کد خبر: ۱۷۱۵۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶

دلايل گراني 35 درصدي خودرو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طبق آمار انجمن خودروسازان ايران، توليد خودرو درمرداد ماه امسال 43.4 درصد و در مجموع پنج ماهه امسال 36 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است.این درحالی‌است که دریک ماه اخیر طبق گفته کارشناسان، با قطع ارز دولتی برای واردات مواد اولیه صنعت قطعه سازی وتبع آن تامین دلار از بازار آزاد، قیمت خودرو 30 درصد گران خواهد شد.
 
افزايش 100 در صدي قيمت مواد اوليه قطعات در مجموعه‌هاي داخلي خودرو و افزايش قيمت مواد پتروشيمي، مواد فلزي و فولاد از جمله مشكلاتي است كه خودروسازان با آن دست و پنجه نرم كرده‌اند.نوسانات نرخ ارز نیز طبق اعلام، در پنج سال گذشته بیش از 600 ميليارد تومان صنعت خودرو را متضرر كرده است.هفته گذشته،عضو هیات مدیره انجمن خودرو سازان ازافزایش 30 درصدی قیمت خودرو خبر داده وبیان کرده بود: با توجه به قیمت تمام‌شده نهاده‌ها از افزایش قیمت خودرو دفاع می‌کنم. 

محمد رضا نجفی منش،افزایش نرخ ارز را دلیل اصلی بالا رفتن قیمت خودرودانسته وگفته بود: با افزایش قیمت قطعات و همچنین نرخ ارز، حفظ قیمت‌های فعلی خودرو مقرون به صرفه نیست. اما دراین خصوص دبير انجمن خودرو سازان درگفت‌وگو با تهران امروزگفت: قیمت بازارطبق مصوبه سازمان حمایت افزایش داشته واز این افزایش 30 درصدی خبر ندارم.احمد نعمت بخش درمورد کاهش تولیدات خودروسازان معتقد است:عمده ترین مشکلات کاهش تولید در 5ماهه نخست امسال به کمبود نقدینگی در واحدهای خودروسازی مرتبط است.کمبود نقدینگی هم دلایلی دارد ازقبیل اینکه: در سالهای گذشته 80درصد تولیدات خودروسازی،به صورت یک ساله یا دوساله پیش فروش می‌شد،اما با افزایش تولید،مردم دیگرنیازی نیست پیش خرید‌‌کنند.
 
درحال حاضر حداکثر25 درصد تولیدات پیش فروش می‌شود و مابقی را تحویل نقدی یا قسطی می دهیم. احمد نعمت بخش دلیل دوم این کاهش را با مسئله تحریم‌ها مرتبط دانست وافزود: قبل از زمان تحریم‌ها برای خرید خارج 10 درصد مبلغ اعتبار را گشایش اعتبار می کردیم یعنی وقتی کالا به گمرک می رسید یک سال بعد هزینه‌اش را به گمرک می پرداختیم اما در حال حاضر باید 100 درصد مجموع پول را حواله کنیم که این حالت یعنی 10برابر نقدینگی پیش از خرید مورد احتیاج داریم.

وی ادامه داد:دلیل دیگر اینکه درتمام دنیا شرکت های لیزینگی واسطه شده وخرید وفروش را انجام می دهند اما درکشورما شورای پول واعتبار،با تعیین 17 درصدی حداکثر سود تسهیلات شرکتهای لیزینگ سبب کاهش فعالیت این شرکتها شد وعملا مجبورشدند به عنوان مثال ایران خودرو،4 هزار میلیارد تومان را لیزینگ کند که باعث کمبود وکاهش نقدینگی آنها شد.نعمت بخش مانند گذشته معتقد است برای به تعادل رسیدن بازارخودرو باید دولت اجازه دهد که مانند 4 سال گذشته خودمان تعیین قیمت کنیم یعنی براساس مصوبه شورای اقتصاد قیمت گذاری باید به خودروساز محول شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شده وتقاضاهای کاذب از بین برود. 

توليد خودرو 36 درصد كاهش يافت

در پنج ماهه امسال در مجموع 350 هزار و 703 دستگاه خودرو سواري در كشور توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 36.6 درصد‌كاهش را نشان مي‌دهد.مرداد ماه امسال مجموع توليد خودرو سواري در گروه صنعتي ايران خودرو 25 هزار و 559 دستگاه بوده كه نسبت به مرداد سال قبل 36.5 درصد و نسبت به تيرماه امسال 38 درصد كاهش را نشان مي‌دهد. در اين ماه مجموع توليد سواري در گروه خودروسازي سايپا نيز 14 هزار و 735 دستگاه بوده كه نسبت به مرداد سال قبل 51.7 درصد و نسبت به تيرماه امسال 13 درصد كاهش داشته است.طبق آمار انجمن خودروسازان ايران، شركت‌هاي خودروسازان بم، تاپكو، بن‌رو، زاگرس خودرو و سناباد خودرو توس و مرتب در مرداد ماه امسال توليد نداشته‌اند. در مرداد ماه امسال خودروسازي راين 38 دستگاه خودرو سواري توليد كرده كه نسبت به مرداد سال قبل 77.4 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

افزایش هیجانی قیمت ارز در روزهای اخیر و تأثیر جو روانی آن بر بازار، باعث رشد قابل توجه و البته غیرمجاز قیمت خودروهای داخلی و خارجی شد.به گزارش فارس، به گفته فعالان بازار، نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر و افزایش قابل توجه قیمت ارز در بازار باعث رشد یک تا 20 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و خارجی شد. این در حالی است که در واقع تأثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید و همچنین خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی امکان‌پذیر نیست و برای برآورد تأثیر آن بر قیمت تمام شده تولیدات داخل باید از زمان سفارش‌گذاری خرید قطعات مدتی بگذرد و در مورد خودروهای وارداتی نیز باید حداقل 45 روز زمان برای ثبت سفارش و واردات خودرو صرف شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
با سلام این جانب که 7 سالی است که در صنعت خودرو مشغول بکار هستم یک دلیل مهم گرانی خودرو در ایران را عرض مینمایم و ان وجود شرکتهای بازرسی است که با ایران خودرو و سایپا کار میکنند. به خصوص شرکتی مانند .... واقع در .. که متعلق به ... است که به کمک رابطه و رانت و با بی قانونی های متعدد.. موجب تحمیل هزینه های گزاف و در نهایت گرانی کاذب خودرو میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
1
0
علت گرانی خودرو فقط رانت است...
اگر دولت تدبیر کافی داشت در گران شدن نرخ ارز گمرکی را کاهش می داد تا قیمتها تغییر فراوان نکنند.
اما به نظر می رسد دولت یا دولتک ها از این رهگذر درآمد خوبی دارند که برای مردم فکری نکرده اند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
دولت با بی تدبیری ها وخودرو سازهم با سوئ استفاده از این بی تدبیری باعث افزایش قیمت است
ولی خودروساز باغرضورزی خودرو به بازار عرضه نکند صد درصد خودرو گران می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
چرا صحبت از تعرفه گمرگی 90 درصدی نمی شود؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
متاسفانه هزینه های بی ریط در خودرو سازی و بستن تعرفه های نا معقول زیاد بر واردات دنیا را به کام خودرو سازن کرده و خودروهای بی کیفیت را با قیمتهای بسیار بالا به خلق الله می فروشند و سود کلان نصیب آنان می شود در حالیکه قیمت خودروهای داخلی همینآلان با دو برابر به مردم فروخته می شود و بدنبال این هستند از وضعیت آشفته ارز برای خود نمدی درست کنند و از بازار بدون رقابت استفاده وافر ببرند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
0
0
قیمت های خودرو مثلا پراید واقعا چقدر هزینه برای ساخت اون هزینه می شه
راه نورد
|
Kazakhstan
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
0
0
سلام.چرا قیمت پراید دو برابر شده است .پراید با این وزنی که داره حساب شود این قیمت نمیشه تصور کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین