آفتابنیوز : آفتاب: عليرضا خامسيان- سال 86 بود كه علي اكبر ناطق نوري كه سخنران ثابت شبهاي قدر حرم امام بود به يكباره سنت هر ساله خود كه شرح و تفسير نهج البلاغه بود كنار گذاشت و نسبت به رواج خرافات در زمينه مهدويت هشدار جدي داد او گفت در يك شهرستان برخي دكاني براي خود درست كردند و حسينه و مسجدي ساختند و نام آن را جمكران دوم گذاشتند.
صحبتهاي شيخ بازتاب وسيعي در رسانه ها داشت روزنامه جمهوري اسلامي سمت و سوي سخنان ناطق را متوجه مسجدي در شهر بابل به نام مسجد محدثين كرد مسجدي كه گفته مي شود بر اساس دستور امام زمان ساخته شده است اما طبق گفته عسگر نصيرايي امام جماعت اين مسجد تا سال 84 اين مكان آنچنان براي مردم شناخته شده نبود ولي به يكباره بعد از سخنان ناطق توجه ها به مسجد محدثين جلب شد اما در اين بين برخي روحانيون و علماي مازندران انتساب اين مسجد به امام زمان را رد مي كنند كه نمونه آن نماينده ولي فقيه در استان است طبق گفته نصيرايي، حجت الاسلام طبرسي(نماينده ولي فقيه در استان) تا سال گذشته پايش را داخل مسجد محدثين نگذاشته بود.اما محدثين اين روزها در بين مردم كوچه و بازار به عنوان جمكران دوم شناخته مي شود امري كه البته امام جماعت مسجد مي گويد نمي خواهد جمكران دوم باشد.
*در كتابچه اي با عنوان خانه خورشيد كه شما آن را نوشتيد اصرار زيادي شده كه مسجد محدثين در سطح كشور شناخته شود، دليلش چيست؟
هر مسجد بايد جاذبه هايي داشته باشد و جاذبه هايي را خلق كند.مخصوصا مسجدي به مانند محدثين كه مسجد منحصر به فردي است هم شهداي گمنام در آن دفن است هم علماي بزرگي در آن مدفون هستند. قدمت 300 ساله اي هم دارد همچنين هم در مجاورت محله يهودي نشين ها و بهايي محله بوده است. اين مسجد كه مورد نظر مردم مازندران است به خاطر كتيبه اي كه است كه در محراب آن وجود دارد و مردم آن را منتسب به امام زمان مي دانند.
*فقط مردم آن را منتسب به امام زمان مي دانند؟
مردم به خاطر وجود اين كتيبه معتقدند امام عصر توجه ويژه اي به اين مسجد دارد.
*صرفا به خاطر وجود اين كتيبه؟
ببينيد هر مسجدي قداست خاص خودش را دارد اين مسجد با قداستي كه از گذشته داشته مورد توجه مردم بوده است البته قداست اين مسجد پنهان بوده است.
*چرا پنهان بوده؟ شما كه مي گوييد 300 سال قدمت دارد فكر كنم حتي مردم بابل هم تا سالهاي گذشته به وجود چنين مسجدي در شهرشان توجه نداشتند..
بله،در ست مي گوييد.بابل يك شهر مذهبي از گذشته بوده است و علماي زيادي در اين شهر حضور داشته و دارند.در رژيم گذشته و زماني كه هويدا بر سر كار آمد تمام حوزه هاي علميه بابل به مدارس تبديل شد و حتي اين مسجد هم فراموش شد و به عنوان مقبره شهرت پيدا كرد و حتي در نقشه هاي هوايي در رژيم گدشته اثري از وجود اين مسجد ديده نمي شد و در ميراث فرهنگي هم نام اين مسجد وجود نداشته است..يك تعمدي بوده كه نام اين مسجد حذف بشود.چون نامش محدثين است يعني راويان حديث كه به فرهنگ شيعه 12 امامي اشاره دارد.بعد از انقلاب هم انگيزه اي براي شناساندن اين مسجد وجود نداشته است البته اين مسجد در حلقه مساجد متعدد شهر قرار داشت كه هر كدام براي خود اسم و رسمي داشتند.
مسجد محدثين حتي امام جماعت نداشته است.البته بعد از انقلاب به خاطر انتساب اين مسجد به امام عص(عج)ر برخي افراد سودجو و شهرت طلب ادعاي حسني بودن و ارتباط كردند.ولي در سال 84 امام جمعه شهر وظيفه توليت مسجد را به اينجانب محول كردند و گفتند كه اين مسجد را با بضاعت خودمان احيا كنيم.ما اولين كاري كه كرديم انحرافات فكري كه در ارتباط با مهدويت بود را از بين برديم و با برخي افراد در اين زمينه برخورد و حتي آنها را از مسجد اخراج كرديم.
*از بعد از انقلاب تا سال 83 به دلايلي از جمله نبود انگيزه اين مسجد تا حدودي ناشناخته بود از سال 84 كه شما توليت اين مسجد را بر عهده گرفتيد كم كم نام اين مسجد بر سر زبان ها افتاد تا اينكه در شب قدر سال 86 اقاي ناطق نوري در حرم امام بحث انحرافات در موضوع مهدويت را مطرح كرد و گفت برخي براي خودشان جمكران دوم راه انداخته اند كه ذهن ها به سمت مسجد محدثين رفت. شما شخصا با اقاي ناطق در ارتباط با اين موضوع صحبت كرديد؟
شخصا تلاش كردم كه با ايشان صحبت كنم البته موفق نشدم ولي بواسطه برخي دوستان در نهايت با ايشان ملاقاتي داشتم و اقاي ناطق گفتند من يك صحبت كلي مطرح كردم چون خرافات در ارتباط با مهدويت و امام زمان بسيار زياده شده است به هر ترتيب بعد از سخنان اقاي ناطق اين ذهنيت در ارتباط با مسجدي كه تا چندي پيش ناشناخته بوده ولي به از مدتي نام آن بواسطه انتساب به امام عصر بر سر زبان ها افتاد به وجود آمد. اقاي ناطق يك ماه قبل از آن سخنراني در يابل سخنراني داشتند و از حال و هواي اين مسجد با خبر بودند اگر واقعا منظورشان اين مسجد بود همان زمان حضورشان در بابل ميتوانستند به امام جمعه شهر مطالبشان را بگويند ولي هيچ مطلبي در اين ارتباط نگفتند.متاسفانه در آن مقطع بعضي روزنامه ها كه تفكر خاصي داشتند سخنان اقاي ناطق را به سمت مسجد محدثين سوق دادند.
*يعني قصد و غرضي داشتند؟
نمي دانم، ولي اقاي مسيح مهاجري مدير مسئول روزنامه جمهوري اسلامي در سال 83 در دو صفحه كليت مسجد جمكران را زير سوال برد و ذهنيت هاي غلطي را نسبت به مسجد جمكران ايجاد كرد اقاي مسيح مهاجري حتي طي يك سخنراني در دانشگاه نوشيرواني بابل انتقاداتي نسبت به مسجد محدثين مطرح كرد كه در انجا برخي مومنين شهر با ايشان برخورد كردند كه حتي بحث ايشان نيمه تمام ماند. بعد از سخنراني اقاي ناطق، روزنامه جمهوري اسلامي در ستون جهت اطلاع به مسجد محدثين اشاره كرد كه عين عبارات اين خبر در روزنامه هاي محلي استان به صورت وسيع باز انتشار پيدا كرد. و همين مساله باعث شد مسجدي كه ناشناخته بود به يكباره شناخته شود. البته ما تلاش بسياري از طريق صدا و سيما كرديم كه اين مسجد شناسانده شود كه متاسفانه صدا و سيما با ما همكاري هاي لازم را به خاطر همين حرف و حديث ها انجام نداد.
*خود شما چقدر تلاش كرديد كه جلوي اينگونه خرافات گرفته شود حتي شنيده شد كه چاهي در اين مسجد وجود دارد كه مردم براي گرفتن حاجت به اين چاه مراجعه مي كردند؟
هدف اصلي ما اتفاقا همين بود كه اين دكان ها بسته شود كه الحمدالله همينطور هم شد و تا زمانيكه زنده هستيم اجازه نمي دهيم كسي از فرهنگ ناب شيعه و امام عصر سوء استفاده كند. در مورد چاهي كه اشاره كرديد در نقل سينه به سينه اي كه وجود دارد اين روايت آمده است كه امامزمان به مرحوم ملا نصيرا كه از علماي نامدار قرن دوازدهم بابل بود دستور دادند كه در اين مكان نماز جمعه برگزار كند و همچنين در خواب ديدند كه حضرت مهدي از چاه مورد اشاره وضو ساختند و به نماز ايستادند.
*شما كه از سال 84 توليت اين مسجد را بر عهده گرفتيد شخصا شاهد كراماتي از جانب مسجد بوديد؟
ببينيد،اينكه گفته شود در و ديوار حاجت ميدهد كه امر غلطي است و ما هم با آن مخالفيم.كرامات عنايت خداست.امام رضا و ائمه معصومين شفا نمي دهند شفا مال خداست ائمه واسطه هستند .خيلي ها متوسل به امام عصر مي شوند و اين مكان باعث شد بسياري از افراد به امام زمان متوسل شوند.اگر فردي حاجتي داشته و از طريق اين مكان متوسل به امام عصر شده است و حاجتش برآورده شد جزء كرامات اين مسجد شناخته مي شود.خيلي ها آمدند و گفتند فلان خواب را ديديم ولي ما به اينجور حرفها اعتنا نكرديم ولي در هر صورت اين مكان يك تقدس ويژه اي دارد و براي مومنين نظر گاهي شده است.
*با توجه به ويژگي هايي كه از اين مسجد گفتيد آيا در مازندارن علمايي هستند كه آنگونه كه شما از اين مسجد و ويژگي هاي آن مي گوييد چنين اعتقادي نداشته باشند؟
خب طبيعي است. ولي مسجد خدا را كه نمي شود انكار كرد خصوصياتش هم قابل كتمان نيست ولي آنچه كه مورد مناقشه است بحث انتساب اين مسجد به امام عصر است.در امور تاريخي دنبال سند بودن بي فايده است اگر از ديد فقهي نگاه شود هم جمكران مورد انتقاد قرار مي گيرد و هم مسجد محدثين.
*البته من شنيدم كه نماينده ولي فقيه در استان هم اعتقادي به انتساب اين مسجد به امام زمان ندارد؟
ايشان(حجت الاسلام طبرسي)با نگاه طلبه گي شان به اين موضوع نگاه مي كنند.ما بارها از ايشان دعوت كرديم كه به اين مسجد بيايند ولي قبول نكردند تا اينكه سال گذشته در دهه مهدويت دعوت ما را پذيرفتند و گفتند چون سالهاي گذشته حرف و حديت هاي سياسي بعد از سخنراني آقاي ناطق نوري در ارتباط با اين مسجد بوجود آمد صلاح نديدند به مسجد محدثين بيايند.
*چرا صحبت هاي اقاي ناطق جنبه سياسي پيدا كرد؟
خب به هر حال ايشان يك رجل سياسي هستند و صحبت هايشان تعبير سياسي پيدا مي كنند و ما هم به شدت مراقب هستيم فعاليت هاي مسجد جنبه سياسي پيدا نكند و مي خواهيم فقط مردم با دين شان آشنا شوند و اين مكان پايگاه خاص ديني باشد .
*ولي سخنرانان شما عمدتا منتسب به يك جريان خاص سياسي هستند مثل آقاي آقاتهراني،شجوني و..
ما براي دعوت از سخنرانان محبوبيت اجتماعي آنها را در نظر مي گيريم مثلا آقاي اقاتهراني بيشتر بين مردم به عنوان چهره اخلاقي محسوب مي شوند.البته اگر سخنراني بخواهد از جمعيت مسجد در راستاي اهداف سياسي خود بهه ببرد ما با اين سخنران برخورد مي كنيم.
*تا حالا سخنراني بوده كه با او برخوردي در همين ارتباط كرده باشيد؟
بله يكي دو مورد بوده است كه بعد از سخنراني به آنها تذكر داده شد.چون برخي از مردمي كه به اين مكان مي آيند حتي به اصل نظام هم اعتقادي ندارند ولي برايشان اصل دين مهم است و دوست ندارند اين مسجد درگير مباحث سياسي بشودو ما هم تلاش كرديم مسائل شور و احساس در اين مسجد در فرع قرار بگيرد.مي خواهيم محدثين پايگاه اعتقادي باشد نه مكاني براي هيجانات سياسي كه متاسفانه برخي مساجد ما را در برگرفته است.ما مي خواهيم نظر حضرت(امام زمان) را جلب كنيم و مسجد به اصل خودش برگردد.
*بعضي از منازل اطراف مسجد هم گويا خريداري شده است پول خريداري اين منازل از چه طريقي فراهم كرديد؟
ما معمولا از راه خيرين استفاده مي كنيم البته 2 منزل بيشتر خريداري نشده است كه مردم آن را خريداري كردند و در اختيار ما قرار دادند متاسفانه دولت هم كمكي در اين جهت به ما نكرد.
*از دولت اسم برديد، از دولت فعلي به عنوان دولت امام زماني نام مي برند دولت امام زماني به مسجد امام زمان كمكي كرده است؟
نه به هيچ وجه. حتي در سفرهاي استاني دولت هم حتي يك بازرس از جانب دولت براي حضور در اين مسجد نيامد.در استان مازندران هيچ مسجدي به اندازه مسجد محدثين فعاليت ندارد.تمام هزينه هاي آن هم مردم و خيرين مي دهند.از دولت مدعي امام زماني انتظار اين بود حداقل بازرساني را به اين مسجد مي فرستاد تا درباره مسجد تحقيق كنند.
*طي ساليان اخير مباحثي درخصوص فلسفه مهدويت مطرح شده است سي دي هايي هم در ارتباط با ظهور امام زمان و انتساب برخي ياران ايشان به برخي دولتمردان فعلي طرح شد شما كه مي گوييد تلاشتان در راه مبارزه با اينگونه مباحث بوده تا چه حد فعاليت تان را موفقيت آميزمي دانيد ؟
ببينيد، هر كسي مي تواند ادعاي ارتباط با امام غايب را داشته باشدو چون قضيه بسيار حساس است بايد در فرهنگ مهدويت خوب كار شود ولي متاسفانه به خاطر فراز و نشيب هايي كه در كشور بوجود آمده اين مباحث به انحراف كشيده شده است بگونه اي كه طي ساليان اخير حوزه علميه قم احساس خطر كرده است و كارشناساني در حد دكترا در تمام كشور فرستادند تا پاسخگوي سوالات مردم درباره مهدويت باشند.ما هم سعي كرديم در توان خودمان از اين پايگاه براي ترويج فرهنگ اصلي مهدويت استفاده كنيم.
*البته فكر كنم شما آنچنان بي تمايل براي شناخته شدن اين مسجد به عنوان جمكران دوم نباشيد؟
پاي مردم به مسجد باز شود و يك بار فرهنگي از آن بگيرند آرزوي ماست.اين انتساب بهانه خوبي براي آوردن مردم به مسجد است.جمكران به دليل قرار داشتن در شهر قم و حضور بارگاه حضرت معصومه جمعيت خاص خودش را دارد.ما اصلا نمي خواهيم اين مسجد را به عنوان جمكران دوم و حتي شعبه اي از آن شناخته شود.البته خيلي ها آمدند و اين انگ را به ما زدند كه مي خواهيم جمكران دوم شناخته شويم ولي گفتيم كه هدفمان به هيچ وجه اينگونه نيست.فقط مي خواهيم احياگر مسجد خدا باشيم همين و بس.البته علاقه مند هستيم كه مسجد محدثين از نظر وسعت به اندازه جمكران شود.ما چشم و هم چشمي با مسجد جمكران نداريم.يكي از آسيب هاي جدي به فرهنگ شيعه اين است كه مساجد ، تكايا و حسينه ها بخواهند در عرض يكديگر فعاليت كنند.ما نه به دنبال سود مالي هستيم و نه به دنبال شهرت.