بگیرد.

سعید محمدپور در ادامه پشت وزنه ۲۱۷ قرار گرفت ولی در مهار آن ناموفق عمل کرد. نفر سوم بزرگسالان جهان که خیالش از بابت کسب مدال طلای مجموع دسته ۹۴ کیلوگرم رقابتهای گواتمالا راحت بود، با وجود آنکه در آستانه از دست دادن مدال طلای حرکت دوضرب قرار داشت، در آخرین حرکت خود حمله به رکورد ۱۱ ساله کوروش باقری را به کسب نشان طلای حرکت دوضرب ترجیح داد و از کادر فنی خواست وزنه ۲۲۳ را برای او انتخاب کنند.

باقری هم با توجه به اینکه رکورد بزرگسالان ایران در این حرکت با ۲۲۲ کیلوگرم در اختیار خودش قرار دارد، با این درخواست مخالفت نکرد، اما سعید محمدپور نتوانست از پس وزنه با ارزش ۲۲۳ کیلوگرم بربیاید.

به این ترتیب سعید محمدپور با کسب دو نشان طلای یک ضرب و مجموع و همینطور یک نشان نقره دوضرب، با حدنصاب ۳۹۳ کیلوگرم برای دومین سال متوالی عنوان قهرمانی دسته ۹۴ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان را به دست آورد.

در این دسته ایگور کلیمونوف از روسیه با حدنصاب مجموع ۳۸۵ کیلوگرم (۱۷۰ در یکضرب و ۲۱۵ در دوضرب) روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد و روسلان کیدیربایف از قزاقستان با رکورد مجموع ۳۶۳ کیلوگرم (۱۶۵ در یکضرب و ۱۹۸ در دوضرب) سوم شد.

جمع امتیازات تیم ملی وزنه برداری ایران به ۲۶۳ رسید

با ۸۱ امتیازی که سعید محمدپور به دست آورد جمع امتیازات تیم ملی وزنه برداری کشورمان در پایان رقابتهای دسته ۹۴ کیلوگرم سی و هشتمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در گواتمالا به ۲۶۳ امتیاز رسید.

البته با این امتیازات ایران همچنان روی کاغذ شانس قهرمانی دارد و می‌تواند با کسب ۳۱۸ امتیاز از رقابت ۴ وزنه بردار دیگر کشورمان در اوزان ۱۰۵ و ۱۰۵+ بالا‌تر از چین قرار بگیرد. (این امتیازات در شرایطی برای ما به دست خواهد آمد که عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی در دو وزن پایانی نصیب وزنه برداران کشورمان شود؛ اتفاقی که غیر ممکن نیست اما تا حدودی دور از دسترس به نظر می‌رسد.)

به گزارش ایلنا، تیم ملی روسیه نیز در پایان رقابت‌های دسته ۹۴ جمع امتیازات خود را به ۴۰۶ امتیاز رساند، اما با توجه به اینکه فقط دو وزنه‌بردار دیگر دارد، عملا شانس قهرمانی را از دست داد تا در ادامه برای کسب عنوان نایب قهرمانی با ایران رقابت کند.

پیش از این تیم ملی وزنه برداری چین با ۵۷۸ امتیاز به کار خود خاتمه داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین