کد خبر: ۱۶۹۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵

گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

اسد هم در تهران سخنرانی کند، از چند جمله‌اش صرف‌‌نظر می‌کنیم!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه‌های صبح یکشنبه، همچنان تحت تأثیر برگزاری شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران هستند. گزارش یک بسیاری از روزنامه‌ها به پوشش اخبار این اجلاس و حاشیه‌های آن اختصاص دارد.

روزنامه رسالت در گزارش «جنایات رژیم صهیونیستی علت بحران خاورمیانه است» با اشاره به بیانیه نهایی اجلاس جنبش عدم تعهد اینچنین می‌نویسد: «اعضای جنبش عدم تعهد در شانزدهمین اجلاس سران در تهران در بیانیه‌ای تأکید کردند: اشغال سرزمین فلسطین و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی بر زمین‌های اشغالی، همواره علت اصلی وضعیت بحرانی در خاورمیانه بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، بیانیه نهایی اجلاس جنبش عدم تعهد در یازده بند ـ که در آن به مسائل گوناگونی از جمله بحران‌های سیاسی و اقتصادی، موضوع فلسطین، حق دارا بودن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و صلح پایدار جهانی اشاره شده است ـ منتشر شد».

این روزنامه در ادامه با انتشار بیانیه پایانی اجلاس با اشاره به یکی از بند‌های بیانیه می‌نویسد: «اشغال سرزمین فلسطین و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی، همواره علت اصلی وضعیت بحرانی در خاورمیانه بوده است. هر راه‌حلی برای این بحران، مستلزم پایان بخشیدن به اشغال، اعاده حق لاینفک مردم فلسطین در خصوص حق تعیین سرنوشت آن‌ها و ایجاد کشوری پایدار و مستقل در فلسطین با پایتختی قدس شریف است. اعاده حقوق ملی مردم فلسطین، تنها راه برقراری صلح پایدار و منصفانه در منطقه است.‌نژاد پرستی و تبعیض نژادی توهین آشکارای به کرامت و برابری انسان‌هاست».

اعتماد نیز موضوع سوریه را دست‌مایه گزارش قرار داده و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه پس از انتشار بیانیه تهران جنبش عدم تعهد، از تیتر «خیز ایران برای آرامش سوریه» استفاده می‌کند و می‌نویسد: «با پایان یافتن اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، بیانیه پایانی این اجلاس منتشر شد. اصلاح شورای امنیت، مخالفت با تحریم‌های یکجانبه و حمایت از بهره‌مندی کشور‌ها از انرژی هسته‌ا‌ی صلح‌آمیز از جمله نکته‌هایی است که در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است. اما با وجود تأکید مقامات تهران بر طرح موضوع سوریه در این بیانیه، اشاره‌یی به آن نشده است. با این وجود علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور ایران و کشوری که برای سه سال آینده عهده‌دار سمت ریاست جنبش عدم تعهد است، مسأله سوریه را پیگیری خواهد کرد. مهر به نقل از صالحی که پس از خاتمه اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد سخن می‌گفت، گزارش داد: بنا بر این شده که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جنبش عدم تعهد درباره مسأله سوریه و برون‌رفت مسالمت‌آمیز سیاسی این کشور از مسائل کنونی، با دیگر کشور‌های عضو این جنبش رایزنی کند».

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «از سوی دیگر، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه تأکید کرد: اگر ابتکار حل بحران سوریه در اجلاس تهران شکل بگیرد گام مثبتی از سوی کشورهای جنبش عدم تعهد در راستای حل مشکلات و بحران سوریه خواهد بود. کنستانتین شوالوف دیپلمات ارشد روس و فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس بین‌المللی جنبش عدم تعهد و لزوم راه‌حل بین‌المللی برای مسأله سوریه گفت: امید است اتخاذ تصمیم‌های وزرای خارجه و سران جنبش عدم تعهد به پیدایش یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه منجر شود».

تهران امروز هم گزارش یک خود را به «دستاوردهای مهم ایران در اجلاس تهران» اختصاص داده و در یکی از بندهای این گزارش، با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور مصر به ایران می‌نوید: «هر چند به زعم رسانه‌های مصری، سفر محمدالمرسی رئیس‌جمهور این کشور به تهران حدود شش ساعت بیشتر به طول نینجامید ولی سفر وی یکی از دستاوردهای بزرگ ایران در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد محسوب می‌شود. این سفر در حالی انجام شد که پیش‌بینی رسانه‌های معاند منطقه و جهان حکایت از آن داشت که رئیس‌جمهور مصر برای واگذاری کرسی ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد به ایران یکی از معاونین خود را راهی ایران می‌کند. اما رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر تمامی پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد و بعد از ۳۰ سال قطع روابط دیپلماتیک قاهره ـ تهران ضمن حضور در مراسم افتتاحیه اجلاس عدم تعهد در تهران سخنان تهدیدآمیزی علیه ساختار قدرت در غرب و اسرائیل بیان کرد که تحلیل محتوای این سخنران نشان از نزدیکی دیدگاه‌های مطرح از سوی وی و مقامات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس دارد. مرسی در سخنان خود در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران به ۱۰محور عمده اشاره داشت که تنها نقطه اختلاف این ۱۰محور با ایران سوریه بود. «اصلاحات در سازمان ملل برای مدیریت مشترک جهانی»، «تشکیل دولت و کشور مستقل فلسطین»، «به رسمیت شناختن حق استفاده از فن‌آوری صلح آمیز هسته‌ای»، «پافشاری بر عاری‌سازی منطقه از سلاح هسته‌ای»، «تلاش برای دموکراتیک کردن ساختارهای قدرت‌های خاورمیانه» و «همکاری مشترک جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و چین» از جمله محورهای مشترکی است که مقامات ایران و مصر در سخنان خود در اجلاس عدم تعهد در تهران به آن‌ها اشاره کردند.» حسین قدیانی هم در یادداشتی تحت عنوان «در حد اجلاس» در ستون «یادداشت روز» روزنامه وطن امروز می‌نویسد: «دیروز ما صد‌درصد حسنی مبارک را قبول نداشتیم اما امروز فقط با چند جمله رئیس‌جمهور جدید مصر اختلاف داریم. اصلا محمد مرسی کیست؟! خود بشار اسد هم یک ساعت در تهران سخنرانی کند، ای‌بسا از چند جمله‌اش صرف‌نظر کردیم».

وی در ادامه می‌نویسد: «ما «در حد اجلاس» هستیم و از این پس در حد اجلاس کار می‌کنیم. در حد اجلاس می‌نویسیم. در حد اجلاس کشاورزی می‌کنیم. در حد اجلاس پل طبقاتی صدر می‌سازیم. در حد اجلاس بوستان ولایت درست می‌کنیم. در حد اجلاس به سفرهای استانی ادامه می‌دهیم. ما از این پس وحدتمان، اصولگرایی‌مان، موضع‌گیری‌مان، همه رفتارمان و تمام گفتارمان باید در حد اجلاس باشد. ما نشست سران عدم تعهد را «در حد اجلاس» برگزار می‌کنیم اما پلیس لندن برای تأمین امنیت بازی‌های المپیک، پشت بام خانه شهروندان انگلیسی، موشک می‌گذارد! اسرائیل علیه امنیت اجلاس تهران، رجز‌ها خوانده و نقشه‌ها کشیده بود، لیکن دریغ از صدا کردن حتی یک ترقه!».

دیدارهای رهبر انقلاب با هشت تن از سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد

دیدارهای روز شنبه مقام معظم رهبری با سران و مهمانان شانزدهمین نشست جنبش عدم
تعهد هم در صفحات بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز بازتاب داشت. در این میان، دیدار ایشان با کیم یونگ، نام رئیس مجمع عالی جمهوری خلق کره شمالی، بیشتر مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفت.

خراسان در این باره نوشت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز شنبه در دیدار آقای «کیم یونگ نام» رئیس مجمع عالی جمهوری خلق کره شمالی با اشاره به مواضع همسان ایران و کره شمالی در بسیاری از زمینه‌ها تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران در مسیر حرکت به سمت اهداف والای خود، کاملاً مصمم است. جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی دشمنان مشترکی دارند زیرا قدرت‌های استکباری، دولت‌های مستقل را برنمی‌تابند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سفر خود در زمان ریاست جمهوری به کره شمالی، از شخصیت آقای «کیم ایل سونگ» رهبر فقید این کشور تجلیل کردند».

روزنامه ایران نیز در گزارشی از دیدارهای هشت تن از سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نوشت: «یایی بونی، رئیس جمهور بنین و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا از جمله مقامات کشورهای مختلفی بود که عصر جمعه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد. یایی بونی در سخنان خود ضمن اعلام آمادگی اتحادیه آفریقا برای همکاری جدی و نزدیک با جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد، این جنبش را با حضور دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد و پنجاه و سه درصد جمعیت جهان، ظرفیتی بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و با اشاره به امکانات و توانایی‌های کشورهای آفریقایی گفت: اتحادیه آفریقا و جنبش عدم تعهد با همکاری یکدیگر می‌توانند نقش جدی در مسائل بین‌المللی ایفا کنند و ما معتقدیم مشکلات و نبود امنیت در دنیای امروز ناشی از سوء مدیریت جهانی از جمله ساختار غلط شورای امنیت و تسلط برخی قدرت‌ها از جمله امریکا بر سازمانهای بین‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است».

روزنامه کیهان هم در روایتی از دیدار‌ بان کی مون و مقام معظم رهبری نوشت: «بان کی مون خطاب به رهبر انقلاب: شما فقط رهبر ایران نیستید رهبری جهان اسلام را هم بر عهده دارید».

این روزنامه در گزارش خود اینچنین نوشت: «علی اکبر ولایتی که در دیدار ‌بان کی مون با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، گفت: در این دیدار دبیرکل سازمان ملل خطاب به حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت: شما فقط رهبر ایران نیستید، بلکه رهبری مذهبی جهان اسلام را هم بر عهده دارید. به گزارش واحد مرکزی خبر مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره دیدارهای برخی سران و مقامات برجسته کشورهای عضو عدم تعهد از جمله دبیرکل سازمان ملل گفت: ده روز پیش از آغاز اجلاس، سفیر هند از اینجانب درخواست ملاقات نخست وزیر کشورش را با رهبر معظم انقلاب قبل از آغاز اجلاس داشت. وی گفت: نخست وزیر هند که اقتصاد هند را متحول کرده است در دیدار با رهبر معظم انقلاب بر قدرتمند ظاهر شدن هرچه بیشتر جنبش غیرمتعهد‌ها با ریاست ایران تأکید کرد. ولایتی افزود: دبیرکل سازمان ملل هم خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت: «شما فقط رهبر ایران نیستید بلکه رهبری مذهبی جهان اسلام را هم برعهده دارید و ما خدمت شما رسیدیم تا بگوییم ما را در حل مسائل منطقه به ویژه سوریه کمک کنید زیرا در این باره به مشکل برخورده‌ایم».

نخستین طلای کاروان پارالمپیک ایران

جلیل باقری، پرتابگر شایسته کشورمان، دیروز شگفتی ساز شد و کاری کرد تا همه حاضرین در ورزشگاه المپیک پارک لندن به پرچم سه رنگ ایران نگاه کنند و تمام قامت به سرود مقدس ایران گوش فرا دهند. او با رکورد شکنی در پارالمپیک نخستین مدال طلای کاروان ورزشی ایران در لندن را به دست آورد.

جلیل باقری با بیان این‌که مدال خود را به مربیانش تقدیم می‌کند، گفت: امیدوارم این مدال باعث شود تا هم‌تیمی‌های من در دوومیدانی و کل کاروان ایران در پارالمپیک مدال‌های خوش‌رنگی بگیرند. کاروان دلوار با طلای باقری و برنز جوانمردی در حال حاضر در رده ۲۱ ایستاده است. کسب یک طلای دیگر می‌تواند جایگاه ایران را تا رده دوازدهمی ارتقا بخشد.

این بخشی از گزارش روزنامه ایران در خصوص نخستین مدال طلای کاروان ورزشی کشورمان است. مدال طلای که جای خود را در میان اخبار ریز و درشت مربوط به اجلاس خوب پیدا کرد.
روزنامه جام جم در این باره نوشت: «باقری در پرتاب نخست خود ۱۰ متر و ۸۱ را ثبت کرد. وی در پرتاب دوم خود دیسک را ۱۱ متر و ۹ سانتی متر پرتاب کرد و در شانس سوم خود هم رکورد ۱۰ متر و ۹۳ سانتی متر را ثبت کرد. 

وی در پرتاب چهارم ۱۱ متر و ۲۷ سانتی متر و در پرتاب پنجم خود دیسک را ۱۱ متر و ۵۷ سانتی متر پرتاب کرد. 

پرتاب ششم وی نیز ۱۱ متر و ۶۳ سانتی متر بود. باقری با این پرتاب، رکورد پارالمپیک را که ۱۱ متر و ۵۵ سانتی متر در دست دو و می‌دانی کار اهل چک بود هم شکست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین