کد خبر: ۱۶۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷

6 گام برای کاهش استرس شغلی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: امروزه کارفرمایان انتظار بیشترین کار با کمترین دستمزد را دارند و همین موضوع منبع مهمی از استرس در محل کار را تشکیل می دهد. دیگر منابع استرس شامل نگرانی در مورد انجام کارها به شکل مطلوب در زمان معین، فشار برای ارتباط مداوم با همکاران یا عدم توافق با رئیس می شود.

در حقیقت، برخی از شغل ها می توانند چنان تاثیری بر سلامت روان شما داشته باشند که به نظر می رسد افراد بیکار از سلامت بیشتری برخوردارند. بر اساس پژوهش های اخیر افراد در یک شغل بد (نداشتن امنیت شغلی، مواجه بودن با تقاضاهای سنگین، کنترل کم بر فشار کاری و دستمزد ناعادلانه) سلامت روانی برابر یا بدتر از افراد بیکار دارند . با وجود اینکه ممکن است شما احساس استرس و درماندگی داشته باشید ، راه هایی هست که به شما کمک می کند خودتان را قدرتمند تر کنید و موقعیت شغلی خود را بهبود بخشید.
در ادامه 6 راهکار به شما پیشنهاد می دهیم:

1) از خودتان مراقبت کنید:
مشکلی که در مورد استرس شغلی وجود دارد این است که می تواند افراد را از لحاظ جسمانی و روانشناختی دچار بیماری کند . بنابر این یک راه موثر برای کاهش استرس تلاش برای کاهش این تنش است. شما در ابتدا می توانید برای رفع علائم خود از یک پزشک یا روانشناس کمک بخواهید. هم چنین می توانید در فعالیت های آرام بخشی مثل یوگا یا هر چیزی که برایتان لذت بخش است مثل ملاقات با دوستان، مطالعه، تماشای تلویزیون یا باغبانی شرکت کنید . البته فعالیت های ورزشی هم نقش موثری در سلامت و حفاظت از شما خواهد داشت. بودن در یک وضعیت جسمانی خوب شما را در برابر اثرات استرس ایمن تر خواهد کرد.

2) نظام فکری خود را تغییر دهید:
در واقع ، اتفاقات نیستند که ما را دچار اضطراب می کنند بلکه چگونگی برداشت ما از رویدادهاست که اهمیت دارد. او به یک سری عوامل مثبت و منفی در واکنش به رویدادهای منفی اشاره می کند. موارد منفی بیرونی مثل انتقاد رئیس و موارد درونی مثل انتظار زیاد از خود و موارد مثبت بر عکس آن است . هدف تلاش برای به حداقل رساندن عوامل درونی اضطراب، مدیریت عوامل بیرونی اضطراب و افزایش عوامل مثبت درونی است. او 5 گام را برای رسیدن به این هدف ارائه می دهد:

- لحظه ای درنگ کنید و یک نفس عمیق بکشید:
فعالیتی که ما آن را به اندازه کافی انجام نمی دهیم . تنفس عمیق نه تنها شما را آرام می کند بلکه شما را از گفتن حرف های نامناسب در زمان عصبانیت حفظ می کند.

- واکنش های ناخودآگاه خود را بشناسید:
این واکنش ها در زمان پاسخ جنگ وگریز اهمیت ویژه ای دارند. در زمان وقوع اتفاقات منفی برخی از افراد به طور ذهنی از موقعیت دوری می کنند. در حالیکه دیگران واکنش های دفاعی خود را ادامه می دهند. دیگر واکنش تکانشی نگرانی است. از آنجاییکه این واکنش ها خود به خودی هستند اغلب شناسایی و متوقف کردن آنها دشوار است . برای شناسایی این واکنش ها می توانید از دوستان، خانواده یا همکار خود کمک بگیرید. شما می توانید برای آنها توضیح دهید که حالت های رفتاری نشان دهنده اضطراب مثل تکان دادن پا و زدن خودکار روی میز را به شما گوشزد کنند.

- احساسات منفی خود را بشناسید و آنها را مدیریت کنید:
یک دقیقه تامل کنید و ببینید که چه احساسی دارید. این کار به شما کمک خواهد کرد که تشخیص دهید این احساسات در کدام قسمت بدنتان بیشتر است. بنابراین بهتر خواهید آنها را مدیریت کنید.

- انتخاب های بهتری پیدا کنید:
از قانون 3 سوال استفاده کنید . این سه سوال را از خود بپرسید:
در گذشته چه چیزی موثر بوده است؟
من چه چیزی را ترجیح می دهم؟
هدف من چیست؟

- یک فعالیت مثیت انجام دهید:
این فعالیت می تواند استفاده از یک شوخی در موقعیت استرس آور باشد. از خود بپرسید که چگونه می توانم به شکل متفاوت به این موقعیت نگاه کنم؟ اگر در مورد یک پروژه نگران هستید لیستی از مراحل آن تهیه و آن را به بخش های کوچکتر قابل مدیریت تقسیم کنید.

3) نگرانی های خود را حل کنید:
منابع استرس خود را پیدا کنید و ببینید که چگونه می توانید آنها را حل کنید. مثلا اگر در خصوص یک پروژه استرس داری فکر کنید چه کسی می تواند در فراهم کردن مقدمات به شما کمک کند؟ اگر با یکی از همکاران خود دچار اختلاف شده اید، بیندیشید که برای حل این مشکل چه کاری می توانید انجام بدهید؟ به طور کل، کلید، داشتن یک رویکرد حل مسئله و تلاش برای حفظ قدرت در جریان اتفاقات است.

4) سپاسگزاری را تمرین کنید:
فکر کنید که در هر روز چه چیزهایی در محل کار شما خوشایند و مستحق تشکر هستند . حتی به تشکر از آبدارچی برای یک لیوان چای هم بیندیشید. هر زمان که رویدادی خوشایند در محل کار برایتان اتفاق می افتد، آن را یادداشت کنید. در پایان روز شگفت زده خواهید شد که چقدر اتفاقات خوب برایتان رخ داده است. نوشتن رویدادهای مثبت از این جهت مفید است که ما به طور معمول گرایش داریم که رویدادهای منفی را 10 برابر بیشتر از رویدادهای مثبت به یاد بیاوریم.شما حتی می توانید در این کار همکارانتان را نیز سهیم کنید و اینگونه عشق را گسترش دهید. هر چیز را برای همکاران خود زیبا و خوشایند سازید.

5) خود را از سردرگمی و شلوغی رها کنید:
افرادی که در محل کار شما هستند می توانند تاثیر مهمی در سطح رضایت شما داشته باشند. بسیاری از مکان های شغلی دارای جوی هستند که همکاران به طور مستمر به همدیگر استرس وارد می کنند و به وفور از یکدیگر شکایت دارند. شما می توانید انتخاب کنید که بیشتر با افراد حمایت گر، آرام و شاد در ارتباط باشید.

بسیاری از همکاران در کارهای سنگین از یکدیگر حمایت کنند. اما حمایت اجتماعی همیشه خوشایند نیست. گاهی اوقات دیگران در شرایطی به ما کمک می کنند که ما خواهان آن نیستیم یا در اثر کمک آنها احساس حقارت می کنیم . بنابر این حمایت اجتماعی باید به صورت آزادانه صورت پذیرد.

6) با بخش های جالب شغلتان ارتباط دوباره برقرار کنید:
از خود بپرسید چه چیز در شغل من جذاب است؟ چگونه می توانم به دیگران کمک کنم؟ با توانمندی های خود ارتباط برقرار کنید و بیابید چه کاری است که شما می توانید بهتر از دیگران انجام دهید؟

بسیاری از افراد زمانی خیلی خوشحال می شوند که در شغلشان به عنوان یک فرد مهم شناخته شوند و شانس این را داشته باشند که بیشتر مهارت های خود را خصوصا در انجام کامل یک پروزه مثل نوشتن یک گزارش استفاده کنند.

منبع: سایت روان: جان ام گرول/ مترجم: فاطمه پوران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
0
0
سپاس از شما
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین