آفتابنیوز : آفتاب: رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه اتوبان یادگار امام یکی از شاهراههای حادثه خیز و دارای نقاط غیر ایمن است، گفت: لیست تمامی نقاط حادثه خیز تهران را به شهرداری اعلام کرده ایم و در صورت اصلاح نشدن مقصران را به دادگاه معرفی میکنیم.
سردار حسین رحیمی در گفتگو با مهر در خصوص بروز چند حادثه مرگبار در بزرگراه یادگار امام طی چند روز گذشته اظهار داشت: در حادثه ای که موجب مرگ دو راکب موتورسیکلت و دو سرنشین خودرو در تصادف کامیون با چند خودرو در این بزرگراه شد پس از بررسیهای کارشناسان مشخص شد علت این حادثه مرگبار سرعت زیاد کامیون و نقص فنی راه است. در بررسیهای انجام شده راننده کامیون 50 درصد و شهرداری نیز به علت نقص راه 50 درصد مقصر شناخته شدند.
وی ادامه داد: دوربین ثبت سرعت پرتال در 300 متری محل حادثه مستقر بود اما متاسفانه اتوبان یادگار امام (ره) حداقل در دونقطه قبل از پل شهید ستاری و 50 متر پس از خروجی فرحزاد دارای نقص است.
استقرار 40 دوربین کنترل سرعت در بزرگراهها
به گفته رئیس پلیس راهور تهران، 40 دوربین کنترل سرعت(لیزرگان) در بزرگراههای تهران و محورهای بزرگراهی اطراف شهر مستقرند وسرعت خودروها را کنترل می کنند. ضمن اینکه 300 متر مانده به نقاط حادثه خیز بزرگراهی نیز این دوربین ها مستقر شدهاند.
ابطال گواهینامه رانندگان متخلف
رحیمی افزود: متاسفانه برخی از رانندگان خودروهای سنگین وارد معابر شهری که می شوند همچنان در حال و هوای جاده های برون شهری هستند و با سرعت های سرسام آوری رانندگی می کنند. دستور ابطال گواهینامه این افراد همزمان با ارتکاب تخلف را صادر کرده ام و این افراد حق رانندگی در شهر تهران را به این صورت ندارند.
ساعت 10 شب آغاز مسابقات سرعت در خیابان
وی با اشاره به اینکه تعداد اندکی از رانندگان سواری عادت به گاز دادن و مسابقه گذاشتن در خیابان دارند تاکید کرد: این افراد ساعت 10 شب به بعد خیابان را متعلق به خودشان می دانند و اقدام به گاز دادن در خیابان ها می کنند. گروه دیگر نیز کامیون هایی هستند که با سرعت سرسام آوری در خیابان ها و معابر بزرگراهی تهران تردد می کنند. نوک پیکان برخورد های شبانه پلیس با این دو گروه است.
رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: اگر رانندگان کامیون با سرعت 60 کیلومتر در تهران رانندگی کنند هیج مشکل و تصادفی رخ نمی دهد.
شناسایی نقاط حادثه خیز/ معرفی شهرداری به دادگاه رحیمی از شناسایی نقاط حادثه خیز پایتخت خبر داد و گفت: نقاط حادثه خیز شهر تهران شناسایی و به صورت کتبی برای اصلاح به شهرداری اعلام شده است. تذکرهای لازم نیز در این مدت داده شده و در صورت اصلاح نشدن این نواقص خاطیان به دادگاه معرفی می شوند.
اما متاسفانه در بزرگراههای درون شهری، برای خودروهای سبک و سنگین فقط یک حداکثر سرعت مجاز، به صورت یکسان و مشترک، اعلام میشود؛ که نامناسب است. و این بهانهای میشود برای عزیزان راننده سنگین که مثلا در بزرگراه همت یا نیایش با سرعت تا 110 کیلومتر بر ساعت برانند.
توصیه من، به عنوان یک متخصص، محدود کردن سرعت وسایط نقلیه سنگین در بزرگراههای درون شهری به مقدار حداکثر 60 کیلومتر بر ساعت است. همچنین به نظر میرسد اعلام حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت برای بزرگراههای درون شهری، حتی برای خودروهای سبک نیز خیلی بیشتر از ظرفیت فنی این بزرگراهها است؛ و حداکثر سرعت مجاز و ایمن برای خودروهای سبک در این معابر نیز نباید بیش از 80 کیلومتر بر ساعت باشد.
البته خوب است در نظر داشت که حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، مزیت بهینه شدن مصرف سوخت، و در نتیجه کاهش آلایندههای هوا ناشی از حرکت خودروها را نیز در پی خواهد داشت.