کد خبر: ۱۶۵۴۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶

بر اساس محاسبات؛ هزينه تمام‌شده توليد مرغ كيلويي 7100 تومان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالي كه مسئولان وزارت تجارت و نمايندگان مجلس علت گراني گوشت مرغ را ناشي از وجود واسطه‌ها دانسته و اعلام مي‌كنند مشكل مرغ 7500 توماني كمبود خوراك و گراني آن نيست، محاسبات انجام شده خلاف اين موضوع را نشان مي‌دهد.

بر اساس يك محاسبه ساده قيمت مرغ در بازار بر اساس هزينه تمام شده حدود 7100 تومان مي‌شود و اين يعني حدود 500 تومان از مبلغ بازار كمتر است كه مي‌توان اين رقم را به گراني گوشت مرغ و نقش فرصت‌طلبان نسبت داد.

به گزارش ايسنا از آنجايي كه كنجاله سويا پس از كمي تعديل قيمت اكنون به كيلويي 1255 تومان رسيده اما به جاي آن ذرت به كيلويي 675 تومان افزايش يافته است به گفته مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي كشور بر اين اساس قيمت تمام شده هر كيلو مرغ زنده در مرغداري به طور ميانگين به 4900 تومان رسيده است.

با توجه به اينكه 28 درصد از وزن هر كيلوگرم مرغ زنده امياء و احشام بوده و در حين كشتار از دست مي‌رود، از هر كيلوگرم مرغ زنده 720 گرم گوشت مرغ استحصال مي‌شود كه اين وزن از دست رفته روي هر كيلو گوشت مرغ مجددا محاسبه مي‌شود به اين ترتيب 1400 تومان به قيمت اوليه مرغ زنده افزوده مي‌شود و بهاي هر كيلوگرم آن به 6300 تومان مي‌رسد.

حال با توجه به محاسبه كيلويي 120 تومان هزينه كشتار و بسته‌بندي گوشت مرغ ـ كه رييس انجمن صنفي طيور آن را عنوان و تاكيد كرده اين نرخ به هيچ وجه بيش از 120 تومان نبوده است ـ تا اين مرحله هزينه تمام شده هر كيلو گوشت مرغ 6420 تومان مي‌شود.

همچنين به گفته مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي كشور كيلويي 200 تومان هزينه خرده‌فروشي براي مغازه‌داران در نظر گرفته مي‌شود كه قيمت اين محصول تا بدين‌جا به 6620 تومان مي‌رسد.

اما با توجه به اينكه بخشي از نياز مرغ استان تهران به صورت زنده از استان‌هاي همجوار از جمله مازندران، سمنان، قم، قزوين و اراك تامين مي‌شود و روزانه از مرغداري‌هاي اين استان‌ها به كشتارگاه‌هاي تهران منتقل مي‌شوند، هزينه حمل و نقل مرغ زنده كه از مسافت‌هاي گوناگون به كشتارگاه مي‌رسد را نيز بايد لحاظ كرد.

همچنين هزينه حمل گوشت مرغ از كشتارگاه به مغازه‌هاي مختلف موجود در سطح شهر هم به عنوان هزينه حمل و نقل اضافه مي‌شود حال اگر هزينه حمل و نقل هر كيلو مرغ 200 تومان در نظر گرفته شود قيمت تمام شده هر كيلوي آن تا اينجا به 6820 تومان مي‌رسد.

در عين حال ذكر اين نكته ضروري است كه مبلغ 4900 توماني مرغ زنده به طور ميانگين بوده و اين مبلغ در استان تهران بيش از اين ميزان است.

در اين ميان سود عاملان واسطه‌اي كه مرغ زنده را از مرغداري به كشتارگاه تحويل مي‌دهند و پس از كشتار توزيع مي‌كنند هم به هزينه تمام شده هر كيلو مرغ اضافه مي‌شود كه اگر اين مبلغ را نهايتا 280 تومان در هر كيلوگرم درنظر گرفته شود، حدود 400 تومان مبلغ مازاد و حلقه‌ گم‌شده‌ باقي مي‌ماند كه به نظر نمي‌رسد مشكل گراني گوشت مرغ كيلويي 400 تومان باشد و انتظارات مسئولان و مصرف كنندگان از كاهش قيمت گوشت مرغ انتظار كاهش كيلويي 2500 توماني‌ است!

چراكه طبق وعده مهدي غضنفري ـ وزير تجارت ـ‌ گوشت مرغ در اين هفته با 2500 تومان كاهش قرار است كيلويي به كمتر از 5000 تومان تقليل يابد؛ البته اينكه چگونه و با چه سياستي قرار است هزينه تمام شده توليد كاسته شود يا اينكه يارانه پرداخت شود يا .... تاكنون اعلام نشده است.

اين درحالي است كه مديرعامل شركت پشتيباني امور دام از وفور نهاده‌هاي توليد خبرداده و تصريح كرده عامل گراني گوشت مرغ خوراك و دان مرغ نيست و علت آن را بايد در جايي ديگر جست‌جو كرد! همچنين ايرج نديمي ـ عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ـ نيز تاكيد دارد مرغ نبايد بيش از 4000 تومان باشد يا نهايتا چندصد تومان بالاتر؛ در غير اين صورت سوء استفاده و تخلف صنف، رانت، واسطه‌گري و دلالي غيرمولد وجود دارد.

در پي روند صعودي نرخ گوشت مرغ و اختلاف نظر مرغداران با شركت پشتيباني امور دام در زمينه مشكلات مربوط به واردات و كمبود خوراك مرغ و گراني آن، قرار بود هفته گذشته مشكلات توليد گوشت مرغ و قيمت اين محصول در بازار مصرف در نهاد رياست جمهوري و با حضور رييس جمهور و مرغداران و مسئولان وزات تجارات مورد بررسي قرار گيرد اما اين جلسه لغو و تصميم‌گيري در اين خصوص به هفته جاري موكول شد.

حال بايد منتظر ماند و ديد آيا مسئولان در هفته جاري بنا دارند كه به بررسي مشكلات و تصميم‌گيري در اين باره بپردازند و مصرف‌كنندگان به مرغ 5000 توماني برسند؟!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Singapore
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
0
0
تقریبأ دو برابر متوسط جهانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
0
0
ببینید با این مقاله میتونین قیمت مرغو برسونین به 10000 تومن؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
0
0
... هزینه تمام شده نه قیمت تمام شده هزینه با قیمت از زمین تا آسمون فرق میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
0
0
اگر اينطوريست كه شما مگيد چطور تا چند ماه پيش هزينه توليد كمتر از 2000 تومان بود حالا شده 7100 تومان لطف كنيد توليد نكنيد واز تركيه باقيمت خيلي كمتر از 2000 تومان وارد كنيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین