آفتابنیوز : آفتاب: رئیس کمیته فناوریهای نوین مجلس ایجاد 15 میلیون خط اینترنت پرسرعت ظرف یک سال آینده را ضروری عنوان کرد و گفت: مشکل فعلی اینترنت محدودیت در سرعت دسترسی نیست بلکه بازار اینترنت کشور مشکل دارد.
دکتر محمد سلیمانی در ارزیابی از وضعیت فعلی اینترنت کشور به لحاظ هزینه و توسعه، بازار اینترنت کشور را به وجود بلبشو تعبیر کرد و اظهار داشت: در حوزه اینترنت قیمت نسبتا بالا است و حتی از خیلی از کشورهای دیگر نیز رقم استفاده اینترنت خانوار بالاتر بوده که علت آن عدم توسعه این بخش است.
اپراتور ملی اینترنت تشکیل شود
وی در مورد دلایل عدم توسعه دراین بخش گفت: در حوزه اینترنت باید شرکتهای قدر و بزرگ وارد شوند درست مانند اپراتورهای تلفن همراه اما در کشور ما متاسفانه شرکتهای کوچک بسیاری وارد عرصه شده اند که تعدادشان زیاد است اما سرمایه اندکی دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم با تاکید براینکه اگر شرکتهای کوچک اینترنتی با یکدیگر یک تعاونی یا یک اپراتور ملی تشکیل می دادند سرمایه قابل توجهی در عرصه اینترنت به دست می آمد که می توانست صرف توسعه این بخش شود، اضافه کرد: اما این شرکتهای کوچک چون هزینه تمام شده شان نسبت به سرمایه گذاری که انجام داده بالا است امکان کاهش قیمت اینترنت را ندارند این درحالی است که طبق اعلام اپراتورهای توزیع اینترنت، تنها 20 درصد از نرخ فعلی اینترنت پول پهنای باند بین الملل است و مابقی یعنی 80 درصد قیمت اینترنت در ایران هزینه سربار است که در نهایت بردوش مصرف کننده نهایی خواهد بود.
اینترنت مشکلات ساختاری دارد
رئیس کمیته فناوریهای نوین مجلس شورای اسلامی به مهر گفت: یکی از مشکلات اینترنت مشکلات ساختاری است و باید چند اپراتور سرمایه دار و بزرگ این مساله را از نظر قیمت سر و سامان دهند.
وی با تاکید براینکه مدیریت هزینه در این فضا بسیار سخت است و رقابت خیلی شفاف نخواهد بود، ادامه داد: باید به تعداد هر خانوار ایرانی یک خط ADSL وجود داشته باشد و با فرض اینکه 15 میلیون خانوار در ایران وجود دارد باید برای هر خانوار یک خط اینترنت پرسرعت با قیمت ماهانه 10 هزار تومان راه اندازی کنیم که این امر نیازمند سرمایه گذاری کلان است که می تواند سالانه حدود 1800 میلیارد تومان برای شرکت ارائه دهنده اینترنت سودآوری داشته باشد.
فقط 2 میلیون نفر توانایی پرداخت هزینه اینترنت را دارند
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: باید توجه داشت که هر خانوار ایرانی شاید بتواند ماهانه 10 هزار تومان بابت اینترنت بپردازد اما ماهی 50 هزار تومان را نخواهد توانست.
وی این دلیل شرکتهای اینترنتی را که نرخ پهنای باند اجازه توسعه و سرمایه گذاری در این بخش را نمی دهد را رد کرد و گفت: من این را قبول ندارم؛ معلوم است که تنها با وجود 200 هزار مشترک ADSL در تهران نمی توان قیمت اینترنت را پایین آورد؛ باید تعداد کاربران افزایش یابد تا هزینه اینترنت پایین بیاید.
سلیمانی افزود: هم اکنون و با نرخ های فعلی تنها بیش از 2 میلیون خانواده در ایران توانایی پرداخت قیمت ADSL را دارند و به همین دلیل است که شرکتهای اینترنتی نیز این بستر را توسعه نمی دهند.
دید اقتصادی مدیران ضعیف است
وی مشکل بعدی عدم توسعه اینترنت را مربوط به ضعف مدیریت یا دید اقتصادی ضعیف مدیران دانست که مانع توسعه این بخش شده است و به مهر گفت: به اعتقاد من برای توسعه اینترنت باید حداکثر ظرف یک سال آینده 15 میلیون خط ADSL در کشور ایجاد کنیم، در غیراینصورت به کشوری عقب مانده تبدیل می شویم.
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که در زمان تصدی وی در مقام عالی وزارت ارتباطات محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی مصوب شد، این مصوبه را مانع توسعه اینترنت ندانست و تصریح کرد: اینکه با همان سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه به طور همزمان چند نفر را به اینترنت وصل کنیم مهم است؛ مشکل فعلی اینترنت مربوط به ضریب اشتراک سرعت است که همین سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه هم به طور واقعی در اختیار کاربران قرار نمی گیرد.
بلبشوی بازار اینترنت را حل کنیم بعد سرعت را
وی ادامه داد: اگر همین سرعت واقعی را با قیمت ماهانه کمتر از 10 هزارتومان به متقاضیان عرضه کنند از این وضعیت یک مرحله جلوتر رفته ایم و حالا در مرحله بعد باید بگوییم برای مثال 20 درصد مردم پهنای باند یک مگابیت بر ثانیه می خواهند که دنبال راهکار آن برویم.
سلیمانی اولویت نخست اینترنت را رفع بلبشو موجود دانست و گفت: اگر حداقل برای 13 میلیون خانوار، اینترنت را با سرعت واقعی 128 کیلوبیت هم وصل کنیم یک گام جلوتر رفته ایم.
وی به مهر گفت: سستی و کاهلی مجموعه ها را نباید به موضوع محدودیت سرعت دسترسی به اینترنت ختم کرد، بلکه فعلا باید مشکل بلبشو موجود در بخش اینترنت کشور را حل کرد و اینترنت شفاف با سرعت 128 کیلوبیت به مشترکان داد و بعد به فکر افزایش سرعت بیشتر از آن باشیم.
مثلا هی میگن لبنیات گرون نشده بعد میبینی که تو بسته بندی شکل قبل پنیر به قیمت قدیم میفروشن ولی با وزن نصف!
حالا اینترنت هم اینطوره با قیمت ثابت کیفیت مداوم میاد پائین ولی هی شعار میدن قیمتو نگهداشتیم
ماشین میوه گوشت مرغ و ....