کد خبر: ۱۷۱۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸

ساخت بيني شيميايي براي بوييدن سرطان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اين محققان از يك سيستم آرايه حسگر از نانوذرات طلا و پروتئين براي بوئيدن گونه‌هاي مختلف سرطان در يك مدل متاستاتیک سرطان ريه پيش‌باليني يك موش استفاده كرده‌اند كه بسيار شبيه شيوه بويايي انسان براي به خاطر سپردن عطرهاي مختلف است.

اين كار جديد بر پايه كار قبلي اين محققان در ساخت يك مجموعه نانوذرات و پليمرهاي «بيني شيميايي» با قابليت متمايز كردن سلولهاي عادي از سلولهاي سرطاني بوده است.

به گزارش ايسنا،به گفته محققان، با استفاده از اين ابزار مي‌توان سلولهاي سرطاني متاستاتیک را در بافت زنده حيواني با سرعت و تاثير بيشتر با استفاده از استراتژي بيني شناسايي كرد.

تاكنون تنها راه استاندارد براي شناسايي دقيق سلولهاي سرطاني از يك رويكرد گيرنده زيستي استفاده مي‌كرد كه در آن يك پروتئين به ديواره يك سلول سرطاني مي‌چسبد. از مشكلات اساسي اين شيوه اين است كه فرد بايد پيش از آزمايش نوع مناسب گيرنده را بشناسد.

دستاورد اين محققان، استفاده از مجموعه‌اي از حسگرهاي نانوذرات طلا و پروتئين فلورسنت سبز بوده كه در واكنش به الگوهاي درون پروتئينهاي كشف شده در سلولهاي سرطاني طي چند دقيقه فعال شده و يك نشانه منحصربفرد را براي هر سرطان ايجاد مي‌كند.

علاوه بر حساسيت بالا، اين دانشمشدان اظهار كرده‌اند كه حسگر آنها قادر به تشخيص ميان متاستاتیک كم و زياد و همچنين ميان سلولهاي ويژه محل مانند سرطانهاي پستان،‌كبد، ريه و پروستات است.

اين نتايج در مجله ACS Nano منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین