آفتابنیوز : آفتاب: نمايش" مجلس سياه بازي اميرارسلان نامدار" به كارگرداني داود فتحعليبيگي، اين روزها ميهمان تماشاخانه سنگلج است. به همين بهانه با كارگردان اثر گفتگو كردهايم كه در ادامه ميخوانيد:
فتحعلي بيگي درخصوص موضوع نمايش ميگويد: اميرارسلان، قصهاي است كه به دوره قاجار برميگردد. نقل است ناصرالدين شاه نقالي داشته به نام نقيبالممالك كه هنگام نقاليهاي او دختر ناصرالدينشاه پشت پرده نقالي مينشسته و به آن گوش ميداده و از مطالبي كه نقال ذكر مي كرده يادداشت برميداشته است. در ماجراي اميرارسلاني كه درگذشته اجرا میشد، اين شخصيت، تنها به نجات فرخلقا توجه داشت، اما در نمايشي كه ما اجرا ميكنيم، مردمانی که توسط فولادزره سنگ شدهاند، پيش از فرخلقاء نجات پیدا ميكنند و امیرارسلان، به فکر مردمان مصیبت دیده دیگر هم هست. ما در اين نمايش سعی کردهایم از او شخصيتي بسازيم كه نشان ميدهد به فكر مردم مصيبت ديده هم هست.
اين كارگردان تلفيق عناصر نمايشهاي سنتي ايراني را از ويژگيهاي اين اثر دانست و ادامه داد: كار ويژهاي كه ما در اين نمايش انجام دادهايم تركيب نقالي، پردهخواني به اضافه رجزخواني تعزيه و سياه بازي است. يعني به نوعي ميتوان گفت نمايشهاي سنتي ايراني در اين اثر حضور دارند.
وي با اشاره به اينكه تركيب بازيگران نمايش نسبت به اجراي جشنواره تئاتر فجر تغييراتي داشته و بعضي صحنهها حذف و برخي تقويت شدهاند، تصريح كرد: اصولا بازي در چنين نمايشهايي ساده نيست، يعني صرف اينكه فردي بگويد چون من تئاتر بازي ميكنم پس ميتوانم از پس اجراي اين كار هم بربيايم؛ فكر اشتباهي است.
وي ادامه داد: فردي كه قرار است در اينگونه نمايشي ايفاي نقش كند؛ بايد مطالعه زيادي در اين حوزه داشته باشد، ازهمه مهمتر اينكه خودش در آثار سنتي كار كرده و اجراي اين نوع از نمايش را بلد باشد، روي بلد بودن بسيار تاكيد دارم.
كارگردان نمايش "مجلس سياه بازي اميرارسلان نامدار" ضمن اشاره به سابقه و تجربهاش در حوزه نمايشهاي آييني و سنتي، افزود: رسيدن به تركيب فرمال اين نمايش سخت نبود، براي دست پيدا كردن به متن اصلي هم دورهاي چهار ماهه شروع به بداههپردازي كرديم و كم كم اتود زديم تا اينكه درنهايت، داستان و قصهاي منسجم به دست آمد كه بايد اجرا ميشد.
فتحعليبيگي درادامه با انتقاد ازعدم وجود مركزي براي حفظ نمايشهاي سنتي، گفت: ما حتي يك هنرستان مخصوص آموزش نمايشهاي آييني، ملي و سنتي خود در كشور نداريم. متاسفانه اين گونه نمايشي امروزه درمعرض آسيب جدي است و اگر مسئولان چاره انديشي نكنند و چند نفر محدودي هم كه مثل من در اين حوزه فعال هستند نباشند، نمايشهاي سنتي ما كه علاقهمندان زيادي هم دارد؛ ميميرد.
اين مدرس دانشگاه و پژوهشگر تئاتر در انتها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي و دانشكدهها را در اين زمينه مسئول دانست و افزود: اين نهادها، سياستگذاري فرهنگي برعهده دارند و مي توانند با داير كردن كارگاههاي آموزشي، تعدادي هنرمند به اين عرصه تحويل بدهند؛ خصوصا اينكه ما حتي يك سالن اختصاصي براي اجراي اين نمايشها دراختيار نداريم كه مخاطب بداند چنين نمايشهايي را كجا ميتواند ببيند، پس لازم است اين نهادها طرح و برنامهاي براي محل تمرين و اجراي اين نمايشها نيز داشته باشند.