کد خبر: ۱۶۹۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸

وعده های دولت بر زمین ماند؛ زنان نه بیمه شدند نه دورکار!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران با ارسال نامه به رئیس وقت سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد، بسیاری از صاحبنظران تصدیق کردند که دولت احمدی‌نژاد در حوزه زنان حاشیه‌های فراوانی به همراه خواهد داشت و اقداماتی صرفا تبلیغاتی در دستور کار قرار خواهد گرفت. دولت نهم و دهم در ۷ سالی که از عمرش می‌گذرد وعده‌های زیادی به زنان داده که هنوز خبری از اجرایی شدن بسیاری از آنها نیست. به‌علاوه در سال های گذشته طرح‌هایی مثل بیمه زنان خانه‌دار که بخش عمده‌ای از زنان را امیدوار کرده بود یا کنار گذاشته‌اند یا با نمونه‌های مشابه جایگزین شده‌اند.

به گزارش فردا، اولین اقدام دولت احمدی‌نژاد در حوزه زنان تغییر دادن نام «مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری» به «مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری» در سال ۱۳۸۴ بود. اقدامی که نشان از عزمی جدی برای بهبود وضعیت زنان در جامعه داشت.

به نظر می‌رسید این اقدام دولت قرار است سرآغاز نگاهی جدید به زنان باشد. نگاهی که برای نقش تربیتی زن در خانواده در کنار نقش‌های اجتماعی او اهمیت قائل است. در همین راستا بود که طرح کاهش ساعات کاری زنان شاغل مطرح شد تا به این وسیله زنان بتوانند ساعات بیشتری را در خانه و در کانون خانواده سپری کنند.

ساعات کاری کم نمی‌شود منتظر تعطیلی پنج‌شنبه باشید

دولتی که تصور می‌شد با تصویب طرح‌های مثل کاهش ساعات کاری زنان و همچنین دورکاری آنها می‌خواهد کمک حال زنان باشد، در دوره دوم خود آنقدر دچار تحول شد که بسیاری از صاحبنظران به این نتیجه رسیدند این دولت از دولت‌های قبل از خود در حوزه زنان بسیار رادیکال تر است. با گذشت ۷ سال نه تنها هیچ خبری از کاهش ساعات کاری و عملی شدن دورکاری نیست بلکه طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس ابتدایی دردی بر دردهای زنان شاغل اضافه کرده زیرا حالا زنان شاغل پنج‌شنبه‌ها باید نگران تنهایی کودکان خردسال خود در خانه باشند.

به همین دلیل اسفند سال گذشته مریم مجتهدزاده، رئیس امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خبر از طرحی داد که زنان شاغل پنج‌شنبه‌ها در خانه بماند و سر کار نروند. البته اجرای این طرح مستلزم افزایش تعداد ساعات کاری در روزهای دیگر هفته بود که در تناقض جدی با طرح‌های قبلی دولت قرار می‌گرفت!

اگرچه هنوز از اجرای این طرح هم خبری در دست نیست اما دولت دهم در اقدامات قبلی خود ثابت کرده که شعار‌هایش در حوزه زنان بیشتر انتخاباتی است تا ارزشی. زمانی که احمدی‌نژاد سه وزیر زن را برای کابینه خود انتخاب کرد همه فهمیدند که دولت دهم برای افزودن بر محبوبیت خود از انجام هیچ کاری فروگذار نمی‌کند حتی اگر آن کار کاملا متضاد با نظرات قبلی‌اش باشد.

زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند؟

سال ۱۳۸۱ طرحی تصویب شد که براساس آن زنان خانه‌دار با پرداخت ماهیانه ۵ هزار تومان بیمه می‌شدند. این طرح زنان ۱۸ تا ۴۵ ساله‌ایی را شامل می‌شد که هیچ دریافتی از دولت به‌عنوان حقوق نداشته باشند.

اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار در ابتدا بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شد و ۳۰ هزار زن در ۸۳ شهر کشور بیمه شدند اما بقیه ۱۷ میلیون زن خانه‌دار ایرانی هنوز زیر پوشش این طرح قرار نگرفته‌اند زیرا طرح بیمه زنان خانه‌دار در عمر کوتاه خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از پرسش درباره امکان عملی بودن یا نبودن آن تا تغییر شکل و کنار گذاشته شدنش.

در سال ۸۸ خبر رسید سازمان بهزیستی اعلام کرد که این طرح از وظایف ما نیست و آن را‌‌ رها کرد. بسیاری از کار‌شناسان و مسئولین علت اصلی اجرایی نشدن این طرح را نبود منابع مالی کافی برای اجرای آن می‌دانند.

حال اما مجتهدزاده می‌گوید لایحه بیمه زنان خانه‌دار در حال گذراندن مراحل نهایی خود است. البته این مقام مسئول نگفته بالاخره مسئولیت اجرای این طرح با چه کسی است و قرار است منابع مالی آن از کجا تامین شود.

طرح بیمه مهریه و مرخصی زایمان

سال جدید برای زنان با طرح‌های جدید همراه بوده است. اواخر تیرماه زهره‌سادات لاجوردی، مدیر سیاسی و فرهنگی اعلام کرد که بیمه مهریه از سوی این مرکز به وزارت دادگستری پیشنهاد شده است. یعنی مرد با توجه به وسع و توان مالی خود از ابتدای ازدواج، مبالغی را به‌صورت تدریجی به‌عنوان بخشی از مهریه برای زن پس‌انداز می‌کند.

البته چند روز بعد وزارت دادگستری اعلام کرد هنوز پیشنهادی در این زمینه دریافت نکرده‌اند. به نظر می‌رسد این طرح با توجه به قدرتمند نبودن شرکت‌های بیمه و همچنین سابقه بد دولت در امر تامین اجتماعی به یکی دیگر از طرح‌های فراموش‌شده دولت تبدیل خواهد شد.

اما طرح دیگری که اخیرا مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت از آن حرف زده است افزایش مرخصی زایمان مادارن به مدت ۹ ماه برای زایمان‌های یک قلو و ۱۲ ماه برای زایمان‌های دوقلو و بیشتر است. در این طرح همچنین برای پدارن ۱۰ روز مرخصی پیشنهاد شده است.

خانم وزیر خبر داده که لایحه مربوطه تنظیم و جهت بررسی به هیئت دولت تقدیم شده است. باید منتظر ماند و دید که وزیری که در ابتدای سر کار آمدن خود از بیمارستان‌های زنانه مخصوص زنان حرف می‌زد و حالا طرح پزشک خانواده آنچنان دست و پایش را بسته که نمی‌تواند قول دیگری بدهد، می‌تواند برای زنان مرخصی زایمان بگیرد یا نه؟!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین