کد خبر: ۱۶۳۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰

اعزام زیردریایی بدون سرنشین آمریکا: باز کردن تنگه هرمز 10 روز طول می‌کشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت انتخاب به نقل از لس انجلس تایمز نوشت: نیروی دریایی آمریکا در حال ارسال زیر دریایی های بدون سرنشین و کوچک به خلیج فارس به منظور کشف و خنثی سازی مین است. 

به گفته ی مقامات آمریکایی، ارسال این زیردریایی های بدون سرنشین جزئی از برنامه های امریکا در جهت جلوگیری از مسدود کردن تنگه هرمز توسط ایران است.

این زیردریایی های بدون سرنشین 88 پوند وزن و 5 فوت طول دارد. این زیردریایی ها که "سی فاکس " نام دارد، از دور هدایت می شود و مجهز به دوربین و سونار است. "سی فاکس" همچنین پس از کشف مین، خود را به مانند آن نابود می کند.

به گقته مقامات آمریکایی، نیروی دریایی ایالات متحده پس از درخواست فوری دریادار جیمز ماتیس فرمانده نیروهای امریکا در خاورمیانه 12 "سی فاکس" برای کشف میان به خلیج فارس خرید.

اولین محموعه از زیردریایی های بدون سرنشین در هفته های اخیر و در حالی که اخرین دور از مذاکرت با ایران با شکست مواجه شد به خلیج فارس رسید.

مقامات امریکایی می گویند، باز کردن تنگه هرمز نوسط نیروی دریایی و متحدانش 10 روز می تواند طول بکشد.

کارشناسان می گویند که حتی اختلال موقت در حرکت نفتکش ها در تنگه هرمز می تواند باعث افزایش قیمت نفت و اشفتگی اقتصاد جهانی شود.

در کنار این زیردریایی های بدون سرنشین، پنتاگون اخیر چندین مین روب به خلیج فارس فرستاد. برنامه ریزان پنتاگون تهدید ایران برای انسداد تنگه هرمز را جدی گرفته اند.


اوباما: اول ایران؛ رامنی: اول ونزوئلا 

در این حال تابناک گزارش داد؛ با فرا رسیدن ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و با اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی، دو کاندیدای رقیب جمهوری‌خواه و دمکرات، به چالش کشیدن یکدیگر در موضوعات گوناگون را آغاز کرده‌اند. این بار، سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران و ونزوئلا، موضوع جدال اوباما و رامنی است.

پس از انجام مصاحبه‌ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که درباره امنیت ملی آمریکا و نقش ونزوئلا سخنانی را مطرح کرده بود، میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواهان، انتقادات شدیداللحنی را متوجه وی کرده که به نوبه خود، با پاسخ اوباما روبه‌رو شده است.

بنا بر این گزارش، اوباما روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با یک شبکه تلویزیونی در «میامی» گفته بود: به تازگی «هوگو چاوز»، رئیس‌جمهور ونزوئلا، تأثیر اندکی بر ایالات متحده داشته؛ اما، به ویژه آنجا که بحث نفوذ ایران پیش می‌آید، توجه ویژه آمریکا به ونزوئلا باید ادامه پیدا کند.

اوباما در این باره گفته است: «ما همیشه نگران این هستیم که ایران در سراسر دنیا مشغول انجام اقدامات بی‌ثبات کننده است؛ اما در مجموع، دریافت من این است که آنچه چاوز در چند سال گذشته انجام داده، از لحاظ امنیت ملی تأثیر جدی بر ما نداشته است».

البته این سخنان اوباما با واکنش رامنی و شماری دیگر از منتقدان اوباما روبه‌رو شده است، به گونه‌ای که رامنی، اظهارات اوباما را «گیج کننده و شوک‌آور» خوانده است. از سوی دیگر، کمپین انتخاباتی اوباما نیز در پاسخ به رامنی، وی را صرفاً بازیچه دست چاوز خوانده است.

این گزارش همچنین آورده است، میت رامنی، اوباما را ناآگاه به مسائل روز دانسته و گفته است: این اظهارات اوباما، حاکی از «فهم بسیار ساده‌لوحانه وی از چالش‌ها و فرصت‌هایی است که آمریکا در نیمکره غربی با آنها روبه‌روست».

در پاسخ به وی، «بن لابوت»، سخنگوی کمپین انتخاباتی اوباما گفت: «این آزاردهنده است که میت رامنی می‌کوشد با بزرگنمایی و اشتباه نشان دادن عملکرد رئیس‌جمهور، امتیازات سیاسی کم بها به دست آورد؛ در حالی که از تدوین یک راهبرد سیاست خارجی منسجم ناتوان است».

این انتقادات متقابل کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یکدیگر را، باید جزیی از اختلاف‌نظرهای گسترده‌تر آنان در مسائل مهم جهانی در نظر گرفت.

در این راستا، دیدگاه‌های هر یک از آن‌ها، دربردارنده نکات مهمی است؛ از یک سو، دیدگاه رامنی، بیانگر رویکرد کلی سیاست خارجی جمهوری خواهان آمریکاست که همه مسائل مربوط به روابط خارجی را از چشم‌انداز امنیتی تعریف کرده و خود گستره امنیت ملی را نیز برای آمریکا به شدت وسیع تعریف می‌کنند.

از این نگاه، صرف قرارگیری یک دولت مخالف با سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ای از نظر جغرافیایی نزدیک به این کشور، تهدیدی بالقوه را متوجه امنیت ملی ایالات متحده می‌کند که لازم است با کارهای مقتضی، جلوی بالفعل شدن آن گرفته شود.

اما از سوی دیگر، سخنان اوباما بیانگر نکته بسیار مهمی است. وی به مانند همیشه، در هنگام بحث از یک موضوع در حوزه سیاست خارجی، تمرکز خود را بر مسأله ایران معطوف کرده است. به عبارت دیگر، فارغ از اینکه موضوع مورد بحث دور باشد یا نزدیک، فوری باشد یا غیراضطراری، اوباما تنها در آن به دنبال یافتن نقش ایران است.

همچنین نگاهی به عرصه گسترده‌تر سیاست خارجی اوباما در چهار سال گذشته نیز اثبات کننده این مدعاست. در دوره ریاست جمهوری اوباما، اولویت همه تلاش‌های خارجی اوباما بر موضوع ایران متمرکز شده و آمریکا تلاش کرده با شکل دهی به یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران، بیشترین فشار را متوجه ایران کند. به این ترتیب، عجیب نیست که از نظر اوباما، نه ونزوئلا و نه شاید هیچ کشور دیگری به اندازه ایران بر امنیت ملی آمریکا تأثیر نداشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
0
0
اگه قرار درگیری آمریکاییها با جمهوری إسلامی تا این حد باشه واونا بخوان اینطور وقیحانه خودرا آمادهء درگیری با جمهوری اسلامی کنند باید به این متجاوزین ..بدونن : زیردریاییهاشون بدون سرنشین هستن ! اما ناوهای جورواجور ناوشکن وهواپیمابر و.... که تشریف حضور دارند!!! اونم با صدها هواپیما وهزاران نیروی نظامی وما هم که کوسه های یادگار شهید تهرانی مقدم ( موشکهای خلیج فارس و... ) رو داریم!! این ... باید بدونن درچنین صورتی خلیج فارس این دفعه جای جنازه های هواپیمای مسافربری ! با جنازه های دریاداران امریکا عوض خواهد شد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
0
ما 8 سال با چند تا کشور جنگیدیم و ذره ای باج ندادیم.ملت ما مثل کشورهای عربی نیستند که جلوی پای امریکائیها فرش قرمز پهن کنند.ما هرچقدر تو خودمون اختلاف داشته باشیم در مقابل اجنوی ها متحد و یکدل هستیم .فقط اقایون مسئولین باید قدر این ملت رو بدونند.شان مردم ایران بالاتر از این که تو این گرما و زیر افتاب داغ برای دو تا دونه مرغ صف چند صد متری بایستند.قدر این ملت رو بدونید .فقط همین .................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
0
0
راه انذازی وقابل استفاده کردن چاهها و تأسیسات نفتی عربستان و کویت و امارات وقطر و.... چند سال طول میکشد؟ امریکاییها تا به حال به این موضوع فکر کرده اند که گزینه های دیگری غیر از بستن تنگهء هرمز هم میتواند روی میز ایران باشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
0
0
حمله به یک کشور هشتاد میلیونی آن هم مثل ایران بیشتر به شعار می مونه تا واقعیت. اما نباید از این غافل شد که این نوع رویکرد دشمنان بر کشور هزینه های هنگفتی را تحمیل می کنه. حداقل این هزینه های تغییر اولویت های ما است. باید با همدلی و تکیه بر دو عنصر اسلامیت و جمهوریت نظام و وحدت حقیقی و نه شعاری به تقویت ملی اندیشید وجود اختلاف داخلیی قطعاً سبب ضربات مهلکی بر ما خواهد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین