کد خبر: ۱۶۴۶۰۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲

تصاویری بسیار زیبا از بهترین عکس ‌های پرندگان در رقابت نشنال ‌جئوگرافیک ۲۰۱۲

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جایزه اول، «تنگه حیات» از کریستوبال سرانو: یک غاز دریایی به گویی از ماهیان در باجا (کالیفرنیای مکزیک) حمله می‌کند. این عکس برنده جایزه اول اولین دوره مسابقه جهانی عکاسی پرندگان مجله نشنال ژئوگرافیک شده و به گفته جوزف دل‌هایو از داوران این مسابقه و سخنگوی هیات داوران: «یکی از شگفت انگیزترین عکس‌ها در زمینه یکی کردن هنر و اطلاعات است.
 
این عجیب است که در یک مسابقه عکاسی پرندگان، عکس برنده تصویری است که در آن، خود پرنده تنها 2 یا شاید 3 درصد عکس را به خود اختصاص داده است، ولی ... این عکس همان قدر هنری است که هر عکسی می‌تواند باشد». دل‌هایو همچنین یکی از ویراستاران مجموعه چند جلدی دایرة المعارف پرندگان جهان است که حامی مالی این مسابقه است. عکاسان سرتاسر جهان عکس‌های 3000 گونه پرنده را برای مسابقه ثبت نام کردند، که به پررنگ‌تر کردن تنوع مخلوقات زمین کمک می‌کند.

جایزه دوم، «سطح» از مایک مورای: دهان و سر یک پرنده شیرجه زن معمولی سطح آب را در ویسکانسین می‌شکافد. به گفته دل‌هایو، در عکس مایک مورای «شما می‌توانید ببینید که آب چگونه این حالت را شکل می‌دهد؛ شما می‌توانید چنین پرنده زیبایی را از یک زاویه متفاوت ببینید». پرندگان شیرجه زن می‌توانند تا عمق 60 متری آب برای شکار قربانی خود فرو بروند.

جایزه سوم، «نمایش شاتل مرغ مگس‌خوار کالیوپ» از والتر نوسباومر: در این عکس که توسط والتر نوسباومر گرفته شده است؛ یک مرغ مگس‌خوار کالیوپ (سمت چپ) در حال اجرای یک رقص «نمایش شاتل» برای هم نوع ماده خود در بریتیش کلمبیای کانادا است.
 
دل‌هایو می‌گوید: «من هزاران عکس از مرغ‌های مگس‌خوار دیده‌ام، ولی این یکی از بهترین آنها است. هنگامی که پیرایه‌ها و آرایش این مرغان را با این جزئیات می‌بینید، می‌فهمید که چه چیزی این را به یک عکس بزرگ تبدیل کرده است». کالیوپ (که نام علمی آن Stellula calliope، به معنی ستاره کوچک است) کوچک‌ترین پرنده امریکای شمالی است، که طول آن از سر تا دم به زحمت به 5 سانتی‌متر می‌رسد. این پرنده شیره گل‌ها و حشرات کوچک را می‌خورد.

بهترین عکس دیجیسکوپ، «در آشیانه» از پیت موریس: عکاسی دیجیسکوپ (هنر اتصال دوربین دیجیتال به یک تلسکوپ برای عکاسی از اشیای بسیار دور) به پیت موریس عکاس بریتانیایی امکان داد که نگاهی کم سابقه به پرنده Helmet Vanga در ماداگاسکار بیندازد. این تصویر، که برنده جایزه «بهترین عکس دیجیسکوپ» شد، به گفته دل‌هایو «چشم اندازی را نشان می‌دهد که در ماداگاسکار خیلی به آن نیاز دارند. یافتن این پرنده در آشیانه‌اش با چنین جزئیاتی، شگفت انگیز است». پرنده Helmet vanga که می‌تواند تا 30 سانتی‌متر رشد کند، بیشتر به خاطر نوک کج آبی رنگ خود معروف است.

بهترین عکس گونه‌های در خطر، «در هوا» از دابی شاپیرو: این پرنده دم قاشقی که زیستگاه عمده‌اش یک منطقه کوچک در پرو است، توسط سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست، جزو پرندگان در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده است. دل‌هایو می‌گوید: «شاید ده سال پیش، اصلا تصویری از این گونه‌ها وجود نداشت، از همین رو دیدن یک تصویر کامل از یکی از آنها خیلی هیجان انگیز بود».

بهترین عکس از دید تماشاگران، «با هم» از کیت دی: مردم نظر خود را اعلام کرده‌اند. در بخشی که رای دهندگان (و نه داوران) تصمیم می‌گرفتند که تاج بر سر چه کسی گذاشته شود، قرک‌های کوچک این عکس برنده جایزه شدند. این پرندگان بومی جنوب صحرای افریقا، احتمالا کوچک‌ترین گونه در نوع خود باشند.دل‌هایو می‌گوید: «این عکس به روشنی ذائقه جامعه را نشان می‌دهد؛ آنها پرندگانی را دوست دارند که عشق را نشان می‌دهند و نزدیک به هم هستند. این یک برنده آشکار بود».

دیپلم افتخار، «در درون مه» از جیمی روخو: در تصویری که توسط جیمی روخو عکاس مکزیکی گرفته شده، یک پنگوئن جنتو در جنوبگان، در حال سر دادن ندای مشهور ترومپت مانند خود است. دل‌هایو می‌گوید: «این یکی از فریبنده‌ترین عکس‌های منظره در این مجموعه است. این دو پرنده در اینجا مانند مرکز یک سیاره دیگر ظاهر می‌شوند. کل این وضعیت چشم‌نواز است». به رغم این که جنتو‌ها سریع‌ترین پنگوئن‌ها در داخل آب هستند، بر روی خشکی که از مهاجمان آبی خبری نیست، خطر کمتری آنها را تهدید می‌کند.

دیپلم افتخار، «لحظه» از فیلیپ پری: در عکسی از فیلیپ پری در تانزانیا، یک کرکس به یک شغال طلایی حمله می‌کند. به رغم اینکه کرکس

در درجه نخست یک پرنده مردارخوار است، هنگامی که ضعفی را در قربانی خود احساس کند، به جانوران زنده هم حمله می‌کند. به گفته دل‌هایو: «اگر این عکس تنها نیم ثانیه زودتر یا دیرتر گرفته شده بود، نمی‌توانست تا این اندازه تاثیرگذار باشد. این گونه عکس‌هایی است که ما می‌خواهیم ... یکی که حرکت را نشان می‌دهد، که رفتار را نشان می‌دهد.»

دیپلم افتخار، «برف بهاری» از کیت ویلیامز: چلچله‌های درختی در جریان مهاجرت جنوبی خود در حین یک برف بهاری در منطقه یوکان کانادا گرد هم آمده‌اند. «نشان دادن آنها در کنار هم و در حالی که از همدیگر محافظت می‌کنند، زیبا است». 

دیپلم افتخار، «عبور» از هاری تاوتی: در عکسی از هاری تاوتی، عکاس فنلاندی، یک دسته از مرغابی‌های استلر (که کمی شبیه به اردک‌های اسباب بازی‌ حوض شخصی مادر طبیعت به نظر می‌رسند) در حال عبور از یک آبراه در نروژ هستند. «این که آنها در کنار هم؛ و در این نور؛ شنا می‌کنند، ترکیب بسیار زیبایی را خلق کرده است. تمام اعضای هیات داوران اعتقاد داشتند که کار بسیار زیبایی است».

دیپلم افتخار، «توده کیلیو» از آنترو تاپ: یک فیل افریقایی در کنیا که توسط انبوهی از چیزهایی محاصره شده که در ابتدا به نظر می‌رسد که ملخ باشند، از میان یک توده متراکم کیلیو نوک قرمز عبور می‌کند. این پرندگان برخی از بزرگ‌ترین توده های جانوری را می‌سازند، میلیون‌ها پرنده در کنار هم. دیدن این که بزرگ‌ترین جانور خشکی عملی توسط این پرندگان کوچک جابجا می‌شود، منظره ویژه‌ای بود». 

خبرآنلاین {$old_album_164602}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
0
0
خیلی زیباست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
0
0
جالب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
0
0
عالیه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
0
0
زیبا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
0
0
زیبا وجالب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
0
0
خیلیییییییییییییی قشنگه!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
0
0
خیلی جالبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
0
0
محشره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
0
0
عالییی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین