کد خبر: ۱۶۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۴ - ۱۸:۳۳

والت ديسني آثار هنري مردم آفريقا را به مؤسسه‌اي در واشنگتن اعطا كرد

آفتاب‌‌نیوز :  مجموعه والت ديسني تشيمان در كل 525 قطعه شامل آثاري از سبك‌هاي اصيل هنر آفريقا از75 هنرمند از 20 كشور است.

لارنس اسمال، مدير مؤسسه اسميت سونين گفت: در جهان موزه همه به دنبال اين مجموعه‌اند ، چرا كه از ارزش بسيار زيادي برخودار است.

رييس اجرايي كمپاني والت دسني گفت: تاكنون ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه درخواست‌هاي زيادي براي نمايش اين آثار در موزه لوور پاريس داده است.

وي افزود: نگهداري اين آثار در يك انبار كار نادرستي است، در حالي كه تعدادي از قطعات اين مجموعه هنوز در انبار باقي مانده‌اند.

برينا فرير، مسوول اين موزه گفت: ديسني تاكنون با سخاوت تمام آثارش را به موزه‌هاي سراسر جهان به امانت داده است، به اين ترتيب موزه ملي هنر آفريقا نيز اين قطعات را به موزه‌ها امانت خواهد داد.

مسوولان موزه معتقدند، اين اعطا مي‌تواند شكاف موجود در مجموعه فعلي را از بين ببرد و به نمايش موضوعات مربوط به هنر آفريقا ياري رساند.

تعدادي از اشيايي كه قبلا در مؤسسه اسميت سونين نمايش داده شده است، شامل يك بوق ويژه شكار قرن پانزدهم از سيرالئون و چندين شي از جنس عاج ساخته شده براي پادشاهان نيجريه است.

برخي ديگر از اين آثار متعلق به قرن بيستم است كه از آن جمله مي‌توان به يكي از ماسك متعلق به منطقه كالا بار نيجريه اشاره كرد.

اين ماسك كه از چوب ساخته شده چهره‌زني را نشان مي‌دهد كه موهاي بلندش همچون بوق گره خورده است كه از اين ماسك در جشن‌هاي ويژه معرفي دخترها استفاده مي‌شده است.

برخي از اين آثار بسيار نادر هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین