کد خبر: ۱۷۰۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸

گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

خاوری می‌توانست خیلی حقایق را افشا کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در کنار سخنان محمدرضا رحیمی، شفیعی کدکنی و کامران دانشجو، محسنی اژه‌ای مرد نخست صفحات روزنامه‌های امروز بود. روزنامه‌ها در پوشش اخبار نشست خبری روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه به اظهارات او درباره خاوری، حکم ۱۶۶۰ برگی برای اختلاس و موضوع بیماری میرحسین موسوی پرداختند.

اما سه روزنامه شرق، مردم‌سالاری و مغرب در تیترهای صفحه نخست خود، از مساعد بودن حال میرحسین موسوی خبر دادند.

روزنامه مغرب در صفحه نخست خود نوشته است: «پاسخ صریح سخنگوی قوه قضاییه به شایعات جهت‌دار؛ حال موسوی خوب است» و نیز در گزارش خود نوشت: «درست چند روز مانده به اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران، شایعات جهت‌داری درباره وضعیت جسمانی یکی از نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری دهم، در رسانه‌ها منتشر شد؛ شایعاتی که از وخامت وضع وی حکایت می‌کرد.

دیروز اما سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره حال «میرحسین موسوی» پرسید، گفت: حال موسوی خوب است. به گزارش فارس محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید ما نگرانی‌هایی درباره وضعیت موسوی داریم و آیا باید وضعیت حصر خانگی او را از شما پیگیری کنیم، گفت: حالش خوب است. این خبرنگار پرسید: یعنی ما همچنان از قوه قضائیه پیگیر این موضوع باشیم که محسنی اژه‌ای گفت: شما سؤل کردید و پاسخ دادیم که حالش خوب است».

اما غیر از این‌ها سخنان اژه‌ای در خصوص پرونده اختلاس بانکی و محمدرضا خاوری هم جالب توجه بود. روزنامه ملت ما در گزارش یک خود با نام «خاوری می‌توانست خیلی حقایق را افشا کند»، می‌نویسد: «سخنگوی قوه ‌قضاییه گفت: اگر خاوری در ایران می‌ماند و از خودش دفاع می‌کرد، می‌توانست برخی از حرف‌ها را ثابت کند و پرده از بعضی حقایق پرونده بردارد اما این کار را نکرد و از کشور خارج شد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به مشکلات متعدد در حاشیه و متن رسیدگی به این پرونده از جمله شناسایی دارایی‌ها و شرکت‌های گروه آریا و همچنین مدیریت کارخانجات تحت نظر این مجموعه گفت: بسیاری از این شرکت‌ها بعد از این‌که توسط قوه قضاییه مدیریت شدند، نه تنها خدشه‌ای به فعالیت آن‌ها وارد نشد، بلکه بعضی از آن‌ها نسبت به قبل از دستگیری‌ها به سود دهی بیشتری رسیدند. وی گفت: نه تنها زمان زیادی صرف رسیدگی به این پرونده نشد، بلکه با توجه به حجم و نوع کار یک کار بسیار فوق‌العاده و خارج از حد متعارف و معمول اداری انجام شد. یکی از خبرنگاران از محسنی‌اژه‌ای پرسید که به تازگی خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی در مصاحبه‌ای با یکی از نشریات مدعی شده که من گناهی مرتکب نشده و مدیرعامل بانک صادرات باید پاسخگوی تخلفات پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی باشد.

محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: من چندین بار گفتم که اگر خاوری در ایران می‌ماند و از خودش دفاع می‌کرد، می‌توانست برخی از حرف‌ها را ثابت کند و پرده از بعضی حقایق پرونده بردارد اما این کار را نکرد و از کشور خارج شد و متأسفانه کشوری هم که به او پناه داده بود، حاضر به بازگرداندن او تاکنون نشده است».

روزنامه جهان صنعت اما در پوشش اخبار سی و چهارمین کنفرانس خبری محسنی اژه‌ای به سخنان او در خصوص مرتضوی اشاره کرد و نوشت: «حمایت اژه‌ای از حکم دیوان عدالت اداری درباره مرتضوی: وزیر کار وظیفه‌اش را انجام دهد». در این گزارش می‌خوانیم: «حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و همچنین خروج و ورود فائزه هاشمی از کشور گفت: خانم هاشمی ۱۲ مرداد ماه از کشور خارج و ۲۹ مرداد ماه به کشور برگشت، چراکه ایشان ممنوع‌الخروج نبودند. در مورد پرونده آقای مرتضوی هم باید بگویم دیوان عدالت حکم خود را به وزیر کار اعلام کرد و باید وزیر‌ کار خودش را انجام دهد».

به جوانان حق می‌دهم

محمدرضا شفیعی کدکنی پس از مدت‌ها سکوت سرانجام در مشهد لب به سخن گشود و از برخی مسائل جاری در حوزه فرهنگ و ادب انتقاد و بر لزوم توجه به سنت‌ ادبی این دیار تأکید کرد.

وی که به تازگی از سفر آمریکا بازگشته، راهی مشهد شد و در نشست پیش‌دفاع یک دانشجوی دکترا شرکت کرد. وی در این جلسه، اظهار نظر‌های جالبی کرد که بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های صبح امروز داشته است.

روزنامه ابتکار در این خصوص نوشت: «محمدرضا شفیعی کدکنی گفت: یک نوع دل‌زدگی نسبت به سنت در ذهن جوانان ما هست که من نیز به آن‌ها حق می‌دهم. معتقدم جوانان باید در حرکت فرهنگی جامعهٔ ما به‌ سمت مدرنیته حرکت کنند؛ اما هر نوع حرکت به‌ سمت مدرنیته مستلزم شناخت درست از سنت است. این استاد زبان و ادبیات فارسی که اهل مصاحبه با رسانه‌ها نیست، در جلسهٔ پیش‌دفاع یک پایان‌نامه همچنین گفت، همهٔ متون ادبیات فارسی نیازمند تصحیح مجدد هستند. او در بخشی از صحبت‌هایش هم گفت: به فرهنگستان ادب اعتقاد خاصی ندارم؛ اما این فرهنگستان بایستی رسم‌الخط ثابتی را مانند رسم‌الخط استاد مجتبی مینوی در تحریر «کلیله و دمنه» وضع کند».

روزنامه جام جم در گزارش یک صفحه نخست خود درباره چندگانگی نگارش فارسی که سردرگمی رسانه‌ها و نظام آموزشی را در پی داشته است، نوشت: پراکندگی و شلختگی در «رسم الخط زبان فارسی» موضوع تازه‌ای نیست و هر از گاهی در لا به لای خبر‌ها درباره آن انتقادهایی را می‌شنویم اما وقتی کسی مانند استاد شفیعی کدکنی به صراحت از وضع موجود انتقاد می‌کند و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم توپ را در زمین دولت و ابلاغ رئیس‌جمهور می‌اندازد، پیگیری این ماجرا جذاب و خواندنی می‌شود».

جام جم در این باره به سراغ چند تن از اعضای فرهنگستان رفته و نظر آنان را جویا شده است: «دکتر حسن انوری، عضو شورای علمی گروه دستور زبان فارسی و رسم الخط فرهنگستان با بیان اینکه مهمترین هدف گروه، تدوین دستور زبان فارسی امروز است، به جام‌جم گفت: این دستور صرفا جنبه توصیفی دارد و این توصیف بر اساس متن‌های معتبر دوره معاصر است. او درباره فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، گفت: تهیه و تنظیم دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یکی از این امور است که در قالب یک کتاب با عنوان دستور خط فارسی منتشر شده است. انوری افزود: مسئولان فرهنگستان بار‌ها تأکید کرده‌اند، وظیفه فرهنگستان به عنوان یک نهاد سیاستگذار، انجام امور پژوهشی است و اجرای مصوبات فرهنگستان به ‌عهده آنان نیست. در ادامه صحبت‌های دکتر انوری باید یادآوری کنیم که چندی پیش، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم تجلیل از برگزیدگان فرهنگستان‌ها که در محل ریاست جمهوری برگزار شد، در حضور محمود احمدی‌نژاد گفت: یکی از مشکلات زبان فارسی کم‌توجهی مجریان است. قانون برای حمایت از زبان و ادب فارسی وجود دارد، اما مشکل در اجراست؛ زیرا مجریان آنچنان که باید نسبت به پاسداری از آن و اجرای قانون توجیه نشده‌اند یا نیروی انسانی کافی را در اختیار ندارند.

او در آن جلسه از رئیس جمهور خواست که توصیه‌های لازم را به دستگاه‌های گوناگون داشته‌ باشد تا آنچه را فرهنگستان تصدیق و تأیید می‌کند، در چهارچوب قانون اجرایی شود. حدادعادل گفته بود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، رسم‌الخط و واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ می‌شود. مشکلی که در این میان وجود دارد، عدم‌ قدرت لازم برای اجرایی شدن این مصوبات ابلاغ شده است».

انتقاد رحیمی از دخالت در کار دولت

روز گذشته، معاون اول رئیس جمهور، از دخالت‌های غیر مسئولانه و غیرکار‌شناسانه برخی افراد و گروه‌ها در کار دولت به شدت انتقاد و تصریح کرد، این مسائل نمی‌گذارد، دولت به آسانی کار خود را انجام دهد.

محمدرضا رحیمی که در سومین جشنواره علم تا عمل در مصلای تهران و در حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران سراسر کشور سخن می‌گفت، با بیان این‌که دخالت در کار دولت زیاد است، اظهار داشت: از یک طرف دشمنان به دنبال نابودی جمهوری اسلامی ایران هستند و تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌اند که البته انشاءالله خود نابود می‌شوند، ولی از طرف دیگر، دخالت در کار دولت نیز زیاد است و این گونه نیست که دولت هر جا اراده کند، هر کاری را انجام دهد، همه توقعات از دولت است، همه خواسته‌ها از دولت است، ولی از طرف دیگر افراد غیرمسئول که پاسخگو نیز نیستند، فراوانند، که امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس و مسئولان این دخالت‌ها را برطرف کنیم.

این بخشی از گزارش یک روزنامه درباره اظهارات روز گذشته محمدرضا رحیمی بود؛ اظهاراتی که امروز در روزنامه‌های حامی دولت بازتاب گسترده‌ای داشت. روزنامه ایران در این باره، نوشت: «همه خواسته‌ها از دولت است، ولی از طرف دیگر، افراد غیر مسئول که پاسخگو نیستند، هم فراوانند که امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس و مسئولان این دخالت‌ها را برطرف کنیم. وی در ادمه با ذکر مثالی گفت: برخی مصاحبه می‌کنند و با مصاحبه رابطه ما با همسایگان را دچار مشکل می‌کنند، در حالی که یکی از راه‌های شکست تحریم‌ها کار و ارتباط داشتن همسایگان است، ولی بعضا با یک مصاحبه دچار مشکل می‌شود».

کیهان و انتخابات آمریکا

در حالی که هفته گذشته کنوانسیون ملی جمهوری خواهان تشکیل و میت رامنی به عنوان کاندیدای رسمی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری امسال معرفی شد، در این هفته هم کنوانسیون ملی دمکرات‌ها تشکیل می‌شود تا کاندیدای رسمی این حزب را در انتخابات معرفی کند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود از ادامه اعتراض‌ها علیه تبلیغات انتخاباتی اوباما و رامنی خبر داد و نوشت: «مردم آمریکا: نه دمکرات، نه جمهوریخواه» در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: «هزاران نفر از مردم آمریکا در اعتراض به نظام دوحزبی حاکم بر این کشور نظام سرمایه داری مقابل محل برگزاری جلسه انتخاباتی کنگره حزب دمکراتیک تظاهرات کردند.

شهر «شارلوت» در ایالت «کارولینای شمالی» در یکی دو روز گذشته، شاهد برگزاری تجمع و تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به نظام دو حزبی حاکم بر این کشور و همچنین وال استریت بود. معترضان که بنا به اعلام شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» ائتلافی متشکل از ۸۰ گروه محلی و ملی بودند، با نامگذاری این تظاهرات تحت عنوان «راهپیمایی وال استریت جنوب»، مقابل ساختمان مرکزی آمریکا و دفتر مرکزی بانک «ولفز فارگو» تجمع کردند. آن طور که این شبکه تلویزیونی اعلام کرده، ساختمان مرکزی آمریکا در «شارلوت»، امروز میزبان کنگره حزب دمکرات آمریکا خواهد بود و احتمالا طی چند روز آینده نیز این تجمعات ادامه خواهد داشت. هم دمکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان، طرفدار جنگ و وال استریت هستند، شأن ما را حفظ کنید، ما عدالت می‌خواهیم، پشتیبان مردم باشید نه بانک‌ها،‌ نژاد پرستی بس است، آری به آموزش و مسکن نه به جنگ و... از جمله شعار‌ها و دست‌نوشته‌های معترضان آمریکایی را تشکیل می‌داد»؛ آن‌ها همچنین مخالف سیاست‌های امپریالیستی و جنگ طلبانه آمریکا در جهان هستند».

سهم شوهرکشی از قتل‌های خانوادگی ۶ درصد است

روزنامه تهران امروز در گزارش اجتماعی امروز خود با اشاره به اعلام دلایل پدیده شوهرکشی می‌نویسد: «آمارهای منتشر شده از سوی مراجع انتظامی، نشان می‌دهد سهم شوهرکشی از قتل‌های خانوادگی ۶ درصد است و پژوهش‌های انجام شده اعلام می‌کند که «خیانت شوهر» علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است. این در حالی است که ۹۵ درصد زنان شوهرکش با نقشه قبلی، شوهران خود را به قتل رسانده‌اند. آمار‌ها تکان دهنده است. پژوهش محمد آشوری و شهلا معظمی که با عنوان «همسرکشی و انگیزه‌های آن» در مؤسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم‌شناسی دانشگاه تهران انجام شده، نشان می‌دهد: «۳۳ درصد از زنان مورد مطالعه، خود، شوهرانشان را به قتل رسانده‌اند و سایرین به اتهام معاونت و مشارکت یا آگاهی از قتل در زندان به سر می‌بردند».

همچنین ۶۷درصد قتل مردان به دست همسرانشان، به علت خیانت مرد یا رابطه نامشروع زن با مرد بیگانه بوده است. در این میان ۳۳درصد واکنش در برابر خشونت مرد، حمله ناگهانی یا تهدید از سوی او را دلیل اصلی دانسته‌اند». 

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین