کد خبر: ۱۶۲۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۱
نتایج قطعی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۰ اعلام نشد

۸ ماه گذشت،وعده مرکز آمار محقق نشد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در 28 آذر 90 نتایج مقدماتی سرشماری را در جمع خبرنگاران اعلام کرد، قول داد نتایج تفصیلی و قطعی هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور در خرداد 91 اعلام شود، اما خرداد که تمام شد و تیرهم به نیمه رسید، اما خبری از نتایج تفصیلی سرشماری نشد.

برخی خبرها حاکی است، بررسی نهایی نتایج سرشماری در حال انجام است و به زودی اعلام می‌شود.

نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش جدید در سال 1335در کشور انجام شد و بر اساس آن جمعیت کشور حدود 19 میلیون نفر بود که این رقم در سرشماری 85 ظرف نیم قرن با افزایش 3.6برابری به بیش از 70 میلیون و 400هزار نفر رسید.

این طرح سرشماری تا سال 1385 هر 10 سال یکبار انجام شد، اما با اصلاح قانون مرکز آمار، فاصله زمانی سرشماری عمومی از 1385 به بعد از 10 سال به پنج سال کاهش یافت.

به گفته عادل آذر رییس مرکز آمار، رقم جمعیت کشور در حال حاضر بیش از 75 میلیون و 500 هزار نفر در قالب 21میلیون و 200هزار خانوار است. مقام های دولتی می گویند که نتایج به دست آمده از سرشماری سال 1390 مبنای تصمیم گیری کلان در آینده خواهد بود.

رییس مرکز آمار ایران، داشتن اطلاعات و آمار را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه و پیشرفت دانست و گفت: بدون آمار و اطلاعات درست، نمی‌توان اقدام صحیح و دقیقی انجام داد.

* پیشینه



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ عادل آذر امروز 28 آذر 90 در جریان بازدید خبرنگاران از سایت مرکز جمع‌آوری و پردازش اطلاعات و داده‌های سرشماری نفوس مسکن 1390 کل کشور گفت: براساس نتایج اولیه سرشماری جمعیت کشور از 70 میلیون و 495 هزار و 782 نفر در سال 85 به 74 میلیون و 961 هزار و 702 نفر یعنی نزدیک 75 میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: به غیر از عدد جمعیت به خاطر تمدید مهلت خانوارهای غایب در سرشماری در نظر گرفته حداکثر یک درصد رقم جمعیت کل کشور اضافه خواهد شد، اما سایر ارقام اعلامی قطعی خواهد بود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: براساس این نتایج نسبت مردان در کشور 51 درصد و نسبت زنان 49 درصد، جمعیت شهری 71 درصد و جمعیت روستایی 29 درصد سرشماری شده است، در حالی که جمعیت شهری در سرشماری دوره قبل 68 درصد و جمعیت روستایی 32 درصد بوده است.

آذر افزود: نسبت جنسیتی به عنوان شاخص مهمی برای جمعیت شناسی این گونه است که در مقابل 100 نفر زن، 103 نفر مرد وجود دارد که البته هنگام تولد در مقابل 100 زن، 105 مرد متولد شده‌اند.

رئیس مرکز آمار ایران درباره میانگین نرخ رشد جمعیت گفت: این رقم از 1.6 درصد سرشماری سال 85 به 1.3 درصد در سال جاری کاهش یافته البته پیش‌بینی مرکز آمار 1.47 درصد بود.

آذر در مورد بعد خانوار (تعداد افرادی که در هر خانوار زندگی می‌کنند) گفت: این شاخص در سرشماری 75 رقم 4.4 نفر بود که ده سال بعد به 4 نفر کاهش یافت و در سرشماری سال جاری به 3.6 نفر رسیده که پیش‌بینی‌ها نیز همین رقم را برآورد کرده بود. یعنی بعد خانوار در کشور 4 دهم درصد کاهش یافته در حالی که در دوره‌های قبلی سرشماری ظرف ده سال این میزان از بعد خانوار کاسته شده است.

رئیس مرکز آمار ایران خبر داد: نتایج کامل و رسمی سرشماری 90 در پایان بهار 1391 منتشر خواهد شد .

وی در مورد خطای محتوایی و پوششی این سرشماری گفت: در دنیا کمتر از دو درصد خطای محتوایی و کمتر از 4 درصد خطای پوششی برای یک سرشماری را ایده‌آل می‌دانند که در جمهوری اسلامی سرشماری اخیر حداکثر یک درصد خطای محتوایی خواهد شد که رقم بسیار مطلوبی به شمار می‌رود.

آذر در مورد هزینه سرشماری گفت: بیش از 70 میلیارد تومان برای انجام هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور که از دوم تا 4 آبان سال جاری انجام شد هزینه پرداخت شده و حدود 100 هزار نفر در کشور در این امر ملی مشارکت کردند.

وی گفت: برای نخستین بار کد ملی و کد‌پستی افراد دریافت شد که این اطلاعات پایه در سایر تصمیم‌گیری‌ها نیز مؤثر خواهد بود.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حق‌الزحمه آمارگیران پرداخت شده گفت: روال پرداخت حق‌الزحمه و انعقاد قرارداد این گونه است که پول آن از خزانه کشور توسط مرکز آمار دریافت و به حساب استانداری‌ها و از آن طریق به حساب فرمانداری‌ها واریز و به آمارگیران پرداخت می‌شود که در اکثر استان‌ها این پرداخت انجام شده و در استان تهران برای 5 هزار نفر از آمارگیران پرداخت شده و 4 هزار نفر باقی‌مانده به دلیل عدم اعلام شماره حساب پرداخت نشده که تا پایان هفته جاری پرداخت خواهد شد.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا اطلاعات سرشماری برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها استفاده می‌شود گفت: نوع اطلاعات جمع‌اوری شده و روش جمع‌آوری اطلاعات به گونه‌ای است که به هیچ وجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند البته بانک اطلاعات جمع‌آوری شده جزء گنجینه‌های کشور به شمار می‌رود که در تصمیمات ملی و بین‌المللی در جمهوری اسلامی برای برنامه‌ریزان منطقه‌ای و شهری و روستایی به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: بخش مهمی از کاربران اطلاعات سرشماری شوراهای اسلامی شهری و روستایی و برنامه‌ریزان هستند همچنین اطلاعات گران قیمتی در مورد شناسنامه آبادی‌های کشور از قبیل امکانات بهداشت، درمان، آموزش، تسهیلات، آب، برق، گاز و سایر تأسیسات به دست آمده است.

رئیس مرکز آمار ایران در مورد درآمد خانوار و خط فقر گفت: البته 70 قلم اطلاعات فردی در سرشماری دریافت شده و در روستاها 80 قلم اطلاعات جمع‌اوری شده که نتایج تفصیلی آن در نشریات رسمی مرکز آمار در بهار سال آینده اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: شاخص‌هایی مانند خط فقر و ضریب جینی از طرح هزینه درآمد خانوار که متولی آن وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به دست خواهد آمد اما ضریب نفوذ اینترنت و درصد باسوادی در نتایج تفصیلی سرشماری اعلام خواهد شد.

آذر در مورد تعداد خانوارهای ایرانی گفت: براساس بعد خانوار 20 میلیون و 703 هزار و 953 خانوار در کشور وجود دارد.

وی تأکید کرد: سخنگوی سرشماری 1390 کشور رئیس مرکز آمار است و هر عددی که غیر از این منبع اعلام شود رسمیت ندارد و ارقام رسمی از طریق سامانه مرکز آمار به نشانی www.amar.org اعلام خواهد شد.



*گزارش رسمی مرکز آمار ایران

اعلام نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390

تاریخ 29 آذر 1390 14:24

نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس مسکن 1390 طی یک نشست خبری توسط دکتر عادل آذر رییس مرکز آمار ایران اعلام شد. در این نشست خبری که روز دوشنبه 28 آذر ماه در محل استخراج فرم های سرشماری در ساختمان چیذر برگزار شده بود، نمایندگان رسانه ها از نزدیک با فرایند جمع آوری ، پردازش و استخراج اطلاعات فرم‌های سرشماری آشنا شدند.

رییس مرکز آمار ایران جمعیت کشور را بر اساس نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 ، 74 میلیون و 961 هزار و 702 نفر اعلام کرد. وی نسبت مردان در جمعیت کشور را 51 درصد و زنان را 49 درصد ذکر کرد و افرود: در نسبت جنسیتی نیز به ازای هر 103 مرد، 100 زن، وجود دارد.

رییس مرکز آمار ایران گفت: براساس سرشماری سال جاری سهم جمعیت شهری از کل جمعیت کشور 71و جمعیت روستایی 29 درصد است.

وی براساس نتایج اولیه سرشماری سال جاری در کشور گفت: بعد خانوار (اندازه متوسط خانوار) 3.6 نفر است که این رقم در سال 1385، 4 نفر بوده است. وی همچنین تعداد خانوار ها را 20 میلیون و 703 هزار و 953 خانوار ذکر کرد. براساس این نتایج میزان رشد جمعیت3/1 دصد می‌باشد.

رییس مرکز آمار ایران در این جلسه همچنین ضمن تقدیر و تشکر از فعالیتهای اصحاب رسانه ها در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در طول اجرای سرشماری، اطلاع رسانی را یکی از مهمترین عوامل همکاری خانوار ها با ماموران سرشماری ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به همکاری گسترده خانوار ها با ماموران سرشماری میزان عدم همکاری مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن را5/0 در صد اعلام کرد که نسبت به کشور های دیگر از رقم بسیار پایینی برخوردار است. وی همچنین میزان خانوار های غایب را 4/3درصد اعلام نمود.

وی افزود: با راه اندازی سیستم تلفنی ارتباط خانوار ها غایب جهت شمارش ، میزان خانوار های غایب کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش فارس،دکتر آذر همچنین از دقت بالای فرایند استخراج اطلاعات در مقایسه با سرشماری قبلی خبر داد. شایان ذکر است نتایج قطعی و کامل سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 ، در بهار سال 1391 منتشر خواهدشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین