کد خبر: ۱۶۹۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰

شلمانی خبر داد: تلاش دولت انتقالی ليبی برای آزادی امدادگران ايرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوي وزارت امور خارجه ليبي با محكوم كردن حادثه گروگان‌گيري اعضاي هلال‌احمر ايران توسط نيروهاي شورشي در كشورش، از تلاش طرابلس براي آزادي اين افراد خبر داد.

به گزارش ايسنا، سعد شلماني در حاشيه دومين روز اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع گروگان‌گيري هفت تن از اعضاي هلال‌احمر ايران در ليبي، اظهار كرد: ما اين اقدام را محكوم كرده و متاسفيم.

وي ادامه داد: دولت انتقالي ليبي تلاش‌هايي را براي شناسايي محل حضور اين افراد، تضمين برخورد خوب با آنها و همچنين آزادي‌شان آغاز كرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ليبي با تاكيد بر اينكه گروگان‌گيري از سوي گروه‌هاي شورشي و مسلح ليبيايي صورت گرفته است و اين گروه هيچ ارتباطي با دولت و نيروهاي انقلابي ليبي ندارند، تصريح كرد: اين حادثه در زمان ناامني در كشور ايجاد شده است البته اين مساله حتي براي برخي از ليبيايي‌ها نيز ايجاد شده است اما در آينده نزديك زماني كه نهادهاي امنيتي به طور كامل شكل گيرند محل حضور اين افراد شناسايي و نسبت به آزادي آنها اقدام خواهد شد.

شلماني درباره سلامت گروگان‌هاي ايراني گفت: اخبار كلي حاكي از آن است كه آنها خوب هستند اما ما صورت مشخصي از اين مساله نداريم. در ابتدا گفته شده بود كه آنها در محل امني به سر مي‌برند و دولت نيز سعي مي‌كند تا محل حضور آنها را شناسايي و آنها را آزاد كند تا به زودي و سلامت به كشورشان باز گردند.

وي درباره آخرين اخبار مربوط به امام موسي صدر نيز گفت: مساله جديدي درا ين باره وجود ندارد. اين مساله از مسائل بسيار قديمي به شمار مي‌رود و شوراي ملي انتقالي، دولت انتقالي و حتي كنگره ملي ليبي هم به نفع‌شان است كه ابعاد اين مساله هر چه سريعتر روشن شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه ليبي در پاسخ به سوال ايسنا درباره ربوده شدن امام موسي صدر و همراهانش و اينكه اين اقدام از اقدامات نظام سابق ليبي است، گفت: اين به نفع همه است كه اين مساله روشن شود اما چيز جديدي وجود ندارد. تحقيقات و تماس‌هايي با طرف لبناني در اين باره انجام شده و گفت‌‌وگوها و سفرهاي متقابلي نيز انجام مي‌شود، در صورتي كه اطلاعات جديدي باشد اعلام خواهد شد.

شلماني در خصوص برنامه هسته‌يي ايران و حق تهران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي تصريح كرد: معتقدم تمامي كشورها چه ايران و چه سايرين بايد توان علمي خود را در همه زمينه‌ها بالا ببرند و اين به نفع ملت‌هاست و نبايد در اين حقوق تبعيضي قائل شد و معيارهاي دوگانه‌‌اي به كار برد. همه كشورها بايد به طور يكسان از حقوق علمي و هسته‌يي با اهداف مسالمت‌آميز برخوردار شوند و اين حق همه كشورهاست و ايران هم از آن مستثني نيست.

وي با اشاره به مساله ترور دانشمندان هسته‌يي گفت:‌ اين مساله اقدامي جنايتكارانه و تروريستي است و شديدا بايد محكوم شود چرا كه اين دانشمندان مي‌بايست به پژوهش‌هاي علمي‌شان ادامه مي‌دادند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ليبي در خصوص تلاش‌هاي انجام شده در قبال بحران سوريه در اين اجلاس گفت: تلاش‌هايي در قبال سوريه انجام مي‌شود كه معتقديم اين تلاش‌ها به نتيجه خواهد رسيد. همچنين همه طرف‌ها مي‌خواهند به نتيجه و راه‌حلي كه به نفع ملت سوريه باشد، برسند. هرگونه طرح مثبتي مورد قبول كشورها قرار خواهد گرفت و از اين رو فكر مي‌كنم پرداختن به اين مساله زود باشد چرا كه نشست سران فردا برگزار خواهد شد.

شلماني همچنين شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران را موفقيت‌آميز توصيف كرد و گفت: اين اجلاس از همه لحاظ موفقيت‌آميز بوده و حضور اعضا نيز بسيار خوب بود. اميدواريم كه ايران در رياست اين اجلاس در حركت رو به جلوي آن موفق باشد؛ چرا كه اين به نفع كشورها و ملت‌هاي عضو است.

وي با اشاره به اينكه سفرش به تهران براي اولين بار است كه انجام مي‌شود، گفت: ايران كشوري بزرگ،‌ اسلامي و مهم در منطقه است و ما از اينكه در اين اجلاس و در تهران به سر مي‌بريم خرسنديم. ملت ايران ملتي بزرگ و اصيل است و ما آنها را دوست داريم، زبان‌شان به زبان عربي نزديك است و مي‌توان صحبت‌هاي آنان را فهميد. از آنجا كه مردم ايران و ليبي زير پرچم اسلام هستند، روابط ما بر اساس اسلام است. ملت ايران ملتي فرهيخته و روشنفكر است كه اميدواريم به پيشرفت‌هاي بزرگي نائل شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین