کد خبر: ۱۶۸۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰

گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

دادخواست دولت کانادا عليه خاوري
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آغاز به کار رسمی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، رشد هفت برابری نقدینگی در کشور در هشت سال، بازتاب سخنان رهبری در هفته دولت، بیان جزییات جدید نامه وزرای سابق به رهبری و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی مهم‌ترین مطالب صبح امروز روزنامه‌های کشور بودند.


بازدید مهمانان نم از مراکز هسته‌ای


اجلاس جنبش کشورهای عدم تعهد از امروز و با نشست دو روزه کار‌شناسان در تهران آغاز و با نشست وزرای خارجه و در پایان، نشست سران در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌ش‌ود. اهمیت این اجلاس با حضور ۱۲۰ عضو رسمی و هفده عضو ناظر ـ که می‌توان آن را «مجمع عمومی دوم» در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل نامید ـ به اندازه‌ای است که «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل را به رغم همه فشارهای غرب، مجبور به حضور در ایران کرده است.


روزنامه‌های صبح امروز کشور به استقبال آغازین روز اجلاس نم در تهران رفته‌اند. روزنامه خراسان این اجلاس را بزرگ‌ترین رویداد دیپلماتیک تاریخ کشورمان خواند و نوشت: «تن‌ها این اجلاس در حال حاضر می‌تواند رئیس جمهور مصر را پس از سه دهه به ایران بکشاند. امیر کویت، فرستاده ویژه پادشاه عربستان، رئیس پارلمان کره شمالی، رؤسای جمهور آذربایجان، سودان، ارمنستان، افغانستان، لبنان، پاکستان، امیر قطر، نخست وزیر هند، نخست وزیر عراق، معاون وزیر خارجه بحرین و هیأت‌هایی از چین و روسیه، از جمله مقامات عالی رتبه و نمایندگانی هستند که در تهران حضور خواهند داشت. در همین حال مسئولان اجرایی از آمادگی ایران برای برگزاری این اجلاس به بهترین نحو خبر داده‌اند. این اجلاس بزرگ دیپلماتیک همچنین، «تهران را به بالا‌ترین ضریب امنیتی خود» رسانده است و سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از به کارگیری «۱۱۰ هزار نیروی پلیس» در تأمین امنیت اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد خبر داد. همچنین تا کنون ۱۷۶۶ خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش این اجلاس ثبت نام کرده‌اند. مشروح این خبر در پی می‌آید».


روزنامه اعتماد هم در مشاره امروز خود از دیدار میهمانان بلندپایه این اجلاس از مراکز هسته‌ای ایران خبر داد و نوشت: «علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که مقامات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، می‌توانند در جریان سفر به تهران از مراکز هسته‌ای ایران نیز بازدید کنند».

بازتاب سخنان رهبری در هفته دولت


سه روز پس از آخرین دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب در هفته دولت، روزنامه ایران در صفحه سه روزنامه امروز خود به بررسی واکنش‌ها درباره سخنان رهبر انقلاب در هفته دولت پرداخت.


این روزنامه به سراغ منتقدان دولت رفته و نظر آنان را درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری جویا شده است. در بخش دیگری، این روزنامه به بررسی نحوه بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های روز گذشته پرداخته است. این روزنامه در خصوص افرادی که حاضر به مصاحبه با این روزنامه درباره بیانات رهبری در هفته دولت نشده‌اند، می‌نویسد: «آنهایی که مصاحبه نکردند، وقتی از الیاس نادران که یکی از دامن زنندگان به موضوع جریان (موهوم) انحرافی می‌باشد، می‌خواهیم نظرش را در خصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب بگوید، زمانی که می‌شنود از ایران تماس گرفته‌ایم، می‌گوید امروز و فردا گرفتارم و مصاحبه نمی‌کنم!


زمانی که به محمد دهقان از دیگر افراد حلقه به وجود آمده دشمنی علیه دولت در مجلس، می‌گوییم از ایران تماس گرفته‌ایم، می‌خواهیم نظرتان را در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در جمع دولت مردان بدانیم، با بیان اینکه این سخنان را نخوانده‌ام و شرایط مصاحبه ندارم، می‌گوید: الان نمی‌توانم در این خصوص صحبت کنم!


مجتبی رحمان دوست نیز که روزگاری مشاور رئیس جمهور بود، اما امروز جزو منتقدان دولت محسوب می‌شود، پس از گفت‌و‌گو با ایران و بیان نقطه نظراتش در خصوص بیانات اخیر مقام معظم رهبری، با بیان اینکه اگر مصاحبه‌ام را در روزنامه منتشر کنید، آن را تکذیب خواهم کرد، چون روزنامه ایران جهت‌گیری‌های خاصی دارد، گفت: حرف مرد یکی است اما برخی موارد حرف مردم دو تا می‌شود و نمی‌خواهم مصاحبه‌ام را منتشر کنید!


وی در ادامه افزود: از خیر مصاحبه من بگذرید، اگر عمری باشد در یک فرصت دیگر مصاحبه خواهم کرد.


در همین رابطه با داود احمدی‌نژاد، از منتقدان و حمله کنندگان به دولت تماس گرفتیم. اما وی گفت: «روزنامه ایران مشروعیت ندارد و مصاحبه نمی‌کند».


همچنین حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان و از دیگر منتقدان دولت در تماس صبح دیروز ما اظهار داشت که به دلیل حضور در جلسه و این که بعداز ظهر هم درگیر کارهای روزنامه است، بعید است بتواند با ایران مصاحبه کند.


حسن شایان فر، قائم مقام مدیر مسئول کیهان نیز به ما تأکید کرد هیچ ‌گاه با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نمی‌کند.


آیت الله سید احمد خاتمی نیز زمانی که با سؤال ما در خصوص بیانات اخیر امام خامنه‌ای ـ حفظه الله ـ روبه‌رو شد، گفت: در حال مطالعه سخنان ایشان است».


حسین شریعتمداری که یکی از افرادی است که ایران مدعی شده با این روزنامه در خصوص بیانات مقام معظم رهبری مصاحبه نکرده، در سرمقاله امروز کیهان نوشت: «در آخرین روز هفته گذشته که با اولین روز هفته دولت همزمان بود، رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با ایشان فرمول کار‌شناسانه و دقیقی برای ارزیابی عملکرد دولت و میزان انطباق آن با آرمان‌ها و آموزه‌های اسلامی و انقلابی ارائه فرمودند. تمثیلی که حضرت آقا در تشریح و توضیح فرمول یاد شده به کار گرفته‌اند، با توجه به «واقع نمایی» و «دقت نظر» مثال زدنی ایشان، حاکی از آن است که رهبر معظم انقلاب به عملکرد دولت محترم، نمره‌ای فرا‌تر از «نمره قبولی» می‌دهند».


شریعتمداری با اشاره به اینکه عملکرد دولت از صد نمره، نود را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که دولت‌های قبلی رفوزه شده‌اند، به انتقاد خود از نزدیکان رئیس جمهور هم می‌پردازد و می‌نویسد: ««نظارت بر زیرمجموعه» نکته‌ای است که در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت جایگاه ویژه‌ای داشت.


گفتنی است، رئیس جمهور محترم اگرچه در این باره، حساسیت ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند که درخور تقدیر است، ولی در پاره‌ای از موارد، اعتماد مطلق ـ و یا نزدیک به مطلق ـ ایشان نسبت به کسانی که نشان داده‌اند، شایسته این اعتماد نیستند، موقعیت و جایگاه دولت آقای احمدی‌نژاد را با آسیب روبه‌رو کرده است. نگاهی به مواضع و عملکرد این طیف، حاکی از آن است که در بسیاری از موارد با مواضع و عملکرد رئیس جمهور فاصله زیادی دارند. مثلا در حالی که نظر با شجاعت اعلام شده و مستدل آقای دکتر احمدی‌نژاد درباره هولوکاست، تعادل رژیم صهیونیستی را برهم زده است، یکی از افراد همین حلقه از صهیونیست‌های اشغالگر با عنوان «مردم اسرائیل»! یاد می‌کند و یا در گرماگرم تلاش بی‌وقفه و مثال زدنی رئیس جمهور برای جهت دهی بودجه به سوی اقشار مستضعف جامعه، که امید فراوانی در دل‌ها آفریده است، حلقه یاد شده، با صرف هزینه‌های کلان به برپایی همایش‌های بی‌حاصل با دعوت از کسانی که بعضا کمترین همخوانی با نظام و مردم ندارند و حاتم بخشی از بیت المال به فلان هنرپیشه و حمایت از برخی کلان سرمایه‌داران و خرید و راه‌اندازی نشریات آنچنانی و... مشغول است».

جزییات جدید نامه وزرای سابق از زبان متکی


در حالی که حسین شریعتمداری در یکی از بندهای سرمقاله امروز خود، اقدام وزرای سابق را در راستای نوشتن نامه برای تشکیل کمیته‌ای از نخبگان برای اداره امور در سال پیش رو و رسانه‌ای کردن آن را نکوهش کرده و آن را بازی در زمین دشمن خوانهد بود، روز گذشته، جزيیات بیشتری از این نامه از سوی منوچهر متکی، یکی از نگارندگان آن مشخص شد که روزنامه‌های آرمان و ابتکار در شماره امروز خود به آن پرداختند.


ابتکار در این باره نوشت: «در حالی که در دو هفته گذشته، اخباری مبنی بر نامه‌نگاری برخی از وزرای سابق دولت احمدی‌نژاد به رهبر معظم انقلاب منتشر شده بود و برخی گمانه‌زنی‌ها در این ارتباط را سبب شده بود، روز گذشته منوچهر متکی، که گفته می‌شود یکی از امضاکنندگان این نامه است، جزییات جدیدی از این نامه را بازگو کرد. وزیر سابق امور خارجه گفت: در هیچ جایی از نامه ارسالی به رهبر انقلاب، از رئیس جمهور و یا خلع ید وی سخنی به میان نیامده و تفسیرهایی مانند ستاد فرا قوه‌ای که از سر بی‌اطلاعی بیان شده است، واقعیت ندارد.


متکی در پاسخ به سؤالی پیرامون نامه جمعی از وزرا و اعضای سابق هیأت دولت به رهبر معظم انقلاب، گفت: طی یک سال و نیم گذشته، جمعی از اعضای سابق دولت‌های نهم و دهم با برپایی جلساتی به بررسی مسائل مختلف و کلان کشور می‌پردازند. حاصل جلسات فوق بر اساس یک تصمیم جمعی تحت عنوان یک نامه توسط تیمی ۵ نفره از وزرای سابق به همراه راهکارهای پیشنهادی نگارش و تدوین شد و با امضای حدود ۱۵ نفر از اعضای این جلسه برای مقام معظم رهبری ارسال شد».

افزایش هفت برابری نقدینگی در هشت سال


مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی از رسیدن نقدینگی به بالای ۳۷۶ هزار میلیارد تومان تا پایان بهار ۹۱ خبر داده و ضریب رشد نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۲۴.‌۶ درصد اعلام کرده است. این خبر در شرایطی اعلام شده که پیش از این، کار‌شناسان نسبت به پیامدهای تورمی رشد نقدینگی هشدار داده و گفته‌اند، بی‌ضابطه بودن رشد نقدینگی، می‌تواند ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد کند. هفت برابر شدن رشد نقدینگی در کشور در کنار آغاز اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، تیتر مشترک بیشتر روزنامه‌های صبح امروز بود.


روزنامه اقتصادی جهان صنعت به سراغ احمد توکلی رفته و درباره رشد افسار گسیخته نقدینگی در کشور، خرج کردن دلارهای نفتی را دلیل این پدیده دانسته و از قول وی نوشته است: «متأسفانه میل شدید دولت به خرج کردن دلارهای نفتی و پس از آن میل نمایندگان مجلس برای حوزه‌های انتخابیه خود در خرج کردن دلار نفتی، باعث افزایش نقدینگی می‌شود که دود آن به چشم‌‌ همان کسانی می‌رود که برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.


وی تأکید کرد: در سال‌های قبل نسبت به بروز بیماری هلندی هشدار داده بودم که اثر آن در سال ۸۵ و سپس ۸۹ و ۹۰ ظاهر شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت بیش از همه در خرج‌کرد دلارهای نفتی حریص است و پس از آن نمایندگان مجلس برای خرج‌کرد دلارهای نفتی حرص دارند و این دلار‌ها بی‌محابا خرج می‌شود که گرچه برای مقاصد عمرانی است، مانند مسکن مهر اما در واقع به افزایش نقدینگی و تورم منجر می‌شود. توکلی نسبت به تأکید دولت بر اجرای طرح‌های مهر ماندگار هشدار داد و گفت: اجرای این طرح نیز از صنف‌‌ همان طرح مسکن مهر است که اگر دقت نشود، باعث افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد».

روز تکذیب‌های انتخاباتی


روزنامه تهران امروز در صفحه سیاسی امروز یک گزارش مفصل سیاسی را با نام «روز تکذیب‌های انتخاباتی» منتشر کرده است ور در آن به گمانه‌زنی‌های انتخاباتی پرداخته است.


در گزارش این روزنامه آمده است: «به رغم آنکه فضای عمومی کشور تحت تأثیر شانزدهمین اجلاس بین‌المللی عدم تعهد است، چهره‌ها و گروه‌های سیاسی در راستای تحرکات انتخاباتی خود همچنان فعال هستند. اما سپهر سیاست ایران، روز گذشته با «تکذیب» و «تأیید»‌های انتخاباتی همراه بود. هاشمی رفسنجانی نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را تکذیب کردند و چهره‌‌ای همچون علی اکبر ناطق نوری برای نامزدی در این انتخابات مطرح شد. فعالان اصلاح طلب نیز تلاش دارند با طرح پیشنهادات مختلف روزنه‌ای برای ورود مجدد خود در عرصه انتخابات باز کنند».


این روزنامه در خصوص نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: «در حالی که رسانه‌های اصولگرا تلاش دارند بفهمند نامزد مورد نظر هاشمی کیست، ‌رسانه‌های اصلاح طلب سعی می‌کنند خود آیت‌الله را ترغیب به شرکت در انتخابات آینده کنند. علاوه بر تلاش‌های غیررسمی و پشت پرده چندی پیش «آرمان روابط عمومی» که از جمله روزنامه‌های اصلاح طلب است، صراحتا خواستار ورود هاشمی به عرصه انتخابات شد و اعلام کرد‌ که کلید حل مشکلات کشور دست هاشمی است. این روزنامه حتی ویژه‌نامه‌ای را به این موضوع اختصاص داد. با این همه، ‌به نظر می‌رسد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از شکستی که در انتخابات سال ۸۴ خورد، تمایلی به نامزدی در این عرصه ندارد. همچنین روزنامه جمهوری اسلامی که به هاشمی رفسنجانی بسیار نزدیک است، دیروز خبر آمادگی هاشمی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد. بر اساس خبر این روزنامه منابع نزدیک به هاشمی می‌گویند که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هیچ برنامه‌ای برای ورود یا دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آینده را ندارد».


دادخواست دولت کانادا علیه خاوری


در حالی که پایان تعطیلات به عنوان زمان اعلام احکام متهمان پرونده فساد مالی مشخص شده است، روزنامه ابتکار از دادخواست دولت کانادا علیه خاوری خبر داد و نوشت: «صدر اعظم کانادا در دادخواستی از مسئولان کانادا تقاضا کرده است که نسبت به اینکه اقامت خاوری در این کشور با توجه به قوانین بوده است یا خیر، تحقیقات لازم را انجام دهند. صدر اعظم کانادا، استفان هارپر در این دادخواست که در سایت پتیشن آنلاین منتشر شده، آورده است: ما به دنبال پیگیری برای درخواست محمودرضا خاوری مبنی بر اقمتش در کانادا هستیم. اخیرا آقای خاوری در بزرگ‌ترین اختلاس ایران نقش اساسی را داشته است. ورود محمودرضا خاوری به کانادا به دلیل مشخص شدن تابعیت دو گانه وی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشت. وی در ادامه دادخواستش به سابقه خاوری اشاره کرده و گفته که سابقه وی نشان می‌دهد که مدیر سابق بانک ملی ایران، در سال ۲۰۰۱ ملکی به ارزش ۶۲۵ هزار دلار در خیابان Elmwood ۲۲۲ شهر تورنتو خریداری کرده است و وی ملک دیگری را که در خیابان سانکرست تورنتو واقع شده است در سال ۲۰۰۷ به ارزش ۲ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار به نام خود ثبت کرده است. در متن این دادخواست بر نگرانی اعضای پارلمان تاکید شده و هرگونه وابستگی آن‌ها به دولت جمهوری اسلامی ایران رد شده است. در ادامه این دادخواست آورده شده است که در شرایطی که قوانین سخت به راحتی حتی اجازه دیدن و ملاقات ایرانیان با بستگانشان را در کانادا نمی‌دهد و نقل و انتقالات پول به سختی انجام می‌گیرد، جای سوال است که چگونه اقای خاوری توانسته است به راحتی به کانادا مهاجرت و در این کشور اقامت کند و همچنین جای تردید وجود دارد که وی با رعایت قوانین توانسته باشد اقامت در کانادا را به دست آورد. در آخر این دادخواست صدراعظم کانادا از مسئولان کانادا تقاضا کرده است که نسبت به اینکه اقامت خاوری در این کشور با توجه به قوانین بوده است یا خیر، تحقیقات لازم را انجام دهند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین