کد خبر: ۱۵۷۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷

توصيه‌های خطيب جمعه تهران به نمايندگان، هشدار به غرب و انتقاد از جمهوری‌آذربايجان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خطيب موقت نماز جمعه اين هفته تهران گفت:بحث انتخاب رييس مجلس نبايد مايه چالش و تنش باشد و اصلا كم‌سابقه است كه در طول اين 33 سال اين همه چالش و تنش براي انتخاب رييس مجلس كه حقش با نمايندگان است، مطرح شود.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله سيداحمد خاتمي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران با گراميداشت ايام ولادت و شهادت امامان معصوم كه پيش‌رو داريم، گفت: اميدواريم مردم خوب‌مان همان‌طور كه در عزاي فاطمه(س) سنگ تمام مي‌گذارند در مجالس همه اهل بيت(ع) سنگ تمام بگذارند.

وي همچنين با اشاره به ولادت امام باقر(ع) اظهار كرد: اسلام مديون تلاش حضرت امام و فرزند بزرگوارش امام صادق(ع) است كه از فرصت به دست آمده استفاده كردند و به تبيين اسلام ناب محمدي پرداختند.

وي همچنين سالروز سوم خرداد را گرامي‌داشت و گفت: با اين فتح انصافا كمر دشمن شكست و پس از آن دشمن بعثي به دنبال اين بود كه بگويد نمرده است.

خطيب موقت نماز جمعه اين هفته تهران همچنين با اشاره به شهادت امام هادي(ع) اظهار كرد:‌اين امام در زمان حياتش مظلوم واقع شد و اينك هم قلم‌ها و اشعار زهرآگين به خيال باطل خود فكر مي‌كنند كه با اهانت به ساحت مقدس ايشان، راهي را گشودند كه استكباريان پيش‌روي‌شان گذاشته است اما اين‌ها بايد بدانند كه عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد و در اين راستا شاهد بوديم در طول اين 33 سال هيچ سالي مجالس عزاي امام هادي(ع) به باشكوهي امسال برگزار نشده بود.

وي گفت: اين اهانت‌كنندگان اگرچه خيلي حقير و پست‌اند اما كارشان رذيلانه است. با خواندن اين شعر مردند و حالا ميزبان آن‌ها مي‌گويد ما ديگر نمي‌توانيم شما را نگه داريم و خود خواننده هم مي‌گويد كه من در هيچ كجا امنيت ندارم. اميدواريم اين موضوع عبرتي باشد و همه بدانند امامان اهل بيت(ع) جان و تمام هستي ما هستند و ما همان عشق را كه به حسين فاطمه داريم به امام هادي(ع) نيز داريم.

وي تاكيد كرد:‌كساني كه دين ندارند بدانند ورود به اين عرصه خطرناك است و كمترين آن اين است كه قبل از اين‌كه بميرند، مرده مي‌شوند.

خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين در ادامه به بحث افتتاح نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و با بيان اين‌كه «مجلس شوراي اسلامي نماد مردم‌سالاري ديني در نظام اسلامي» گفت: قانونگذار قانون را فقط اسلام ديده و همه قوانين بايد بر اساس اسلام باشد و مجريان نيز بدون استثناء يا با واسطه و يا بي‌واسطه توسط مردم انتخاب شوند.

وي گفت: فلسفه اين شكل كار اين است كه به فضل خدا قانوني تدوين شود كه طي آن تا ابد ايران روي استبداد و ديكتاتوري را نبينند. مردم در صحنه و در سرنوشت خودشان دخيل باشند.

وي در ادامه انتظارات مردم از نمايندگان مجلس نهم شوراي اسلامي را برشمرد و گفت: نمايندگان بايد به وظيفه قانوني خود واقف باشند. طرح‌ها و لوايح را دقيق مطالعه كنند و بدون مطالعه به مجلس نروند. اين‌طور نباشد كه ببينند اكثريت كدام طرف است و آن‌ها با آن اكثريت بنشيند و يا نه. اين در شان نمايندگاني كه هم‌اكنون در مدرك‌شان فوق‌ليسانس هم لحاظ شده است، نيست.

خطيب موقت نماز جمعه اين هفته تهران اظهار كرد: نمايندگان بايد ضمن عمل به وظايف قانوني‌شان، با قاطعيت اصل را بر تعامل با ساير قوا و نهادهاي نظام اسلامي بگذارند؛ چراكه ما همه در كشتي نشسته‌ايم و هر نهادي آسيب ببيند نظام آسيب خواهد ديد. ضمن اين‌كه در نتيجه اين عمل مردم هم آسيب مي‌بينند؛ بنابراين بايد اساس را بر اين بگذاريم كه با مذاكره مشكلات فيمابين را حل كنيم.

وي همچنين با بيان اين‌كه «حرف نمايندگان بايد قول صديق باشد و منطقي، مستند و مستدل حرف بزنند» ادامه داد: درست است كه قانون چنين تريبوني را در اختيار نمايندگان قرار داده اما هر مطلبي را نمي‌شود از پاي اين تريبون گفت، بخصوص وقتي كه پاي اهانت به شخص يا نهادي باشد بايد دانست كه اين كار خلاف شرع است و طبق قانون بايد آن شخص و نهادي كه مورد اهانت قرا گرفته از همان تريبون از خود دفاع كند.

وي همچنين با بيان اين‌كه «سعه صدر، وسعت نظر و تنگ‌نظري نمايندگان به موكل‌شان سرايت مي‌كند» افزود: ما اصولگرايي را آن‌طور كه مقام معظم رهبري، آيت‌الله خامنه‌اي ديده‌اند، مي‌بينيم.

خاتمي همچنين اظهار كرد: مردم از نمايندگان خود انتظار نظم دارند و وقتي به آن‌ها گفته مي‌شود در فلان ساعت در مجلس حاضر مي‌شويم، مردم انتظار ندارند كه جلسه‌ مجلس با تاخير شروع شود.

وي كلي‌نگري را يكي ديگر از ويژگي‌هايي كه يك نماينده بايد دارا باشد، دانست و گفت: نمايندگان نبايد فقط جزئي‌نگر باشند بلكه بايد مسائل كلان كشور را مورد توجه قرار دهند.

وي در ادامه داشتن وحدت و همدلي را نيز يكي ديگر از انتظارات مردم از نمايندگان مجلس خواند و اظهار كرد: نمايندگان بايد نشان دهند كه در عين وجود اختلاف سليقه، همدل هم هستند.

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: نمايندگان بايد با مديريت كلان كشور كه مقام معظم رهبري است همراه باشند و اين همراهي بايد از سوي دولت، مجلس، قوه قضاييه، شوراي نگهبان و آحاد ملت وجود داشته باشد تا اين‌كه مدير كلان كشور كه مقام معظم رهبري است بتواند اين كشتي را كه تاكنون به ساحل رسانده به ساحل‌هاي بلند برساند.

وي همچنين ضرورت زنده بودن فرهنگ استكبارستيزي در بين نمايندگان را يكي ديگر از نكات مورد توجه در اين راستا خواند و گفت: فرهنگ استكبارستيزي بايد در جان نمايندگان زنده باشد چنانچه از ويژگي‌هاي مرحوم مدرس اين بود كه در برابر قدرت‌ها محكم ايستاد. در اين راستا مجلس هشتم خوش درخشيد و ان‌شاءالله مجلس نهم نيز در اين عرصه خوش بدرخشد.

وي با اشاره به نامگذاري سال جاري از سوي مقام معظم رهبري با عنوان سال توليد ملي،‌ حمايت از كار و سرمايه ايراني، گفت: اين مساله يك ضرورت و اولويت است. ضمن اين‌كه بحث اخلاق و فرهنگ نيز ضرورت است و نمايندگان محترم مجلس بايد در عرصه‌هاي كلان جامعه نيز تاثيرگذار باشند و به تنقيح قوانين نوشته شده‌اي كه كلي است و قابل اجرا نيست بپردازند.

خطيب موقت نماز جمعه اين هفته تهران همچنين بحث رياست مجلس نهم شوراي اسلامي را حائز اهميت دانست و اظهار كرد: اين بحث نبايد مايه چالش و تنش باشد و اصلا كم سابقه است كه در طول اين 33 سال اين همه چالش و تنش براي انتخاب رييس مجلس كه حقش با نمايندگان است، مطرح شود.

وي با بيان اين‌كه «نبايد هر بهانه‌اي را سوژه اختلاف قرار داد» گفت: مجلسيان ارزشي رييسي را انتخاب مي‌كنند كه در طراز آن‌ها، نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي باشد و در اين ميان نبايد جار و جنجال رسانه‌اي وجود داشته باشد.

وي همچنين گفت: ‌بنده به عنوان كسي كه حدود 40 سال است كه در قرآن و روايات بررسي مي‌كنم، به عنوان يك طلبه تعريض به نمايندگان مجلس را كار اشتباهي مي‌دانم. در هر دوره دو سوم نمايندگان جابجا مي‌شوند و اين موضوع به اين دوره اختصاص ندارد. اين بندگان خدا چهار سال زحمت كشيده‌‌اند و ان‌شاءالله در جاهاي ديگر خدمتگزار خواهند بود.

ايران در اين ميان حرف منطقي دارد و به خاطر همين موضوع در تمام جوامع حاضر مي‌شود و حرف خود را مي‌زند
به گزارش ايسنا خاتمي در بخش ديگري از خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران با بيان اين‌كه «انرژي هسته‌يي حق مسلم همه ملت‌ها به خصوص ملت بزرگ ايران است و اين ملت رشيد و شجاع به هيچ وجه از حق خود صرف‌نظر نخواهد كرد» اظهار كرد: حرف اين دوره از مذاكرات اين بوده كه ما غني‌سازي 20 درصدي را متوقف كنيم. اين غني‌سازي همان غني‌سازي است كه سه سال پيش اروپاييان وعده دادند تا ما براي نجات يك ميليون بيمار از آن استفاده كنيم اما آن‌ها زير قول‌شان زدند ولي به هر ترتيب ايران به بركت دانشمندان و فناوران هسته‌يي خود به ويژه دانشمندان شهيدش به غني‌سازي 20 درصدي رسيد.

وي افزود: آن‌ها مدام مي‌گويند كه ايران اعتماد‌سازي كند اين در حالي است كه آن‌ها بارها مراكز هسته‌يي ما را بازرسي كرده‌اند و نتوانستند كمترين سوژه را پيدا كند. مقام معظم رهبري هم فرمودند ما به دنبال سلاح هسته‌يي نيستيم، ما چقدر اعتمادسازي كنيم؟ شما بايد اعتمادسازي كنيد و نشان دهيد كه نوكر قدرت‌هاي مستكبر نيستيد.

وي تصريح كرد: 1+5 بايد بداند ملت ايران اهل باج دادن نيست و فتح‌آفرينان خرمشهر كه خرمشهر را فتح كردند همين مردم هستند و پاي حق‌شان ايستاده‌اند.

خاتمي همچنين به انتخابات رياست‌جمهوري در مصر اشاره و اظهار كرد: اين انتخابات پديده مباركي بود و مردم شجاع مصر براي اولين بار توانستند رييس‌جمهورشان را انتخاب كنند و ما اميدواريم رييس‌جمهور منتخب مصر مردي اسلام‌گرا، ضد استكبار، ضد صهيونيسم و به معناي دقيق كلمه مردمي باشد.

وي گفت:‌ مردم مصر بدانيد كه تجربه 33 ساله انقلاب ما پيش‌روي شماست و شما بايد در صحنه باشيد كه ان‌شاءالله انقلاب‌تان بماند.

وي در ادامه موضوع الحاق بحرين و عربستان را مورد توجه قرار داد و با بيان اين‌كه «الحاق بحرين به عربستان يك خيانت بزرگ است»، گفت: ملت شجاع بحرين به حكام خائن آن هرگز اين اجازه را نمي‌دهد كه كشورشان را به تارج ببرند.

خاتمي تاكيد كرد: عزت، عظمت و سيادت شما مردم بحرين در اين است كه در سايه مقاومت بايستيد كه اين وعده خداست و پيروزي از آن شما خواهد بود.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اسلام‌ستيزي در كشور آذربايجان گفت: مدتي است از اين كشور اخبار ناگواري به گوش مي‌رسد، از دين‌ستيزي و حجاب‌ستيزي خبر مي‌رسد و خبر مي‌رسد كه جلوي سفارت ما در اين كشور كارهاي رذيلانه‌اي نجام مي‌شود. ما به عنوان يك كشور بزرگ اين كشور را نصحيت مي‌كنيم كه با اسلام در نيفتد؛ چراكه هركه با اسلام در افتد، ور افتاد.

وي گفت: با توجه به اين‌كه كشور آذربايجان دومين كشور شيعه در جهان است و بيش از 80 درصد مردم آن شيعه هستند به حكام آذربايجان مي‌گوييم كه اگر همين روند را ادامه دهيد سرنوشت بن‌علي پيش‌روي شما خواهد بود. او نيز با دين مردم طرف و در نهايت سرنگون شد، اگر مي‌خواهيد اين راه را ببينيد بسم‌الله، ولي سرنگوني خواهيد ديد.

خاتمي همچنين در خطبه اول اين هفته نماز جمعه تهران، ايمان داشتن به وعده‌هاي خداوند را از زيرمجموعه بحث انس با خدا دانست و گفت: از وعده‌هاي خدا اين است كه ما مومنين را ياري مي‌كنيم و آن‌ها را در ميدان تنها نمي‌گذاريم به شرط اين‌كه اهل تقوا، مدافع دين و ولايت حق و صبور و با استقامت در مسير الهي، همچنين اهل احسان باشند.

وي همچنين با بيان اين‌كه «يكي از برخوردهاي شايسته، عنصر گذشت است» اظهار كرد:‌بايد كدورت‌هاي شخصي كنار گذاشته شود و در اين مسير به امام‌مان كه قله گذشت هستند، اقتدا كنيم.

خطيب موقت نماز جمعه اين هفته تهران همچنين گفت:‌ در اين مسير ماه‌هاي رجب و شعبان ماه‌هاي ارتباط با خداست تا نهايت همراه با معرفت وارد ماه رمضان شويم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین