کد خبر: ۱۶۵۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
پارلمان بخش خصوصی و کاهش قیمت تمام شده

تولیدكنندگان نقشی در تعیین قیمت‌ ندارند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته تولیدکنندگان و فعالان صنعتی افزایش هزینه‌های تولید که افزایش قیمت تمام شده را به همراه داشته عمده دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار بوده و با توجه به شرایط کنونی، امکان کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت توقف افزایش قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. 

افزایش هزینه‌های تولید روز گذشته موجب شد تا مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه جمعی از اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی گرد هم آیند و در همایشی به بررسی راهكارهاي كاهش قيمت تمام شده بپردازند.

«بالا بودن هزینه‌های پنهان بنگاه‌ها، نبود سیستم مدیریتی صحیح، عدم دسترسی مشتریان به کالاهای تولید داخل، اتلاف در استفاده از منابع، خرابی تجهیزات، مصرف نادرست انرژی، نبود نیروی کارآمد و...» از جمله دلایلی است که اعضای تشکل‌های تولیدی در این همایش به آن اشاره کرده و افزایش هزینه‌های تولید را به آن نسبت دادند.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند، يكي از اركان اصلي در كاهش قيمت تمام شده كالا و خدمات، مديريت هزينه توليد است که برای رسیدن به این مهم باید ارتقاي بهره‌وري نيروي كار توسط بنگاه‌هاي توليدي در دستور کار قرار گیرد.

كاهش قیمت تمام شده حلقه مفقوده

مسعود موحدی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به بحث كاهش قیمت تمام شده را حلقه مفقوده نظام اقتصادی كشور ذكر كرد و در این همایش گفت: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه كشور باید الزامات آن نیز فراهم شده و یك سوم رشد تولید كشور از محل ارتقای بهره‌وری محقق شود.

وی ادامه داد: در سال تولید ملی به طور قطع باید موضوع بهره‌وری كه وجه مشخص آن در بنگاه‌ها، تولید محصول با قیمت كمتر است، مورد توجه ویژه قرار گیرد تا از این طریق محصولات با قیمت كمتر به بازار عرضه شود.

موحدی تاكید كرد كه كاهش قیمت تمام شده باید به عنوان مزیتی بارز در تولیدات داخل مطرح شود تا بتوان جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی پیدا كرد.

به گفته وی، بحث كاهش قیمت تمام شده به‌طور كلی در دو فضای داخل و پیرامون بنگاهی مطرح است كه باید زمینه‌های لازم برای انجام این امر در هر دو بخش فراهم شود.

موحدی فضای پیرامونی را شكل خاصی از فضای كسب‌و‌كار ذكر كرد كه باید ایجاد شود تا بنگاه‌ها در این فضا با اقدامات درون بنگاهی و مدیریت بهتر قیمت نهایی محصولات خود را كاهش دهند.

قائم‌مقام وزیر صنعت این فضا را شامل اقدامات حاكمیتی و قوای سه‌گانه و نهادهای حاكمیتی ذكر كرد و افزود: این اقدامات الزاما حاكمیتی نبوده و به موضوع‌های تشكلی مربوط می‌شود.

موحدی به اقدامات دوجانبه قابل‌انجام نیز اشاره كرد و متذكر شد: اقدامات مدیریتی در تشكل‌های حاكمیتی برای كارآمد‌سازی مدیریت پشتیبان بنگاهی و تسهیل‌سازی در فضای كاری بنگاه‌ها باید صورت گیرد.

وی همچنین به فراهم كردن زمینه‌های موثر تعامل فضای درون بنگاهی با فضای حاكمیتی نیز اشاره كرد و گفت: بستر سازی‌های قانونی این امر باید فراهم شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت به لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز اشاره كرد و گفت: رسانه‌ها و آموزش و پرورش باید همكاری بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی به عوامل اقتصادی موثر در كاهش قیمت تمام شده نیز اشاره كرد و افزود: در هم اندیشی با فعالان اقتصادی سعی شده است تا حد زیادی به این امر پرداخته شده و برنامه‌ای منسجم و هماهنگ تدوین شود.

الگوي مديريتي باید تغییر کند

مهدي فتح‌اله رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني نیز كاهش قيمت تمام شده را نيازمند تغيير الگوي مديريتي دانست.

فتح‌الله در اولين هم انديشي راهكارهاي كاهش قيمت تمام شده افزود: رقابت در شرايط بازار و اقتصاد رقابتي در شرايط كنوني ايجاب مي‌كند كه اگر بخواهيم با قيمت ثابت دوام داشته باشيم بايد هزينه و حاشيه سود را كاهش دهيم. فتح اله افزود: از دو سال قبل تاكنون در مقطعي كه با ناپايداري‌هاي اقتصاد بين‌المللي و طرح تحول اقتصادي و قانون هدفمندي يارانه‌ها مواجه بوديم مرحله حساس‌سازي براي بنگاه‌ها شكل گرفت و بنگاه‌ها به لزوم كاهش هزينه‌ها به عنوان يكي از راهكاره‌هاي كاهش قيمت تمام شده پي بردند.

وي گام بعدي را فرهنگ‌سازي دانست و عنوان كرد: فرهنگ‌سازي به نوعي تبيين، ترويج، آموزش، اطلاع‌رساني و پشتيباني علمي از كاهش قيمت تمام شده‌اي است كه بايد صورت بگيرد.

فتح‌اله با تاكيد بر تقسيم كار ملي در نهضت كاهش قيمت تمام شده افزود: اكنون در مرحله اجرا و تثبيت راهكارها هستيم تا يافته‌هاي حوزه مطالعات به اجرا نزديك و به كاهش قيمت تمام شده منجر شود و شرايط پايداري براي كسب‌و‌كار فراهم شود.

هزینه‌های پنهان بنگاه‌ها / مهم‌ترین راهکار

حسین ساسانی، دبیر كنفدراسیون صنعت نیز در همایش گفت: برای كاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی در كشور باید روی هزینه‌های پنهان بنگاه‌ها بیشتر تمركز كرد.

ساسانی ادامه داد: كارهای بسیار خوبی در حوزه درون بنگاهی انجام شده است، اما مدیریتی برای موضوعاتی كه ناشی از هزینه‌های پنهان می‌باشد صورت نگرفته كه مسوولان مربوطه باید روی این بخش بیشتر تمركز كنند.وی گفت: باید از طریق وزارت صنعت دپارتمان ایجاد شود تا مشكلات تهیه مواد اولیه برای بنگاه‌ها هزینه بر نباشد.وی در خصوص تامین مایحتاج بازار و ضرورت بازاریابی خارجی برای محصولات داخلی نیز افزود: بر اثر سوء مدیریت‌ها بسیاری از مشتریان خارجی را به راحتی از دست می‌دهیم كه این موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی می‌شود.

ساسانی گفت: در شرایط فعلی امكان دسترسی مشتریان به كالاهای تولید داخل در بازار مصرف فراهم نیست و توزیع‌كنندگان در بسیاری از مواقع حاضر به پخش كالاها با قیمتی ثابت نیستند و هر روز ممكن است هزینه‌های بیشتری را برای انجام این كار از تولیدكنندگان طلب كنند. وی گفت: باید نگاه مدیریتی به اقتصاد به صورت كلان باشد و تغییر نگرشی در این بخش ایجاد شود.ساسانی تاكید كرد: پیش از آنكه، به سراغ راهكارها برویم به این موضوع بپردازیم كه چه كارهایی باید انجام دهیم كه بتوان این راهكارها را درون بنگاه‌ها اجرایی كرد و باید علل و ریشه‌های این موضوعات بررسی شود.

اتلاف عامل اصلي افزايش قيمت تمام شده

خالقي تبار رييس مركز بهره‌وري سازمان مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني گفت: اتلاف در بخش‌هاي مختلف توليد از عوامل اصلي افزايش قيمت تمام شده در بنگاه‌ها محسوب مي‌شود.

خالقي تبار در ادامه تصريح كرد: نهضت ملي كاهش قيمت تمام شده به معني يك جنبش ملي و فراگير هم راستا با افق چشم انداز كشور است كه با پشتيباني و مشاركت همه اركان زمينه بهبود بهره‌وري در فضاي كسب‌و‌كار و ارتقاي سطح رفاه اجتماعي و عدالت اقتصادي را فراهم مي‌كند.

وي با بيان اينكه افزايش قدرت رقابت پذيري و ارتقاي حقوق مصرف كننده از ويژگي‌هاي اين نهضت است افزود: ارتقاي بهره‌وري،‌ بهبود فضاي كسب‌و‌كار و افزايش رقابت پذيري از اهداف اجراي اين نهضت به شمار مي‌رود.

خالقي تبار با بيان اينكه اين نهضت در 4 سطح ملي، بنگاهي، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و سطح فراملي و جهاني تعريف مي‌شود، افزود: در سطح ملي طي برگزاري 9 جلسه 62 برنامه عملياتي ارائه شده كه 31 برنامه اولويت دار آن براي اجرا در سال 90
و 91 به دستگاه‌هاي اجرايي پيشنهاد شده است.

رييس مركز بهره‌وري سازمان مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني گفت:‌ همچنين در سطح وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نيز برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و جشنواره ملي كاهش قيمت تمام شده، طراحي و راه‌اندازي پرتال نهضت ملي كاهش قيمت تمام شده و اجراي طرح آمارگيري و سنجش عوامل موثر در بهبود بهره‌وري در دستور كار قرار دارد.

اين مقام مسوول با بيان عوامل موثر درون بنگاهي در تحقق كاهش قيمت تمام شده اظهار كرد: اتلاف مهم‌ترين عامل افزايش قيمت تمام شده در بنگاه‌هاي توليدي محسوب مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: اين اتلاف در بخش‌هاي مختلف از جمله طراحي نامناسب، كاركنان ناكارآمد، خرابي تجهيزات، مصرف نامناسب انرژي انجام مي‌گيرد كه مديريت بنگاه براي حفظ بازار و كاهش قيمت تمام شده خود بايد ريشه اين اتلاف‌ها را شناسايي كرده و با بهره گيري از راهكارهاي مناسب آنها را از بين ببرد.

هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها نداريم

علی اكبر صابری مشاور اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این خصوص گفت: تولیدكنندگان هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارند و این امر منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

وی در ادامه اظهار كرد: كنترل قیمت‌ها باعث شده تا تولیدكننده هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها نداشته باشد كه این امر توجیه درستی نداشته و نه تنها كار مثبتی از این طریق صورت نگرفته، بلكه موجب افزایش قیمت‌ها نیز شده است.وی افزود: باید راهكار مناسبی اندیشیده شود تا با بهره گیری از آن بتوان بهره‌وری را عملیاتی و به كاهش هزینه‌ها كمك كرد.

صابری تغییر كیفی را مقدمه بهره‌وری ذكر كرد و گفت: ایجاد فرماندهی مرتبط با فعالیت‌های بهره‌وری و وحدت در این امر از نكات حائز اهمیتی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی كیفیت را از جمله مباحث حائز اهمیت در ایجاد بهره‌وری عنوان كرد و ادامه داد: نیروهای انسانی نیز نقش اساسی در این حوزه ایفا می‌كنند، بنابراین ضروری است تا از آموزش‌های لازم در این خصوص برخوردار شوند.

مشاور اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: علاوه بر آموزش، آزادی عمل را نیز در این حوزه باید مورد توجه قرار داد.

به گزارش تابناک،وی با تاكید بر نقش نیروی انسانی افزود: قوانین زیادی وجود دارند كه در مرحله اجرا با مشكل مواجه می‌شوند و دلیل آن نیز عدم آموزش نیروهای مورد نیاز است.
وی همچنین ارائه آمار و اطلاعات درست به مردم برای دستیابی به راهكارهای مناسب در این زمینه را ضروری دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
0
سلام ، مسئولین هر ترفندی ، به کار ببندند ، قشر دلالان ،
خیلی زرنگتر و تیزتر از آنها ، جوانب را بررسی می کنند و دوباره
روز از نو روزی از نو .
باید پشت صحنه این گرانی ها و کمبود ها را جستجو کنند و
مافیا و دلالان مربوطه را دستگیر و مجازات کنند و گرنه سالهاست
که مملکت همین طور هست و هیچ راهی ، تا به حال جواب
نداده است . و باید راهکارهای جدید خیلی انقلابی تر و خیلی
بهتر ، به قلمرو این مافیا ها ، نفوذ کند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین