کد خبر: ۱۷۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
اردوغان:

اگر با طرح ترکیه موافقت می شد ایران در سطح بالا غنی سازی نمی‌کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رجب طیب اردوغان با هشدار نسبت به عواقب حمله احتمالی اسرائیل به ایران گفت: این اقدام منجر به فاجعه در منطقه خاورمیانه می شود. 

نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه سی ان ان افزود: احتمال حمله اسرائیل به ایران، عملی نخواهد شد زیرا چنین احتمالاتی ، پوچ و بیهوده هستند و توجیهی برای انجام آنها وجود ندارد.

اردوغان ادامه داد: ایران برای ساخت بمب اتمی تلاش نمی کند.

وی با اشاره به تلاش های مشترک ترکیه و برزیل در سال 2010 برای میانجیگری و حل مسئله هسته ای ایران گفت: اگر اجازه داده می شد طرح مشترک ترکیه و برزیل به موفقیت برسد ایران هم اکنون به تولید اورانیوم غنی شده ویژه راه اندازی نیروگاه های هسته ای (با سطح غنی سازی بالا) دست نمی زد و براساس این طرح، این اورانیوم را از غرب وارد می کرد.

اردوغان افزود: برپایه طرح مشترک ترکیه و برزیل، برنامه هسته ای ایران تحت کنترل مؤثری قرار می گرفت و ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز در خاک ترکیه انبار می شد.

از دیگر سو، نخست وزیر ترکیه در سخنانی در افتتاحیه کنفرانسی در استانبول حوادث سوریه را به حادثه کربلا تشبیه کرد و گفت: قتل و کشتار در همه ادیان آسمانی و همه مذاهب اسلامی حرام است.

کنفرانس دو روزه "بیداری عربی و اسلام در خاورمیانه جدید ، دیدگاه های اسلامی و مسیحی" با حضور اردوغان از روز جمعه فعالیت خود را در استانبول آغاز کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه با نقل این خبر اضافه کرد: اردوغان حوادث سوریه را به حادثه کربلا تشبیه کرد و گفت که تنها مظلوم و ظالم تغییر کرده است.

اردوغان افزود: حادثه کربلا، اوج حوادث غم انگیزی است که مسلمانان با آن روبه رو بوده اند زیرا این واقعه نه تنها حادثه قتل وحشیانه نوه پیامبر اسلام بود بلکه عاملی برای تفرقه و جدایی میان برادران شد. مسلمانان نسبت به آنچه که در کربلا گذشت ، احساس مشترکی دارند. این حادثه، درس عبرتی برای همه مذاهب اسلامی است و در قلب همه مسلمانان قرار دارد.

در همین ارتباط فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت: دولت ترکیه شرایط آن را دارد تا در فهرست تروریست ها قرار بگیرد.

او این سخن را در واکنش به اظهارات اردوغان مطرح کرد که دولت سوریه را "دولت تروریستی" توصیف کرده بود.

مقداد همچنین گفت طرح پیشنهادی محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای حل بحران سوریه ، به دلیل اظهارات مرسی، مرده است.

مرسی پیشنهاد کرده بود چهار کشور مصر، عربستان سعودی، ایران و ترکیه در نشست مشترکی، راه حلی برای بحران سوریه بیابند.

به گزارش عصر ایران،معاون وزیر خارجه سوریه افزود: توقف دخالت خارجی و حمایت مالی از تروریست ها در سوریه باعث حل سریعتر بحران در این کشور می شود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی سوریه ادامه داد: راه حل در سوریه وجود دارد. باب گفتگوی ملی برای همه گروه ها و جریان های سیاسی باز است تا امنیت به شهروندان بازگردد. امنیتی که به دلیل قتل و تخریب و جنایت های وحشیانه گروه های مسلح تروریستی، از بین رفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
0
0
مطمئن هستید ترجمه درست است "کنفرانس دو روزه "بیداری عربی و اسلام در خاورمیانه جدید ، دیدگاه های اسلامی و مسیحی
"
شاید در اصل کنفراس بهار عربی و ... باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین