کد خبر: ۱۷۱۹۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
‌دو سال از حادثه سوء قصد به جان دو پزشک گذشت...

وزير بهداشت: خبر جديدی از عاملان قتل "دكتر سودبخش" نداريم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از حادثه سوء قصد به جان دو پزشك كشورمان دو سال مي‌گذرد و هر چند عامل قتل دكتر سرابي به فاصله حدود يك سال بعد به دار مجازات آويخته شد اما با وجود پيگيري‌هاي ويژه دستگاه‌هاي مربوطه و به گفته وزير بهداشت سرنخ جديدي از عامل يا عاملان قتل دكتر سودبخش به دست نيامده است.

به گزارش ايسنا، نخستين سوء قصد به جان دكترعبدالرضا سودبخش، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشيار بخش عفوني بيمارستان امام خميني(ره) بود. دکتر سودبخش 30 شهريور ماه 89، ساعت 9 شب مقابل دفتر محل کار خود، از سوي دو موتور سوار مورد ضرب گلوله قرار گرفت و به قتل رسيد. به فاصله يک روز بعد و درحالي که تنها 24 ساعت از قتل دکتر سودبخش گذشته بود، پزشک ديگري مورد اصابت گلوله قرار گرفت و اين بار دكتر غلامرضا سرابي - متخصص قلب و عروق حدود ساعت 19:30 چهارشنبه 31 شهريور ماه در مقابل مطب خود در حوالي نارمك از سوي مهاجمان موتورسوار و از ناحيه پهلو چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد و تلاش پزشكان بيمارستان امام حسين(ع) براي نجات جان او بي‌نتيجه ماند.

با مرگ این دکتر، فرضیه سریالی بودن قتل پزشکان مطرح شد که مقامات قضایی و پلیس بشدت آن را تکذیب کردند و عملیات کارآگاهان جنایی روی ردیابی عاملان قتل دکتر سرابی متمرکز شد.

پس از حادثه قتل دكتر سودبخش، مسوولان امر در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي در نامه‌هايي جداگانه به وزارتخانه‌هاي اطلاعات، كشور و نيروي انتظامي شناسايي و مجازات سريع عاملان اين حادثه را خواستار شدند و به دنبال بروز حادثه نخست، تحقيقات گسترده براي كشف حقيقت دو جنايت عليه دو پزشك متخصص آغاز شد.

در آن زمان دكتر سيد شهاب‌الدين صدر، رييس كل سازمان نظام پزشكي نيز اعلام كرد دكتر سرابي چند روزي بود كه مورد تهديد قرار گرفته بود و البته برخي فضاسازي‌ها و كم‌لطفي‌ها در مورد خدمات پزشكان را در زمينه سازي چنين حوادثي موثر دانست.

البته مدتي بعد و در جريان رسيدگي به اين پرونده‌ها، مشخص شد كه موضوع اين قتل‌ها شخصي بوده و به دنبال دستگيري متهم قتل دومين پزشك، معلوم شد كه مادر اين متهم يكي از بيماران دكتر سرابي بوده كه در اتاق جراحي جان باخته بود و اين متهم تهديد خود را نسبت به اين پزشك عملي كرده بود. به اين ترتيب بود كه عامل قتل دكتر سرابي در شهريور ماه سال 90 به دار مكافات آويخته شد. اما با وجود گذشت دو سال از حادثه سوء قصد به جان دكتر سودبخش، هنوز خبري از عاملان قتل اين متخصص ارزنده كشور نيست.

دكتر مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سالگرد درگذشت اين دو پزشك گرانقدر كشور، مي‌گويد: «در زمان بروز اين حوادث خود نيز امور مربوطه را از طريق وزير اطلاعات و نيروي انتظامي پيگيري مي‌كردم. با وجود تمام پيگيري‌هاي انجام شده متاسفانه چيز جديدي در مورد قتل دكتر سودبخش به ما اعلام نشد و برايمان كشف نشد.»

وي مي‌گويد: در اين زمينه شفاها با وزير اطلاعات صحبت كردم و به صورت مكتوب نيز نامه دادم و شخص وزير اطلاعات نيز گفتند براي بررسي موضوع قتل دكتر سودبخش تيم خاصي گذاشته‌اند و برخي بازداشت و دستگيري‌هايي نيز در آن زمان انجام شد، ما با اين وجود هنوز در اين زمينه خبر جديدي نداريم.

به دنبال قتل اين دو پزشك در كشور، سوء قصد به جان يكي – دو پزشك ديگر و پرسنل مراكز درماني و از جمله از دست دادن يكي از چشمان پرستار ياسوجي هم مطرح شد كه هر چند خسارت جاني نداشت، اما در آن زمان موجي از نگراني را براي كادر پزشكي، پرسنل مراكز درماني و پزشكان در مطب‌ها به دنبال داشت.

به دنبال اين نگراني‌ها بود كه سازمان نظام پزشكي با انعقاد تفاهم نامه‌اي با نيروي انتظامي بر آن شد كه تجهيزات دفاع شخصي از جمله شوكر و افشانه اشك آور را البته به شرط و شروط‌ها در اختيار جامعه پزشكي قرار دهد و مجتمع‌هاي پزشكي نيز به دوربين مدار بسته مجهز شوند تا بلكه از اين طريق قدري امنيت پزشكان تامين شود؛ البته در اين ميان برخي مسوولان معتقد بودند صرف تجهيز پزشكان به ابزار دفاع شخصي، امنيت آنها را تامين نخواهد كرد.

البته وزارت بهداشت نيز در آن زمان اعلام كرد كه براي تامين امنيت پزشكان و ديگر پرسنل مراكز بهداشتي - درماني مقرر شده بيمارستان‌هايي كه آسيب پذيري بيشتري دارند به سمت انعقاد قرارداد با نيروي انتظامي و كمك گرفتن از نيروي انتظامي حركت كنند.

دكتر سيدحسن امامي رضوي، معاون درمان وزير بهداشت هم معتقد بود كه لازم است انتظارات در ارايه خدمات درماني متناسب با امكانات مركز مربوطه باشد.

وي بر بحث تاثيرگذاري فرهنگ عمومي مردم در تامين امنيت جامعه پزشكي نيز تاكيد داشت و معتقد بود كه لازم است در اين زمينه بيشتر فرهنگسازي صورت گيرد تا انتظارات مردم در مراجعه به مراكز درماني، متناسب با امكانات آن مراكز باشد.

امامي رضوي البته تاكيد داشت كه ارايه تجهيزات دفاع شخصي به پزشكان نمي‌تواند در تامين امنيت پزشكان اثرگذاري مطلق داشته باشد؛ چراكه واقعيت آن است كه اين موضوع براي تمام موارد كارايي ندارد و وجود چنين امكاناتي، ايمني كامل ايجاد نمي‌كند. از طرف ديگر مهارت استفاده از چنين تجهيزاتي هم مهم است. اما اين تجهيزات مي‌تواند اطمينان بخشي روحي - رواني براي پزشك مربوطه ايجاد ‌كند و از طرف ديگر مي‌تواند يك عامل بازدارندگي براي مهاجم احتمالي باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
0
0
چرا درمورد تجاوزهای سریالی پزشک بیهوشی بیمارستان کاشانی اصفهان سکوت خبری شده؟؟/نکنه چون پزشک وپولدار داره جنایتش ماست مالی میشه فیلم تجاوزشهاش که توسط نیروی انتظامی هم ضبط شده همه هم عکسهاشو تو اینترنت دیدند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین