کد خبر: ۱۷۲۰۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۴

بسكتبال ايران با جوانانش به نيمه نهايي كاپ‌آسيا رسيد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تيم ملي بسكتبال ايران با پيروزي بر ازبكستان راهي مرحله نيمه نهايي كاپ‌آسيا شد.

به گزارش ايسنا، تيم ملي بسكتبال ايران در مرحله يك چهارم پاياني كاپ آسيا به مصاف ازبكستان رفت و با نتيجه 79 بر 37 به پيروزي رسيد و به عنوان نخستين تيم، راهي مرحله نيمه نهايي شد. تيم ملي بسكتبال ايران كه در مرحله گروهي صدرنشين گروه B بود، در مرحله يك چهارم پاياني برابر تيم چهارم گروه A رفت و براي رسيدن به فينال بايد به مصاف برنده ديدار فيليپين و چين تايپه برود.

تيم ملي بسكتبال ايران در ديدار قبلي‌اش برابر ازبكستان كه در جام ملت‌هاي سال 2011 در ووهان چين برگزار شد با تركيب كاملش توانست 132 بر 38 به برتري برسد.

اصغر كاردوست در اين مسابقه با كسب 12 امتياز و انجام 8 ريباند بهترين بازيكن ميدان بود.

كوارتر نخست:

ايران ديدار برابر ازبكستان را با تركيب سجاد مشايخي، بهنام يخچالي، محمد جمشيدي، امير صديقي و روزبه ارغوان آغاز كرد و از همان ابتدا نيز عملكرد بهتري نسبت به حريف داشت. ملي پوشان جوان ايران كه در اين ديدار فرصت داشتند تا وارد زمين شوند، با توجه به سطح توانايي حريف عملكرد خوبي به نمايش مي‌گذاشتند. ايران تيم برتر ميدان بود اما در دفاع تيمي منسجم نشان نمي داد و همين مساله به ازبك ها كمك مي كرد تا امتياز آوري كنند. بچيروويچ از كنار زمين بازيكنان جوان را به دفاع بهتر فرا مي خواند و با اضافه كردن يك بسكتباليست با تجربه سعي داشت هماهنگي بيشتري به تيمش تزريق كند. كوارتر نخست اين مسابقه با برتري ايران به دقايق پاياني نزديك شد و در نهايت با شوت زيباي صالح فروتن با نتيجه 17 بر 13 به پايان رسيد.

كوارتر دوم:

بچيروويچ در كوارتر دوم نيز تركيب جوانش را روانه ميدان كرد. بهنام يخچالي بدون استرس بود و سعي داشت تا به خوبي تيم را رهبري كند. كادرفني تيم ملي به طور منظم يكي از بازيكنان با تجربه را در تركيب قرار مي داد تا جوان ها با حضور او منظم‌تر عمل كنند و همين مساله كار تيمي ايران را بهتر مي كرد. روزبه ارغوان و اصغر كاردوست نيز زير سبد ايران به خوبي عمل مي كردند تا جايي كه ازبكستان تا دقايقي بدون امتياز كارش را در كوارتر دوم ادامه مي داد. با افزايش فاصله امتيازي بچيروويچ زمان حضور بازيكنان با تجربه در زمين را كمتر و كمتر مي كرد تا جوانان به تنهايي در ميدان باشند و تجربه كسب كنند.

ملي پوشان به خوبي در حمله هاي خود موفق بودند و در طرف مقابل نيز با دفاعي خوب اجازه امتياز آوري به ازبكستان نمي دادند. در دقايق پاياني اين كوارتر، ايران مي توانست فاصله را بيشتر كند اما ملي‌پوشان جوان كه در اين مسابقه نقش زيادي در تيم داشتند كمي با عجله اقدام مي كردند كه باعث مي شد پرتاب هايي بدون امتياز ثبت كنند. كوارتر دوم با برتري قاطع ايران و با نتيجه 15 بر 3 به پايان رسيد.

كوارتر سوم:

نيمه دوم مسابقه در حالي آغاز شد كه ايران 32 بر 16 از حريف پيش بود. تيم ملي بسكتبال ايران كوارتر سوم را با نفرات اصلي‌اش آغاز كرد. صمد نيكخواه بهرامي و حامد آفاق به تركيب اضافه شدند و در حالي كه فاصله امتيازي بين دو تيم نيز زياد بود سعي در افزايش اين فاصله داشتند. بازي با نتيجه 48 بر 22 ادامه داشت و صالح فروتن، روزبه ارغوان و بهنام يخچالي وارد زمين شدند. ملي پوشان توپ و ميدان را در اختيار داشتند و با مرور سيستم هاي خود به اين مسابقه همانند فرصتي براي هماهنگي بيشتر نگاه مي كردند.

با ادامه برتري ايران محمد جمشيدي نيز به تركيب اضافه شد. تركيب جوان ايران به خوبي ازبك‌ها را مغلوب انگيزه خود كرده بود و اجازه نمي دادند حريف برنامه اي براي عمل كردن به آن داشته باشند. حمله هاي حريف يكي پس از ديگري متوقف مي شد. با برتري قاطع ايران، بچيروويچ همانند نيمه نخست بازيكان را به صورت چرخشي وارد زمين مي كرد و سعي داشت به اكثر ملي پوشان فرصت بدهد و در نهايت نيز تيم ملي ايران در اين كوارتر با پرتاب سه امتيازي بي نقص بهنام يخچالي با نتيجه مناسب 27 بر 9 به پيروزي رسيد.

كوارتر چهارم:

بچيروويچ كوارتر چهارم را با جوان ترين بازيكنانش آغاز كرد. ايران 59 بر 24 پيش بود. فريد اصلاني، محمد جمشيدي، بهنام يخچالي، امير صديقي و روزبه ارغوان در اين كوارتر در ميدان بودند و هماهنگ تر از ديدارهاي گذشته عمل مي كردند. ملي پوشان در دفاع منطقه اي و برنامه ريزي براي حمله عملكرد خوبي داشتند اما همانند اكثر مسابقه ها در پرتاب‌هاي آزاد ناموفق بودند.

نفوذهاي اصلاني به زير سبد ازبكستان و پاس‌هاي سريع او به بيرون دفاع حريف را متزلزل كرده بود و فضاي خوبي در اختيار ديگر بازيكنان قرار مي داد تا جايي كه روزبه ارغوان با پرتابي سه امتيازي شصت و هشتمين امتياز را به نام ايران ثبت كرد.

سجاد مشايخي هم وارد زمين شد و در كنار فريد اصلاني سرعت بازي را افزايش داد. توپ و ميدان در اختيار ايران بود و ملي پوشان جوان سعي مي كردند خود را هماهنگ تر كنند. از طرف ديگر نيز حريف از تمامي موقعيت‌هايي كه داشت استفاده مي كرد و امتياز مي گرفت. پنج خطا شدن تيم ازبكستان شرايط را براي ملي پوشان ايران بهتر كرد، با اينكه جوانان در امتياز آوري آنچنان موفق نبودند اما در انجام سيستم هاي بچيروويچ نمايش قابل قبولي داشتند. بازي در كوارتر چهارم با نتيجه 11 بر 10 به دقايق پاياني خود نزديك مي شد و ايران همچنان با تركيب جوانش كه حالا صالح فروتن را نيز در خدمت داشت برابر حريف به كارش ادامه مي داد.

اقدام خوب جمشيدي هفتاد و پنجمين امتياز ايران را بدست آورد و تك پرتاب او نيز وارد سبد شد اما جوانان از دفاع غافل شدند و ازبكستان با يك ضد حمله به سي و هفتيم امتيازش رسيد. ثانيه هاي پاياني كوارتر چهارم هم با پرتاب هاي موفق مشايخي و با نتيجه 20 بر 12 به سود ايران به پايان رسيد تا شاگردان بچيروويچ در مرحله يك چهارم نهايي ازبسكتان را با نتيجه 79 بر 37 شكست داده و راهي نيمه نهايي كاپ‌آسيا شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین