کد خبر: ۱۶۸۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۱

مصر: ایران «بخشی از راه حل» بحران سوریه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت مصر امروز از تشکیل یک «گروه تماس» منطقه ای برای سوریه که ایران نیز جزو آن باشد دفاع و تأکید کرده که تهران می تواند «بخشی از راه حل» بحران سوریه به شمار رود.


خبرگزاری فرانسه ضمن انتشار این خبر نوشته ایده اولیه تشکیل چنین گروه تماسی، در جریان سفر اخیر مرسی به مکه و حضور وی در اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی مطرح شد؛ گروهی که مصر و ایران و همچنین ترکیه و عربستان سعودی در آن عضویت داشته باشند.


امروز نیز «یاسر علی»، سخنگوی مرسی با اشاره به همین ایده اظهار داشته: «در صورتی که چنین گروهی کامیاب شود، ایران بخشی از راه حل خواهد بود، نه بخشی از مشکل».





وی همچنین حل مسئله سوریه را نیازمند دعوت از همه طرف های فعال در منطقه خوانده و اشاره کرده ایران شریک بانفوذی برای دمشق به شمار می رود.


این سخنان در حالی بیان می شود که تصمیم محمد مرسی، رئیس جمهور مصر برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نیز توجه زیادی را در سطح جهان به خود جلب کرده است. البته سخنگوی مرسی اعلام کرده برقراری روابط رسمی با تهران در دستور کار این سفر مرسی نیست و حضور وی به خود اجلاس مربوط می شود.


با این حال، «عبدالله الاشعل»، معاون وزیر خارجه سابق مصر که روز گذشته با مرسی دیدار کرده بود، امروز در مصاحبه با روزنامه «الحیات» اعلام کرد مرسی مخالف از سرگیری روابط با تهران نیست؛ اما معتقد است در حال حاضر حل بحران سوریه بر همه موضوعات دیگر در منطقه اولویت دارد.


به گزارش تابناک،وی همچنین به نقل از مرسی گفته که سفر وی به تهران در جهت منافع ملی مصر صورت می گیرد و او در روابط خود با تهران به مواضع کشورهای دیگر توجه نمی کند.


به این ترتیب، مجموع شواهد حاکی از آن است که اگر حتی نه در آینده ای نزدیک، اما می توان بالاخره به عادی سازی و از سر گیری روابط میان ایران و مصر امیدوار بود؛ امری که در حال حاضر بیش از همه اسباب نگرانی رژیم صهیونیستی را فراهم آورده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین